peda schreef: ↑05 dec 2019, 09:36
Christiaan schreef: ↑05 dec 2019, 09:02
Petra schreef: ↑05 dec 2019, 01:17
Dat klopt wel.
Maar mijn punt is dat ik denk dat iedereen die iets gelooft dat met geldige redenen doet. Dat anderen die redenen niet geldig of geldig genoeg vinden doet daar niks aan af. Of die redenen geldig ZIJN of stand houden bij nader onderzoek.. sja.
Mijn punt is.. iemand gelooft iets (watdanook) van mijn part in het bestaan van kabouters. Diegene gelooft dat niet zomaar.
Het onderstreepte lijkt mij aantoonbaar onwaar. Er zijn genoeg voorbeelden en drogredenen te bedenken waardoor mensen iets geloven. Een drogreden is dus geen geldige reden (per definitie niet).
Hallo Christiaan,
Door wie wordt bepaald of er een algemeen "' geldige reden "' wordt aangehouden, voor het geloven in zaken die ( nog ) niet empirisch getoetst kunnen worden?
Dat is een goede vraag. Maar het antwoord is volgens mij niet wie, maar wat. Dat wordt bepaald door de rede (het klinkt circulair, ik weet het). Maar goed, er is uiteraard geen uiteindelijke arbiter die bepaalt wat redelijk is en wat niet. Dus dat zullen we samen moet doen. Sinds het begin van de filosofie is men hier druk mee bezig. En we hebben sindsdien toch wel vorderingen gemaakt. Als iemand gelooft dat er geen zwarte zwanen bestaan omdat hij er nog nooit eentje heeft gezien, dan is dat een drogreden. Ofwel, geen geldige reden. En zo zijn er tal van voorbeelden van ongeldige redeneringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
peda schreef:
Is geloven in het bestaan van twee Werelden ( dualiteit God, schepping) een geldige reden? Is het geloven in Openbaring een geldige reden? Is geloven in paradijs en zondeval een geldige reden? Is geloven in bijbelse wonderverhalen een geldige reden? Is geloven in de Drie-eenheid een geldige reden? Is geloven in astrale wezens een geldige reden? Is geloven in buitenaardse beschavingen een geldige reden? Is geloven dat de Natuur ongeschapen, eeuwig bestaand en zelfvoorzienend is een geldige reden?
Al deze voorbeelden zijn geen redenen, maar voorbeelden wat mensen kunnen geloven.
peda schreef:
Waar stopt de drogreden en neemt de "' geldige reden "' de regie over? Is gezien het feit dat het leven een immens groot Mysterie is wel een zinnige uitspraak te doen over de grens tussen drogreden en geldige reden?
Met een geldige reden (of misschien beter gezegd: een redelijk standpunt t.o.v. een claim) bedoel ik een redelijk argument zonder daar absoluut zeker over te zijn. Dat betekend dus niet dat wanneer je iets gelooft om een 'goede' reden, dat per sé waar moet zijn. Slechts dat het redelijk is om te geloven. Vroeger was het redelijk om te geloven dat de zon om de aarde draaide. Of dat de aarde plat was.
peda schreef:
Geloof in kabouters, geloof in een platte aarde kortom het geloof van enkelingen, dat zie ik persoonlijk wel als een "' drogreden "". Maar dan stopt volgens mij wel snel de consensus over de ( exclusieve ) definitie van "' geldige reden "".
Wederom een voorbeeld wat geen reden is.
Waarom gelooft men iets. Wat is de reden en waarom is het redelijk?