Wellicht Storm is het wel "" the answer my friend is blowing in the wind"'.
Dank voor de bemoediging.
In ieder geval Tin en ik zijn al een lange weg gegaan wat interesse in esoterie betreft. We hebben geregeld de lezingen van het Theosofisch Genootschap bezocht, en van de Theosofische Vereniging, hebben ons verdiept in het Lectorium Rosicrucianum. Ondergetekende is zelfs van beide laatste organisaties lid geweest. Enzovoort enzovoort.peda schreef: ↑27 aug 2019, 20:19Hallo Storm,Storm schreef: ↑27 aug 2019, 20:12Compliment voor Storm? Teveel eer hoor Peda! Ik haalde de zeer rake opmerking aan die waarschijnlijk Dirk de Wachter (mijn favoriete psychiater) ook kon plaatsen. Vluchten voor je angst maakt de angst erger. De angst in de ogen kijken en er van leren....dat sprak me aan beste Kr.peda schreef: ↑26 aug 2019, 10:19 Zelf ben ik iemand die wanneer het '' begrijpen '' uiterst lastig wordt, graag een verklarende helpende hand toegestoken krijgt. Dat heb ik met het begrijpen van een aantal zeer ingewikkelde wetenschappelijke hypothesen, als met het eigene van mystiek alsmede zeer lastige theologische thema's. Dat je persoonlijk na de toegestoken "' hand( en ) "' zelf tot een ( voorlopige ) conclusie moet komen, is mij duidelijk. De gedachten van Kr. in de literatuur geschreven door hemzelf leveren mij althans geen helpende hand. Ik blijf maar zitten met wat bedoelt hij nu ten diepste. Dan ga je rondkijken in de literatuur geschreven door personen die het hebben over Kr. in de hoop daar "' begrijpers "' met een "' hand "" tegen te komen. Zo had ik de hoop om via de vraaggesprekken met Bohm ( een analytisch denker ) meer door te dringen in de wereld van Kr. Tot dusverre zonder duidelijk resultaat. Voor mij jammer, want ik had gehoopt wat meer over wat Kr. innerlijk "' bezield "" te kunnen begrijpen. Compliment voor Storm en Mart die met het begrijpen minder moeite hebben. Tin is de "' expert '' en lid van de wereldwijde Kr. movement, dus houd ik contact met hem over Kr. de volhouder wint. De onbeschrijfelijke werkelijkheid, waar Mart naar verwees ( 25 -8 19:41 ).
Ik begrijp nog steeds niets van wat Kr. , voor mij althans, schijnt te bedoelen. Mart probeert het hierboven opnieuw en dat waardeer ik zeer en ik heb ook de andere, eerdere inbreng meerdere malen intensief gelezen. Iedereen lukt het begrijpen en mij lukt het van geen kant. Verschrikkelijk.
Hij vraagt de mensen ook niet om hem te volgen. Hij geeft juist aan wat hen in de weg zit wat de zelfstandigheid betreft. Dus hoe zij zichzelf kunnen vinden. En dat is zeer leerzaam. Ik ben blij dat hij is doorgegaan.collegavanerik schreef: ↑27 aug 2019, 17:12 Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom K. ná 1929 nog door is gegaan met spreken in het openbaar. Die ontbindingstoespraak was kraakhelder: "volg niemand, naar alleen je zelf". In Genesis staat het ook goed verwoordt: met de Kennis van Goed en Kwaad is de Mens aan God gelijk. Je kunt het zelf, je hebt geen Geestelijk Leider nodig. Van Kooten en de Bie zongen het ook al:
Zoek je zelf broeder, vind je zelf, wees en blijf altijd je zelf
Eigenlijk vat ik die uitspraak van jou dus niet.
Inktvlam vraagt zich af hoe K. kan weten dat er geen wegen naar de werkelijkheid zijn als hij zelf blijkbaar de werkelijkheid aanschouwde, en dus (volgens Inkvlam) zelf een weg gegaan moet zijn. Daar gaat het om. Niet om de vraag waarom de waarheid een weg zonder paden is. Het antwoord is, volgens mij, dat K. de werkelijkheid heeft aanschouwt via directe openbaring, dus niet via een weg.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 12:35Eigenlijk vat ik die uitspraak van jou dus niet.
Je herhaalt hem, maar ik zie er geen tegenstrijdigheid in.
Je zou dus moeten uitleggen aan mij waarom dat zou zijn.
Maar een antwoord op de vraag waarom de waarheid een weg zonder paden is weet ik wel te geven:
De werkelijkheid isde werkelijkheid.
Althans, waarschijnlijk zijn we dat wel eens?
De zin is door K. uitgesproken op een bijeenkomst waar een beweging opgeheven werd waarin een spiritueel pad uitgestippeld werd waarvan jij waarschijnlijk a la moment zou zeggen: weg met dat pad. Maar dat terzijde, hoewel het een mooi voorbeeld is eigenlijk.
Is er een pad, wat dus niet de werkelijkheid is, tot de werkelijkheid?
Leidt dus niet-werkelijkheid naar werkelijkheid?
Dat is de vraag lijkt me.
Heeft verder niks met de persoon K te maken, het is gewoon een vraag die ik mezelf kan stellen.
Ik ben nogal gewelddadig. Heb wat kalashnikovs in huis een paar pisolen, nog een jachtgeweer.
Dan komt er de gedachte "ik kan beter geweldloos zijn, want dat heeft bepaalde voordelen. Ik ga er aan werken en het kost me een paar weken. Dat pad wil ik gaan. Kortom: ieder dag wordt er een wapen de deur uit gedaan en op een gegeven moment is er niets meer in huis.
Ben ik nu geweldloos?
Het lijkt me niet.
Iets IS pas als er een inzicht in is en inzicht is iets van het nu, niet van tijd.
K. vergeet dat de mens feitelijk een dier is, die voor een groot deel leeft vanuit z'n instincten. Dat is wat heeft geleid tot de huidige maatschappij.Mart schreef: ↑28 aug 2019, 12:14 Krishnamurti was een prachtmens. Ik vond hem het sterkst in combinatie met zijn observaties van de natuur. Zijn dagboeken vermelden er veel; daar kan ik zeer van genieten. In z'n laatste dagboek schreef hij:
''One was watching the other day a red-tailed hawk, high in the heavens, circling effortlessly, without a beat of the wing, just for the fun of flying, just to be sustained by the air-currents. Then it was joined by another, and they were flying together for quite a while. They were marvellous creatures in that blue sky, and to hurt them in any way is a crime against heaven. Of course there is no heaven; man has invented heaven out of hope, for his life has become a hell, an endless conflict from birth to death, a worrisome coming and going, making money, working endlessly. This life has become a turmoil, a travail of endless striving. One wonders if man, a human being, will ever live on this earth peacefully. Conflict has been the way of his life - within the skin and outside the skin, in the area of the psyche and in the society which that psyche has created.''
― Jiddu Krishnamurti
Het woord 'naturalisme' ben ik nooit bij K tegengekomen maar het woord lijkt me sowieso niet van toepassing op K.peda schreef: ↑26 aug 2019, 17:57 Mart, jij bent naturalist en dan kan ik mij denken dat jij het "' inzicht "' van Kr. niet verder ziet als het naturalisme reikt. Niets van "' geest '' of psychisme, pantheisme, hoger bewustzijn, ultieme essentie, of hoe ook te noemen naast, boven, of als oorzaak van het stoffelijke. Voor mij blijft het nog steeds niet vaststaan dat het inzicht van Kr. zich beperkte tot de stoffelijke werkelijkheid alleen. ( zie ook bijdrage Tin 22-8 13:29 laatste zinnen ).
Krishnamurti en esoterie zijn twee afzonderlijke fenomenen. Ken de wereld van de esoterie vrij goed, heb ooit de boeken van Blavatsky gelezen (vrij dikke pillen), samen met een flink gedeelte van Hindoeistische en Boeddhistische literatuur; zeer boeiend en misschien dat dit je interesseert. Theosofen kwamen ooit aanzetten met Krishnamurti (en zijn broer Nitia), maar hij heeft afstand genomen van hun gedachtengoed zonder hen verder negatief te beoordelen en heeft hun Orde van de Ster in het Oosten opgeheven, want waarheid is volgens hem een land zonder wegen dat je niet kunt benaderen via welke weg dan ook -- niet door religie, noch door een sekte. Dat was zijn zienswijze en daar hield hij absoluut en zonder enige voorwaarde aan vast. Waarheid is onbegrensd, niet geconditioneerd & onbenaderbaar via welk pad dan ook en kan niet georganiseerd worden. Hier is zijn opheffingsrede, mocht je geïnteresseerd zijn.peda schreef: ↑28 aug 2019, 13:49 Zolderworm, het zal je wellicht verbazen, maar jouw uitleg snap ik tot op heden nog het meest. Al denk ik dan weer dat de naturalisten daarover weer anders denken. Maar ik zou het voor mijn begrijpen geweldig vinden wanneer de naturalisten hun positie zouden willen geven op Kr. en esoterie. Daar ligt nu juist mijn niet begrijpen. Wijst Kr. naar esoterie of is esoterie hem volstrekt vreemd.
Het gaat denk ik om de vraag "is de waarheid een weg zonder paden".Zolderworm schreef: ↑28 aug 2019, 13:10Inktvlam vraagt zich af hoe K. kan weten dat er geen wegen naar de werkelijkheid zijn als hij zelf blijkbaar de werkelijkheid aanschouwde, en dus (volgens Inkvlam) zelf een weg gegaan moet zijn. Daar gaat het om. Niet om de vraag waarom de waarheid een weg zonder paden is. Het antwoord is, volgens mij, dat K. de werkelijkheid heeft aanschouwt via directe openbaring, dus niet via een weg.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 12:35Eigenlijk vat ik die uitspraak van jou dus niet.
Je herhaalt hem, maar ik zie er geen tegenstrijdigheid in.
Je zou dus moeten uitleggen aan mij waarom dat zou zijn.
Maar een antwoord op de vraag waarom de waarheid een weg zonder paden is weet ik wel te geven:
De werkelijkheid isde werkelijkheid.
Althans, waarschijnlijk zijn we dat wel eens?
De zin is door K. uitgesproken op een bijeenkomst waar een beweging opgeheven werd waarin een spiritueel pad uitgestippeld werd waarvan jij waarschijnlijk a la moment zou zeggen: weg met dat pad. Maar dat terzijde, hoewel het een mooi voorbeeld is eigenlijk.
Is er een pad, wat dus niet de werkelijkheid is, tot de werkelijkheid?
Leidt dus niet-werkelijkheid naar werkelijkheid?
Dat is de vraag lijkt me.
Heeft verder niks met de persoon K te maken, het is gewoon een vraag die ik mezelf kan stellen.
Ik ben nogal gewelddadig. Heb wat kalashnikovs in huis een paar pisolen, nog een jachtgeweer.
Dan komt er de gedachte "ik kan beter geweldloos zijn, want dat heeft bepaalde voordelen. Ik ga er aan werken en het kost me een paar weken. Dat pad wil ik gaan. Kortom: ieder dag wordt er een wapen de deur uit gedaan en op een gegeven moment is er niets meer in huis.
Ben ik nu geweldloos?
Het lijkt me niet.
Iets IS pas als er een inzicht in is en inzicht is iets van het nu, niet van tijd.
Zolderworm heeft het begrepen, maar jij begrijpt er nog steeds niets van.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 14:14 Het gaat denk ik om de vraag "is de waarheid een weg zonder paden".
De één doet uitspraak A de ander uitspraak B.
Natuurlijk is het inzicht of de mening van een ander onjuist wanneer je daar zelf al een antwoord op hebt.
Maar de vraag valt altijd opnieuw te stellen.
Ik wil verklaringen als 'directe openbaring' vermijden.
Dat kan iedereen claimen bij een uitspraak en wat heeft het voor nut voor een ander?
Misschien zit de volgende uitspraak er wel helemaal naast.
Ik denk ook dat naturalisten heel anders denken dan Zolderworm.peda schreef: ↑28 aug 2019, 13:49 Zolderworm, het zal je wellicht verbazen, maar jouw uitleg snap ik tot op heden nog het meest. Al denk ik dan weer dat de naturalisten daarover weer anders denken. Maar ik zou het voor mijn begrijpen geweldig vinden wanneer de naturalisten hun positie zouden willen geven op Kr. en esoterie. Daar ligt nu juist mijn niet begrijpen. Wijst Kr. naar esoterie of is esoterie hem volstrekt vreemd.
Tin, jij hebt mij sterk geholpen met jouw verstrekte literatuur over de gesprekken tussen Bohm en Kr.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 16:28Ik denk ook dat naturalisten heel anders denken dan Zolderworm.peda schreef: ↑28 aug 2019, 13:49 Zolderworm, het zal je wellicht verbazen, maar jouw uitleg snap ik tot op heden nog het meest. Al denk ik dan weer dat de naturalisten daarover weer anders denken. Maar ik zou het voor mijn begrijpen geweldig vinden wanneer de naturalisten hun positie zouden willen geven op Kr. en esoterie. Daar ligt nu juist mijn niet begrijpen. Wijst Kr. naar esoterie of is esoterie hem volstrekt vreemd.
Bij geïnterresseerden in K zie je tot de dag van vandaag dat zowel bij erg naturalistisch/atheïstisch denkenden als esoterisch denken grote waardering voor K bestaat. Zolderworm zit denk ik meer in de esoterische hoek.
Welke post van hem vind je heel verduidelijkend?
Kan ik zien wat ik daarvan vind.
Tot nu toe heb ik geprobeerd alleen enkele dingen te citeren. Maar dat is lastig uit een heel boek.
Krishnamurti moest ook niets hebben van esoterie. Hij wees het niet af, maar onderwees het evenmin.
Krishnamurti was atheïstisch. Hij heeft expliciet gezegd niet in een God te geloven (eveneens in dit videootje).
Hij heeft veel gezegd.
Meer expliciet: hij geloofde niet in een God en was geen esotericus.
Het hoofddoel van de stichting en de foundations rond K. is het werk van K. zo puur mogelijk door te geven en de scholen in stand te houden. In die zin wil ik niet persoonlijk interpreteren wanneer ik een pet op heb als 'vertegenwoordiger van'. Wanneer de pet af is er natuurlijk ook gewoon de discussie van 'hoe zou iets in elkaar zitten'peda schreef: ↑28 aug 2019, 16:54Tin, jij hebt mij sterk geholpen met jouw verstrekte literatuur over de gesprekken tussen Bohm en Kr.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 16:28Ik denk ook dat naturalisten heel anders denken dan Zolderworm.peda schreef: ↑28 aug 2019, 13:49 Zolderworm, het zal je wellicht verbazen, maar jouw uitleg snap ik tot op heden nog het meest. Al denk ik dan weer dat de naturalisten daarover weer anders denken. Maar ik zou het voor mijn begrijpen geweldig vinden wanneer de naturalisten hun positie zouden willen geven op Kr. en esoterie. Daar ligt nu juist mijn niet begrijpen. Wijst Kr. naar esoterie of is esoterie hem volstrekt vreemd.
Bij geïnterresseerden in K zie je tot de dag van vandaag dat zowel bij erg naturalistisch/atheïstisch denkenden als esoterisch denken grote waardering voor K bestaat. Zolderworm zit denk ik meer in de esoterische hoek.
Welke post van hem vind je heel verduidelijkend?
Kan ik zien wat ik daarvan vind.
Tot nu toe heb ik geprobeerd alleen enkele dingen te citeren. Maar dat is lastig uit een heel boek.
Bohm blijft doorvragen ( mijn aanpak ) waardoor voor mij helderheid ontstaat die ik niet heb wanneer Kr. zelve aan het woord is.
Ik kan mij de gedachte van Bohm herinneren over de pre-intelligentie, weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb. Pre-intelligentie betekent in mijn optiek dat hij intelligentie niet zag als voortspruitend uit de stof ( emergentie ), maar dat Bohm wel degelijk een vorm van esoterie niet afwees. De naturalist moet niets hebben van esoterie en ziet dan ook geen enkele verbinding tussen Kr. en een onstoffelijke wereld.
Mooi citaat en exact hoe hij meestal met de vraag over God omgaat:
Ik weet hoe hij ermee omging, ken z'n boeken, z'n toespraken en in alle gevallen kan met zekerheid gesteld worden dat iedere vorm van kennisname de essentie mist. Wat gevat wordt met het intellect, is per definitie niet de kwintessens. Iemand die het wezenlijke denkt aan te kunnen bieden door het uit te leggen, is de grootste charlatan. En ik vrees dat Peda daar nou juist naar op zoek is.Tin schreef: ↑28 aug 2019, 17:53Mooi citaat en exact hoe hij meestal met de vraag over God omgaat:
https://jkrishnamurti.org/content/there-god