Uiteraard.
Het is de vraag of 'niet-gebruikte inspiratie' de term 'inspiratie' waard is.
Geest vereist iets waarin het vorm krijgt, anders is het niet kenbaar.
Aan losse 'spiratie' heb je niets, zeg maar.
Het is ook niet echt los verkrijgbaar.
Uiteraard.
Als 'inspiratie' niet gebruikt wordt betwijfel ik of hij van goddelijke afkomst is.
Inspiratie is m.i. inderdaad van God afkomstig. En dan hoef je geen 100 duizend boeken te verkopen om dat goed terecht te laten komen.Messenger schreef: ↑03 dec 2019, 15:39 Inspiratie is volgens mij afkomstig van God (er is niets anders dan God), en we hebben de vrije wil daar wel of niet iets mee te doen.
En er zijn onnoemelijk veel manieren om die inspiratie te ontvangen.
Elke letter die niet gelezen wordt is sowieso een dode letter.
Dus toen een nazi inspiratie had om concentratiekampen op te zetten en dat hele vervoer ernaar toe, kwam dat van God? Dit lijkt me niet zo'n slimme uitspraak.
Wanneer jezelf ten diepste een Godsvonk bent, dan lijkt het mij meer aannemelijk dat inspiratie voortkomt uit de Godsvonk zelve en niet uit een afzonderlijke Entiteit God.Messenger schreef: ↑03 dec 2019, 15:39 Inspiratie is volgens mij afkomstig van God (er is niets anders dan God), en we hebben de vrije wil daar wel of niet iets mee te doen.
En er zijn onnoemelijk veel manieren om die inspiratie te ontvangen.
Elke letter die niet gelezen wordt is sowieso een dode letter.
Oeps nu schijn je dwars door mij heen...Petra schreef: ↑02 dec 2019, 03:12Wanneer is het voor jou daadkrachtig genoeg?Nic schreef: ↑01 dec 2019, 21:05 En dan kun je je afvragen in hoeverre het geloofwaardig blijft en in hoeverre het nog daadkrachtig genoeg blijkt om in deze wereld verschil te maken. De afstand tussen de bijbelse verhalen en tegenwoordige tijd wordt steeds groter en problemen waar we nu mee geconfronteerd worden zijn anders.
Wil je verschil proeven in jezelf of verschil merken/maken in de wereld om je heen.. (bij anderen dus)?
Goddelijke inspiratie is volgens mij de meest heldere en hoogste ingeving die je kunt krijgen.
God heeft zich opgedeeld in onnoemelijk veel individuaties. Alsof een (foto-)hologram uiteen is gevallen. De scherven en splinters van het hologram hebben allemaal de oorspronkelijke beeltenis en kenmerken van het originele hologram.Peda schreef: Wanneer jezelf ten diepste een Godsvonk bent, dan lijkt het mij meer aannemelijk dat inspiratie voortkomt uit de Godsvonk zelve en niet uit een afzonderlijke Entiteit God.
Niets menselijks is ons vreemd..We zullen het met onszelf en onze ergernissen moeten doen. Inruilen voor een beter exemplaar is geen optieNic schreef: ↑03 dec 2019, 18:56Oeps nu schijn je dwars door mij heen...Petra schreef: ↑02 dec 2019, 03:12Wanneer is het voor jou daadkrachtig genoeg?Nic schreef: ↑01 dec 2019, 21:05 En dan kun je je afvragen in hoeverre het geloofwaardig blijft en in hoeverre het nog daadkrachtig genoeg blijkt om in deze wereld verschil te maken. De afstand tussen de bijbelse verhalen en tegenwoordige tijd wordt steeds groter en problemen waar we nu mee geconfronteerd worden zijn anders.
Wil je verschil proeven in jezelf of verschil merken/maken in de wereld om je heen.. (bij anderen dus)?
Ik heb de meeste moeite met mijzelf, hoewel de uitwerking (van anderen) in de wereld veel belangrijker is.
Dat is een beetje mijn probleem met de bijbel, het zet hoog maar ook mij wat al te vaak schrikbarend laag in.
Natuurlijk is dat te optimistisch. Ga je temet dood van de honger is het krijgen van een droge boterham al winst.Nic schreef: ↑03 dec 2019, 18:56 Nu zijn er ook mensen, die zeggen dat het steeds beter gaat. De levensstandaard is wereldwijd verhoogd, onderwijs voor meer mensen beschikbaar, de medische wetenschap kan veel meer, dus het gaat de goede kant op.
Nu vraag ik me af of dat toch niet te optimistisch is. Volgens Unicef neemt de honger toe in de wereld en krijgen 820 miljoen mensen te weinig voedsel. Wereldwijd waren er vorig jaar 70,8 miljoen miljoen mensen op de vlucht, meer dan ooit volgens vluchtelingenwerk.
Wat is de verantwoordelijkheid van de individuele mens? In hoeverre is er sprake van collectieve schuld?
Ik heb wel eens gehoord dat de rijkdommen van deze planeet eigendom zijn van nog geen 3% van de mensheid.Petra schreef: ↑04 dec 2019, 02:14 Erbarmelijke toestand opleuken met pleistertjes op de wonden. Daar doen we het mee.
Maar jah.. mijn kroost heeft erg geleden onder het existentiële wereldleed. Vooral mijn jongste (zoon) heeft daar vreselijk mee geworsteld.
Probleem is.. je lost het wereldleed niet op, hoe je er ook onder lijdt. Het is te groots.
En het ziet er niet naar uit dat god er wat aan wil doen. Dan was het hele probleem er niet geweest.
Kennis maakt vrij.. zegt men. Maar dat lijkt in dit geval niet op te gaan. Hoe meer kennis je opdoet over die wereld hoe meer je klem komt te zitten.
Enfin.. als problemen te groots zijn helpt het om ze klein(er) te maken. (Wat kan ik? ik kan het wereldvoedselprobleem niet oplossen maar wel minder vlees eten. Etc. En hence landelijk weer een terugval naar nationalisme).
Dat herken ik helaas maar al te goed.
Klopt.Hoe meer kennis je opdoet over die wereld hoe meer je klem komt te zitten.
Nee, we vinden het niet okay, maar weten ook niet wat we eraan kunnen doen. Is mijn gedachte.
Petra schreef:En hebben we dan uiteindelijk tot de hoogste top van de apenrots gewezen...dan blijken die zo stevig in het zadel te zitten dat we de moed opgeven. Want ondertussen zijn we uiteraard vooral razend druk met het laten overleven van ons eigen kleine wij clubje.. ons gezin, nageslacht. En die overleeft in deze wereld nou eenmaal het beste met meer geld. Dus willen we meer en daar hebben we een hoop voor over.
.
Mijn jongste is worstelt er nog mee.
Het is dus maar zeer de vraag of je niet uit de klem kunt stappen. Als er een Werkelijkheid is, dan kun je daar ook instappen.
Binnen de huidige constellatie gaat het hem niet worden.Dat kun je groots willen aanpakken.. denk ik aan mijn dochter.. die studies heeft gedaan om op beleidsmatig niveau wat te hopen bewerkstelligen.
Of kleiner, denk ik aan mijn zoon die in de gehandicapten zorg is gaan werken. Dat helpt i.i.g. om het gevoel te krijgen dat je wat goeds bijdraagt in dit malle zootje.
En die is ?Waarom die almachtige god dit dan allemaal zo gewild heeft... kan ik met mijn verstand niet bevatten. Ik heb er wel een theorie over.
Herkenbaar. In het huidige bewustzijnsniveau loop ik tegen grenzen aan.Waarom ik te kampen heb met een verstand wat een groot deel van de dag in verwarring/verwondering/onbegrip doorbrengt is ook iets wat ik niet begrijp
Ik denk hierbij wat aardser.HJW schreef: ↑05 dec 2019, 07:58 Binnen de huidige constellatie gaat het hem niet worden.
Ik denk dan meer aan de quote van Einstein:
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt
Aardse problemen ga je niet oplossen, door aards te denken en te handelen. Daarvoor is het te groots.
Wat mij betreft ligt de oplossing in de Werkelijkheid.
Misschien wilden we het zelf wel omdat we ons te pletter zaten te vervelen in die eeuwigdurende zalige Zonnatura wereld.
Dat kan. Maar misschien is de aarde wel een Matrix-omgeving of een droom. Niet reëel......Petra schreef: ↑06 dec 2019, 02:58 Ik denk hierbij wat aardser.
Eerder in de richting van tijd en tijdelijkheid. Alles is tijdelijk, ook constitutionele systemen en normen en waarden.
Dus wie weet, ooit; een wereld zonder geld/winstoogmerk (Waarbij ik niet het opheffen van ruilmiddelen bedoel maar het veranderen van de idee over wat welvaart inhoudt.)
Dat is zeker een optie.Misschien wilden we het zelf wel omdat we ons te pletter zaten te vervelen in die eeuwigdurende zalige Zonnatura wereld.
Of omdat we simpelweg nieuwsgierig waren naar meer ervaringen. En daar een tijdelijke uitstap voor bedacht hebben.
Een uitstapje net als we nu een ritje in de achtbaan of in een spookhuis doen.
Staan we mekaar ooit allemaal op de schouders te kloppen... zooooo die van ons was heftig zeg. Roepen we dan vrolijk.
Wat houdt gerechtigheid dan nog in?
Yep!
Yep!
Bs"dZolderworm schreef: ↑28 nov 2019, 07:42 Het lijkt me dat je afstand neemt van de Bijbel als het woord van God. Het is ook typisch als God over zichzelf zou schrijven dat God opdracht gaf tot het uitmoorden en platbranden van een stad. Er zou dan immers moeten staan: "Ik, de Here, gaf opdracht tot genocide".
Bs"dHJW schreef: ↑28 nov 2019, 08:18Ik heb wat studie gedaan naar de oorsprong van de teksten.
Het jodendom is op en bepaald moment begonnen tussen andere godsdiensten en hebben veel verhalen overgenomen.
Historisch gezien klopt er niet zo heel veel van. Er is geen bewijs van een uittocht, 40 jaren in een woestijn met een compleet volk, de verwoesting van Jericho, een verovering van het land Kanaan.
Het zijn geschiedkundig onjuiste verhalen. Men wil een booschap vertellen.
Men geloofde toen nog in een straffende God, verlijkbaar met de woeste stamgoden in de omgeving.
Het zegt iets over hoe mensen in die tijd dachten over het goddelijke, het onverklaarbare.
Bs"d
De filosoof Willam James zei het al:
Een goede reden om de hebreeuwse bijbel hoog boven in de bibliotheekkast te laten verstoffen.