Koen schreef:Hallo beste forumleden,
ik ben Koen , 53 jaar en niet meer gelovig.
Hallo Koen, welkom hier.
(Late reaktie van mij, ik was tijdelijk verhinderd.)
Als kind was ik dat wel. Heel erg gelovig zelfs. Ik ging zelfs alleen naar de kerk. Tot aan de puberteit. Toen ging ik over dingen nadenken en zag dingen gebeuren waardoor ik me afvroeg of er wel een god was die over de mens waakte.
Dus de realiteit die je begon te zien klopte niet met wat je had geleerd.
In mijn leven heb ik veel (gelovige) mensen in mijn omgeving aan de ergste ziektes vroegtijdig zien overlijden. Vorig jaar nog stierf een goede gereformeerde kennis na een lang ziekbed door kanker. Niemand wens je zo'n dood toe. Dan komt weer de vraag boven waarom een oorlogsmisdadiger meer dan 90 jaar mag worden en iemand die goed was voor de mensen en trouw aan God was zo aan zijn einde moet komen.
Hiernamaals.
Daar zit het grote verschil.
Dat is althans de leer uit de Bijbel.
Wat mij ook zeer aan het twijfelen bracht of er wel een God is, is de "technische" kant er van. Ik heb de komende vragen al eens aan gelovigen gesteld maar niemand gaf ooit een bevredigend antwoord.
Nee, natuurlijk niet.
God is bovennatuurlijk.
Hij was er al voordat alles dat wij nu zien er was.
Hij schiep het.
Ik ben een techneut en denk daarom al snel technisch en met getallen. Er wordt vanuit gegaan dat God van bovenaf op de aarde neerkijkt en alles van ons ziet en hoort. Hoe kan het dan dan er nog nooit iets gezien is door de satellieten en astronauten.
Laat je Newtoniaanse boutjes en moertjes voorstelling van zaken maar gewoon los als het over God gaat.
Het is niet van toepassing.
Bovendien stel je je eigen perceptie en verstand dan als waarheidsmeter m.b.t. 'de ongeziene wereld'.
Misschien geloof je niet in meer dan onze tijd-ruimte werkelijkheid, maar dan vraag ik me af hoe je ooit gelovig hebt kunnen zijn.
Bovendien is er zowel binnen de wetenschap, de wetenschapsfilosofie en de filosofie alle ruimte en schijnbaar een noodzaak voor een Schepper, als puntje bij paaltje komt.
Hawking ging onlangs nog ernstig voor schut met zijn idee over de oorsprong.
Over Dawkins hebben we het maar helemaal niet..
De aarde is rond, hoe kan God dan de andere kant van de aarde zien en aan welke kant zit Hij eigenlijk?
Wat denk je met het antwoord te kunnen doen dan?
Niemand weet het antwoord.
Ik vrees dat we daarvoor toch echt buiten de tijd-ruimte kaders (die ook maar geschapen zijn) moeten denken.
De reguliere wetenschap kan hier niets mee, zo blijkt.
Maar er is meer dan reguliere (natuur)wetenschap om iets waarheid te kunnen toedichten (of juist niet).
Er zitten op elke seconde van de dag duizenden mensen tegelijk te bidden of dingen te vragen aan God in honderden verschillende talen. Hoe kan Hij dat allemaal tegelijk volgen en aanhoren?
Tegelijkertijd sterven er ook nog eens per dag ook duizenden gelovige mensen die allemaal bij God verantwoording moeten afleggen.
Wie kan mij nou eens uitleggen, dat als er volgens jullie een God is, hoe Hij dat dan allemaal doet.
Niemand kan dat uitleggen.
Is het daarom onwaar?
Groeten, Koen.
Groeten terug.
Maar ik ben nog niet klaar met je.
Je zegt gelovig te zijn geweest.
Ik denk dat je gewoon je ouders volgde en misschien 'inhaalde' met je toewijding.
Maar hier is het probleempje:
Bekeren, zondebesef, kennis van goed en kwaad.
We hebben als mens pas volledig de kennis van goed en kwaad als we 'volwassen' worden.
Kinderen zijn onschuldig, volwassenen niet.
De Bijbel noemt ergens de leeftijd van 20 jaar.
Tja, en DAN PAS kan je je überhaupt bekeren, omdat je dan pas je eigen zondigheid kunt zien, zoals Adam en Eva dat zagen, toen zij de kennis van goed en kwaad 'verwierven'.
Blijkbaar is jou een heleboel NIET geleerd m.b.t. God en de mens en de Bijbel enz..