Bs"d
Ben je met het me eens dat als je een horloge ziet, dat dat dan bewijs is dat dat horloge door een horlogemaker gemaakt is, of denk je dat dat geen dwingende logica is?
Bs"d
Zijn we in dit topic ook nog steeds bezig?
De dwingende logica is ook dat de drager van het apparaat wellicht op het aardse gericht is. Maar hier zegt men: jij hebt een horloge en ik heb de tijd.
Inderdaad en zelfs als men het eens zou worden - hypotheses moeten er ook zijn- dan ben je nog geen stap verder.
Bewijs dan dat het uit zichzelf bestaat. Nee dat hoeft niet met een wetenschappelijke theorie. Lekker makkelijk zeg die evo's.Tin schreef: ↑10 mei 2019, 00:18Zijn we in dit topic ook nog steeds bezig?
Voor een horloge geldt dat inderdaad.
Voor het uit zichzelf bestaande uiteraard niet.
Er zijn al heel wat pagina's over geschreven....
Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid valt met het verstand te doorzien uit Zijn werken. Klaar.
Dat denk ik niet, want joden en moslims noemen God ook God.coby schreef: ↑10 mei 2019, 00:55God valt met het verstand te doorzien uit Zijn werken. Klaar.
Staat in de Bijbel, dus is het waar. Ik maak er gewoon een wetenschappelijke theorie van en bewijs maar dat ie niet waar is.Piebe Paulusma schreef: ↑10 mei 2019, 00:59Dat denk ik niet, want joden en moslims noemen God ook God.coby schreef: ↑10 mei 2019, 00:55God valt met het verstand te doorzien uit Zijn werken. Klaar.
Het enige dat vereist is om een simpel wetenschappelijk antwoord te geven, is te weten dat ''niets'' niet bestaat. Er is iets. Het begin ligt besloten binnen quantum-velden. In de Quantum Mechanica, wetenschap die zich bezighoudt met realiteit op fundamenteel niveau, bestaat jouw ''niets'' feitelijk uit fundamentele energie-velden, fluctuerend zonder rust, waaruit het universum is ontstaan. Er is geen reden waarom dit heelal is zoals het is. De wetenschap heeft geen schepper nodig. Dit universum is 13.800.000.000.000 jaar geleden geboren uit velden waarvan we geen reden hebben te suggereren dat ze ooit onbestaand waren. Waarom zover gaan te veronderstellen dat er ooit ''niets'' was waaruit dit universum is voortgekomen? Er is helemaal geen reden te veronderstellen dat er ooit niets was, dus waarom zouden we er dan vanuit gaan? En waarom dan vervolgens ook nog eens een tweede stap verdergaan en suggereren dat er een altijd-bestaande schepper was die alles heeft gemaakt?
Tsja...
Geen dwingende logica, maar algemene kennis. Ik heb nog nooit een horlogemaker aan het werk gezien ( wel heb ik eens een zonnewijzer gemaakt en die op diverse plekken aangetroffen en als zodanig herkend). Zelfs als het horloge dat ik op de hei aantref door aliens is gemaakt, zou ik denken dat het door mensen is gemaakt. Als ik iets vreemds eraan zou opmerken, zou ik niet gelijk denken aan aliens. Ik weet ook niet wat mensen in defensie en ruimtevaart voor snufjes allemaal ontwikkelen. Dus zou ik redeneren naar wat mij bekend is en niet controversieel.
Richard Krauss heeft dat ook wel ergens op youtube uitgelegd. Mart zegt het ook. Denk aan alles wat je om je heen ziet en niet ziet. En denk vervolgens dat allemaal weg. Dan is er niets. En toch kan vanuit dat niets een heelal ontstaan. Dat zou een god kunnen zijn of gewoon een stukje natuurkunde wat we niet kennen.
Bij het maken van een theorie hoort een beschrijving hoe de theorie falsifieerbaar is. En een aantal van die testen moet je doen.
Dus God versus de velden. Met niets bedoelde ik niets zichtbaars. Er is iets is wat eeuwig is en krachtig en een heelal met leven doet ontstaan.Mart schreef: ↑10 mei 2019, 02:06Het enige dat vereist is om een simpel wetenschappelijk antwoord te geven, is te weten dat ''niets'' niet bestaat. Er is iets. Het begin ligt besloten binnen quantum-velden. In de Quantum Mechanica, wetenschap die zich bezighoudt met realiteit op fundamenteel niveau, bestaat jouw ''niets'' feitelijk uit fundamentele energie-velden, fluctuerend zonder rust, waaruit het universum is ontstaan. Er is geen reden waarom dit heelal is zoals het is. De wetenschap heeft geen schepper nodig. Dit universum is 13.800.000.000.000 jaar geleden geboren uit velden waarvan we geen reden hebben te suggereren dat ze ooit onbestaand waren. Waarom zover gaan te veronderstellen dat er ooit ''niets'' was waaruit dit universum is voortgekomen? Er is helemaal geen reden te veronderstellen dat er ooit niets was, dus waarom zouden we er dan vanuit gaan? En waarom dan vervolgens ook nog eens een tweede stap verdergaan en suggereren dat er een altijd-bestaande schepper was die alles heeft gemaakt?
Tsja...
Bs"dTin schreef: ↑10 mei 2019, 00:18Zijn we in dit topic ook nog steeds bezig?
Exact, een onzichtbare onbewijsbare god versus aantoonbare velden: godsdienst versus wetenschap. Jij verkiest duizenden jaren oude boeken boven godsdienst moderne wetenschap en ik ben benieuwd naar je argument.
Bs"d
Het doet er nu even niet toe of de horlogemaker een mens is of een alien. Het enige waar het nu om gaat is dat als je een horloge ziet, dat je dan weet dat dat door een horlogemaker gemaakt is, en dat het niet door toeval ontstaan is, en dat het ook niet zichzelf inelkaar gezet heeft.Ik heb nog nooit een horlogemaker aan het werk gezien ( wel heb ik eens een zonnewijzer gemaakt en die op diverse plekken aangetroffen en als zodanig herkend). Zelfs als het horloge dat ik op de hei aantref door aliens is gemaakt, zou ik denken dat het door mensen is gemaakt. Als ik iets vreemds eraan zou opmerken, zou ik niet gelijk denken aan aliens. Ik weet ook niet wat mensen in defensie en ruimtevaart voor snufjes allemaal ontwikkelen. Dus zou ik redeneren naar wat mij bekend is en niet controversieel.
Bs"d
Heb je het stuk van Chung gelezen? Kan je aangeven hoeveel onwaarschijnlijker dual codes zijn adhv dit stuk? Waarom verwacht je dat stukjes dna met dual code beter bestand zijn tegen mutaties?Eliyahu schreef: ↑10 mei 2019, 11:21 Het gekke is dat als het om dual coding genes gaat, waarbij er codes door de codes lopen, wat veel ingewikkelder is en veel meer op een van te voren vastgesteld doel wijst dan de sonetten van Shakespeare, dan wil men ineens niet meer accepteren dat dat door een intelligentie gemaakt is.
Van die velden is niet te bewijzen dat ze alles tot ontstaan gebracht hebben en God is te ervaren. Ik kies voor de horlogemaker, omdat ie m'n horloge maakt.
Bs"dBonjour schreef: ↑10 mei 2019, 11:31Heb je het stuk van Chung gelezen?Eliyahu schreef: ↑10 mei 2019, 11:21 Het gekke is dat als het om dual coding genes gaat, waarbij er codes door de codes lopen, wat veel ingewikkelder is en veel meer op een van te voren vastgesteld doel wijst dan de sonetten van Shakespeare, dan wil men ineens niet meer accepteren dat dat door een intelligentie gemaakt is.
Ja. "dual coding is nearly impossible by chance".Kan je aangeven hoeveel onwaarschijnlijker dual codes zijn adhv dit stuk?
Dat verwacht ik niet. Ze zijn er veel minder goed tegen bestand.Waarom verwacht je dat stukjes dna met dual code beter bestand zijn tegen mutaties?
Waarom eigenlijk God versus de velden?
Juist nearly impossible. Niet impossible. En het stuk gaat over het aantreffen van de overlapping coding regions. Niet over hoe de regions ontstaan zijn. Dat is een heel ander verhaal.
Je kan het dus niet aangeven, want het staat niet in het stuk.
Nee, het stuk gaat er juist over dat ze beter bestand zijn tegen mutaties omdat als er een mutatie is, er gelijk 2 genen kapot zijn. Dus organismen van een soort met een mutatie in een dergelijke regio hebben een groter probleem en hebben waarschijnlijk geen of minder nageslacht.
Dat kunnen ze gewoon meten, dat het een begin had. Eeuwig bestaande materie is er niet. Eeuwig bestaande lichtdelen dan. Eeuwig bestaand licht. We komen in de buurt.peda schreef: ↑10 mei 2019, 12:02 Het filosofische NIETS blijkt in de praktijk ( natuur ) niet te bestaan. Je hebt altijd te maken met vacuum velden die weer gevuld zijn met energie. De hoofdvraag blijft waarom de God van de Aseiteit MOET bestaan en dat een ongeschapen, eeuwig bestaande en onveroorzaakte natuur, ONMOGELIJK is. Ten diepste ontkom je er in de discussie niet aan om je met die vraag bezig te houden. De God-volger zal stellen dat de mens het beoogde Doel is, zoals de horloge maker ( God ) als doel heeft een horloge ( mens ) te maken. De natuur kent geen doel, heeft geen plan, de mens is een "' schitterend ongeluk "" en de mens had evenzo nooit het levenslicht hoeven te zien. Het is voor de God-volger gewoon even omdenken. Het horloge kan er zijn , zonder horloge maker, immers wie kan de eeuwig bestaande natuur zonder kenbare bedoeling begrijpen en invullen. Theologie gaat uit van de Horlogemaker ( God ) en de Bedoeling horloge ( mens ) De natuur kent deze theologische dwingende samenhang niet. Of het zo is, ik weet het niet. Maar Halleluja gezang op basis van een theologische hypothese ( onbewezen aanname ) daarvoor is het nog veel te vroeg. Eerst maar de God van de Aseiteit zodanig binnen een falsificeerbare methodiek hard maken, dat de idee van de eeuwig bestaande natuur niet meer meedoet.
Jij noemt het uit zichzelf bestaande 'God'.Eliyahu schreef: ↑10 mei 2019, 10:42Bs"dTin schreef: ↑10 mei 2019, 00:18Zijn we in dit topic ook nog steeds bezig?
Wat versta jij onder "het uit zichzelf bestaande", en waarom valt een horloge daar niet onder?