Nou een mooie waterspiegel is niets mis mee,het is laat drink je wijn en kijk naar de spiegel in je wijn glasPetra schreef: 22 feb 2020, 02:12Water spiegelt.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:08In dat bootje door die slooten heeft niet met een spiegel te maken of er moet een spiegel op dat bootje zijn zo niet eerder een sloep.Petra schreef: 22 feb 2020, 01:51Ahhhh zo leuk! Willeke!Snelheid schreef: 22 feb 2020, 00:01 https://youtu.be/YWX2PSpy1TU
De spiegel een instrument van de ziel.
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren.
Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
Zijn als een spiegel
-
- Berichten: 11707
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Ik zit aan de koffie.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:15Nou een mooie waterspiegel is niets mis mee,het is laat drink je wijn en kijk naar de spiegel in je wijn glasPetra schreef: 22 feb 2020, 02:12Water spiegelt.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:08In dat bootje door die slooten heeft niet met een spiegel te maken of er moet een spiegel op dat bootje zijn zo niet eerder een sloep.Petra schreef: 22 feb 2020, 01:51Ahhhh zo leuk! Willeke!Snelheid schreef: 22 feb 2020, 00:01 https://youtu.be/YWX2PSpy1TU
De spiegel een instrument van de ziel.
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren.
Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
Bij mij is het ochtend hoor.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 11707
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Tja het is niet anders hier diep in de nacht.....de sponde roept ons maar goed wij er ook weer vroeg uit en kijken in de spiegel en dat vooruit met de geit.Petra schreef: 22 feb 2020, 02:23Ik zit aan de koffie.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:15Nou een mooie waterspiegel is niets mis mee,het is laat drink je wijn en kijk naar de spiegel in je wijn glasPetra schreef: 22 feb 2020, 02:12Water spiegelt.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:08In dat bootje door die slooten heeft niet met een spiegel te maken of er moet een spiegel op dat bootje zijn zo niet eerder een sloep.Petra schreef: 22 feb 2020, 01:51
Ahhhh zo leuk! Willeke!
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren.
Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
Bij mij is het ochtend hoor.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Dat is het enige voordeel van ouder worden.. je ogen worden net zo belabberd al de rest van je lijf. Is de ellende s 'morgens nog te overzien.Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:43Tja het is niet anders hier diep in de nacht.....de sponde roept ons maar goed wij er ook weer vroeg uit en kijken in de spiegel en dat vooruit met de geit.
Tenminste...tenzij d'r een geit terugstaart. Dat is best schrikken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Ik denk dat je mijn punt hebt gemist Hopper.
Je hoeft niet te zoeken naar wat er sowieso al IS, je hoeft het alleen maar te zien, je hoeft er ook geen moeite voor te doen, maar het mag wel.
Mijn gedachte was/is dat je om je ware ik te zijn, je jezelf in de eerste plaats aan jezelf moet kunnen overgeven.
Dat is denk ik het moeilijkste wat er is, er is immers geen externe factor die je bemoedigend toefluistert als je het geheel en al met jezelf doet.
Daarbij heb ik het niet over een gedeelte van jezelf; een stukje van je lijf, of je geest maar over je hele totale zelf met alles erop en eraan. Diegene die mentaal én fysiek voluit WIL LEVEN in deze wereld; die ademt, zorgt, werkt, eet, drinkt, liefheeft, haat, blij, boos, angstig of verdrietig etc. WIL ervaren. En dus geluksmomenten heeft en lijdt.
Dat was voor mij een inzicht met een keuzemoment, al heel wat jaar her, daar ergens in de jungle van een Balinees klooster: mens durf te lijden! (want leven is lijden).
Die hersenen kunnen je bijvoorbeeld laten denken dat die hele zelf niet goed genoeg is. Dat je hoger moet reiken, beter zijn dan dat.. die hele gewone niet al te bijzonder hoogstaande zelf, met alle toeters, bellen en mitsen en maren die daarbij horen.
Dan kun je gedachten hebben, zoals bv dat niet-oordelen beter is dan wel-oordelen. En dat gaan proberen te beoefenen.
Wat jij denk ik (nog) niet beseft is dat je op het moment dat je een niet-oordeler denkt te zien, niet een schouwer bent die zijn ware zelf ziet voor wat het IS. Want dan zou je een beoefenaar zien. Een beoefenaar van iets wat hij beter acht. Kijk je nog een stapje dieper dan ziet de niet-oordelen-beoefenaar… het ware zelf: de oordeler.
De paradox is dat het niet-oordelen willen beoefenen/praktiseren een oordeel met daaropvolgend veroordeel vereist.
Je moet namelijk eerst hebben geoordeeld dat dat beter (hoogstaander/mooier/fijner) is dan wel-oordelen.
Een waardeoordeel vellen over oordelen en dat veroordelen.
Elke keer als je dus jezelf of anderen vertelt dat je niet oordeelt.. verloochen je jezelf, en tevens veroordeel je alle anderen die dat wel doen.
Het gezellige nieuws is dat je in mijn optiek immer je ware zelf BENT. Ook diegene die zichzelf niet ziet of wel ziet maar wat anders wil zijn is op dat moment: z’n ware zelf in uitvoering.
Ook die momentopname Hopper die naar het niet-oordelen probeert te reiken is op dat moment z’n ware zelf. Dus zet ‘m op en gaat zo voort en enjoy the ride. Dat is denk is het belangrijkste. Het is jouw pad, volg naar hartelust je pad en laat je vooral niet door mijn getik van je padje brengen!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Ik denk dat het Nirwana-ik of de "' stille getuige "' niet in een stoffelijk lichaam ( de denk- en gevoelswereld ) kan existeren. Zolang er nog enige verbondenheid met de "'stof"' is, is het Nirwana nog ver verwijderd. Zelf stierf de Boeddha ook, zo meen ik mij te herinneren, op het voor hem "" Nirwana "' moment. Wie dus nog steeds praat en verklaart, heeft het Over het niet uitlegbare, maar is zelve helemaal niet in de buurt van Datgene waarover gesproken wordt.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
De stille getuige kan wel degelijk in een stoffelijk lichaam existeren, maar is er niet mee verbonden.
Ik heb er over nagedacht en ik denk dat je die stille getuige het beste als 'een ander' kan zien.
Dan hou je je vast aan 'iemand' buiten je zelf. Christenen kunnen die stille getuige als Jezus zien.
Je houdt je dan vast als een 'ik/iemand' aan die ander (Jezus). Als je geloof zó sterk is dan kan dat denk ik.
Jezus is immers de verlosser.
Ik als atheïst heb nooit een sterk geloof gehad. De stille getuige liep met mijn dagelijks leven mee.
Ik was niet alleen 'de iemand', maar tevens de stille getuige.
Vanuit die ervaring kan ik schrijven dat die stille getuige in iedereen aanwezig is.
Het probleem is alleen dat hij niet spiegelt, dat doet de ik-persoon.
Het draait telkens weer om de ik-persoon in ons die boos wordt om niks (reflectie), die angstig is.
Men dient dus ook het gevoelsleven te bekijken. En deze te laten 'zijn' en onze gevoelens niet te laten 'worden'.
Dan is het mogelijk om diep af te dalen in het gevoelsleven van de ik-persoon.
Zoiets als 'angst' is alleen maar een reactie óp iets. Maar het is nooit het 'iets' zelf.
Ik heb er over nagedacht en ik denk dat je die stille getuige het beste als 'een ander' kan zien.
Dan hou je je vast aan 'iemand' buiten je zelf. Christenen kunnen die stille getuige als Jezus zien.
Je houdt je dan vast als een 'ik/iemand' aan die ander (Jezus). Als je geloof zó sterk is dan kan dat denk ik.
Jezus is immers de verlosser.
Ik als atheïst heb nooit een sterk geloof gehad. De stille getuige liep met mijn dagelijks leven mee.
Ik was niet alleen 'de iemand', maar tevens de stille getuige.
Vanuit die ervaring kan ik schrijven dat die stille getuige in iedereen aanwezig is.
Het probleem is alleen dat hij niet spiegelt, dat doet de ik-persoon.
Het draait telkens weer om de ik-persoon in ons die boos wordt om niks (reflectie), die angstig is.
Men dient dus ook het gevoelsleven te bekijken. En deze te laten 'zijn' en onze gevoelens niet te laten 'worden'.
Dan is het mogelijk om diep af te dalen in het gevoelsleven van de ik-persoon.
Zoiets als 'angst' is alleen maar een reactie óp iets. Maar het is nooit het 'iets' zelf.
-
- Berichten: 21905
- Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Hopper,
De stille getuige buiten de "" stof "" is dualisme. Plato, de dualist, met zijn ziel ( entiteit A ) in de stof ( entiteit B ).
Ik dacht dat Taoisme en Boeddhisme meer pantheistisch van aard waren; God en natuur ( energie/stof ) zijn monistisch en vallen samen.
De stille getuige buiten de "" stof "" is dualisme. Plato, de dualist, met zijn ziel ( entiteit A ) in de stof ( entiteit B ).
Ik dacht dat Taoisme en Boeddhisme meer pantheistisch van aard waren; God en natuur ( energie/stof ) zijn monistisch en vallen samen.
-
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Peda, de dualiteit tussen subject (de stille getuige, de waarnemer) en object is er zowel in de stof als buiten de stof.
Dat is de dualiteit tussen waarnemer en waargenomene. Deze kan op zich nooit opgeheven worden.
Maar omdat het een dualiteit is tussen waarnemer (niets) en waargenomene (iets) kan de waarnemer zichzelf opheffen en tot 'niets' bepalen.
In het zichzelf tot niets bepalen worden waarnemer en waargenomene één.
Hoewel een eenheid van waarnemer en waargenomene dus mogelijk is , is dat tóch weer wat anders dan God/monisme.
Christelijk gezegd is Christus dan de middelaar tussen mens en God. De eengeworden mens is dan de Zoon-mens, God blijft de onbereikbare God zoals altijd. Waarbij ik nadrukkelijk wil vermelden voor de meelezers dat God beter voorgesteld kan worden als de Zon. Onbereikbaar, je hebt er niks aan, je kunt hem maar beter niet in de ogen zien, laat God maar lekker God zijn. Christus is als de maan die het goddelijk licht weerkaatst in de mens: de Zoon.
Volgens mij kunnen we dus niet verder reiken dan de eenheid en dat is het ongespiegelde ervaren van de wereld om ons heen zodat waarnemer en waargenomene één zijn en toch een dualiteit kunnen beleven. Klinkt mss ingewikkeld, maar het 'zien' en 'dat wat gezien wordt' zijn zowel gescheiden als ongescheiden. Die contradictie is alleen op te lossen door de stille getuige toe te laten in je leven.
Dat is de dualiteit tussen waarnemer en waargenomene. Deze kan op zich nooit opgeheven worden.
Maar omdat het een dualiteit is tussen waarnemer (niets) en waargenomene (iets) kan de waarnemer zichzelf opheffen en tot 'niets' bepalen.
In het zichzelf tot niets bepalen worden waarnemer en waargenomene één.
Hoewel een eenheid van waarnemer en waargenomene dus mogelijk is , is dat tóch weer wat anders dan God/monisme.
Christelijk gezegd is Christus dan de middelaar tussen mens en God. De eengeworden mens is dan de Zoon-mens, God blijft de onbereikbare God zoals altijd. Waarbij ik nadrukkelijk wil vermelden voor de meelezers dat God beter voorgesteld kan worden als de Zon. Onbereikbaar, je hebt er niks aan, je kunt hem maar beter niet in de ogen zien, laat God maar lekker God zijn. Christus is als de maan die het goddelijk licht weerkaatst in de mens: de Zoon.
Volgens mij kunnen we dus niet verder reiken dan de eenheid en dat is het ongespiegelde ervaren van de wereld om ons heen zodat waarnemer en waargenomene één zijn en toch een dualiteit kunnen beleven. Klinkt mss ingewikkeld, maar het 'zien' en 'dat wat gezien wordt' zijn zowel gescheiden als ongescheiden. Die contradictie is alleen op te lossen door de stille getuige toe te laten in je leven.
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Zonder dat verbond is er geen Hopper om over te getuigen.hopper schreef: 23 feb 2020, 11:19 De stille getuige kan wel degelijk in een stoffelijk lichaam existeren, maar is er niet mee verbonden.
Ik heb er over nagedacht en ik denk dat je die stille getuige het beste als 'een ander' kan zien.
Dan hou je je vast aan 'iemand' buiten je zelf. Christenen kunnen die stille getuige als Jezus zien.
Er is geen ander in je gehele totale zelf Hopper..die alles erop en eraan behelst immers ook; de stille getuige, waarnemer, schouwer, beoefenaar, oordeler, niet-oordeler, etc. het is allemaal jij, bezig met jezelf.
Duik je steeds verder de diepte in .. dan neemt de waarnemer de waarnemer waar de waarnemer waar de waarnemer waar...
Je kunt steeds meer ontdekken; verder, dieper, hoger, lager.. de mogelijkheden zijn eindeloos. De verbondsdraadjes/verbindingsdraadjes ook. Die kun je doorknippen of verstevigen. Onthechten of hechten. Je kunt je zelfs gaan hechten aan je stille getuige.
Hoedanook; houd je vast aan waar je maar aan vast wil houden.
Petra schreef: 23 feb 2020, 02:56 Ik denk dat je mijn punt hebt gemist Hopper.
Mijn gedachte was/is dat je om je ware ik te zijn, je jezelf in de eerste plaats aan jezelf moet kunnen overgeven.
Dat is denk ik het moeilijkste wat er is, er is immers geen externe factor die je bemoedigend toefluistert als je het geheel en al met jezelf doet.
Daarbij heb ik het niet over een gedeelte van jezelf; een stukje van je lijf, of je geest maar over je hele totale zelf met alles erop en eraan.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Klopt. Daarom reïncarneert Boeddha niet meer.peda schreef: 23 feb 2020, 11:05 Ik denk dat het Nirwana-ik of de "' stille getuige "' niet in een stoffelijk lichaam ( de denk- en gevoelswereld ) kan existeren. Zolang er nog enige verbondenheid met de "'stof"' is, is het Nirwana nog ver verwijderd. Zelf stierf de Boeddha ook, zo meen ik mij te herinneren, op het voor hem "" Nirwana "' moment. Wie dus nog steeds praat en verklaart, heeft het Over het niet uitlegbare, maar is zelve helemaal niet in de buurt van Datgene waarover gesproken wordt.
De Dalai Lama dan weer wel. Wonderlijk genoeg nooit 's in een meisje.
Al .. gaat ook dat met vele zeer menselijke perikelen gepaard.
De Dalai Lama wil niet meer reïncarneren.. en spreekt zelfs over misbruik van reïncarnatie door stoute lama's. (Niets menselijks is ons vreemd denk ik dan maar hè )
https://boeddhistischdagblad.nl/nieuws/ ... eem-lamas/
De Dalai Lama, de spiritueel leider van Tibetaanse boeddhisten, suggereerde deze maand tijdens een bijeenkomst met studenten in Dharamsala, India, zijn verblijfplaats, om een einde te maken aan het al lang bestaande instituut binnen het Tibetaanse boeddhisme van gereïncarneerde lama’s (Tib: tulkus).
De Dalai Lama deed zijn uitspraken in de context van de veranderende politieke realiteit. ‘Instellingen moeten eigendom zijn van het volk, niet van een individu. Net als met mijn eigen instelling, het kantoor van de Dalai Lama, heb ik het gevoel dat het verbonden is met een feodaal systeem. Het systeem moet verdwijnen, of in ieder geval veranderen binnen veranderende tijden. Er zijn gevallen geweest van individuele lama’s die reïncarnatie gebruiken [om hun zin te krijgen] maar nooit aandacht besteden aan studie en wijsheid.’
Uiteraard denk China daar anders over... Let op die laatste zin.. flauwvallen toch.
https://www.trouw.nl/nieuws/reincarnati ... ~bd901991/
Zhu Weiqun, een functionaris die zich bezighoudt met Tibet, ziet de uitspraak van de Dalai Lama dan ook als dubbel verraad. "Ten eerste is het verraad tegenover de Chinese politiek. De beslissing om een Dalai Lama aan te wijzen ligt bij de Chinese regering", zei hij volgens The New York Times op een parlementsbijeenkomst in Peking.
Ook vindt de politicus dat de spiritueel leider het Tibetaanse boeddhisme weinig respect toont. "Waar ter wereld vind je iemand die zo luchtig doet over zijn eigen opvolging?", zei Zhu. "Het is niet aan hem om te beslissen of hij al dan niet herboren wordt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Stel je voor dat de Dalai Lama door de Chinezen wordt terechtgesteld met het dreigement: 'en waag het niet om niet terug te komen' !Petra schreef: 24 feb 2020, 04:13 Uiteraard denk China daar anders over... Let op die laatste zin.. flauwvallen toch.
https://www.trouw.nl/nieuws/reincarnati ... ~bd901991/Zhu Weiqun, een functionaris die zich bezighoudt met Tibet, ziet de uitspraak van de Dalai Lama dan ook als dubbel verraad. "Ten eerste is het verraad tegenover de Chinese politiek. De beslissing om een Dalai Lama aan te wijzen ligt bij de Chinese regering", zei hij volgens The New York Times op een parlementsbijeenkomst in Peking.
Ook vindt de politicus dat de spiritueel leider het Tibetaanse boeddhisme weinig respect toont. "Waar ter wereld vind je iemand die zo luchtig doet over zijn eigen opvolging?", zei Zhu. "Het is niet aan hem om te beslissen of hij al dan niet herboren wordt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Daar zeg je wat... aangezien het huidig rechtssysteem het presteert om mensen te veroordelen voor tig-duizenden jaren.. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160413_02234841pyro schreef: 25 feb 2020, 07:15
Stel je voor dat de Dalai Lama door de Chinezen wordt terechtgesteld met het dreigement: 'en waag het niet om niet terug te komen' !
1. Chamoy Thipyaso, Thailand - 141.078 jaar
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
zouden ze hem voor 1000 reïncarnaties willen opsluiten? Dat zou wel een streep halen door het concept 'onschuldige baby'Petra schreef: 26 feb 2020, 01:49Daar zeg je wat... aangezien het huidig rechtssysteem het presteert om mensen te veroordelen voor tig-duizenden jaren.. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160413_02234841pyro schreef: 25 feb 2020, 07:15
Stel je voor dat de Dalai Lama door de Chinezen wordt terechtgesteld met het dreigement: 'en waag het niet om niet terug te komen' !
1. Chamoy Thipyaso, Thailand - 141.078 jaar
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
- Man/Vrouw: M
Re: Zijn als een spiegel
Ik lees dit nu pas dus een beetje late reactie misschien, maar goed. Schipper heeft ook de Analecta van Confucius vertaald naar het Nederlands maar was volgens hemzelf geen specialist in het confucianisme. Confucius is nooit een leerling van Lao Zi geweest. Meer dan waarschijnlijk heeft Lao Zi namelijk nooit echt geleefd.Petra schreef: 17 feb 2020, 00:40 Schipper is tevens de grootste (naar mijn weten) Confusciuskenner en heeft daar ook over geschreven. Zou dat ff moeten opzoeken, maar wat ik me herinner was volgens hem Confucius een leerling van Lao Tse, en zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.
Het taoïsme gaat in essentie over individuele vrijheid, het confucianisme over maatschappelijke orde. Dat botst met elkaar. In de Zhuangzi komt Confucius vele malen voor; soms als aanhanger van het taoïsme dan weer als tegenstander. Als aanhanger maakt hij vaak zijn eigen leer belachelijk en als tegenstander delft hij(en dus zijn leer) het onderspit tegen de wijsheid van een taoïstische meester.
Kristofer Schipper is overigens afgelopen februari overleden. Een memoriam in de New York Times: https://www.nytimes.com/2021/04/04/worl ... -dead.html
-
- Berichten: 7979
- Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
- Man/Vrouw: V
Re: Zijn als een spiegel
Ja ik had het gelezen. Ach ja, wat is een specialist.. emeritus hoogleraar sinologie, China als thuisland en één van de zeldzame westerse taomeesters. Laat ik maar zeggen dat ik denk dat er weinig NL mensen met zoveel kennis van het Confucianisme waren als hij.Weetnieveel schreef: 21 mei 2021, 18:24Ik lees dit nu pas dus een beetje late reactie misschien, maar goed. Schipper heeft ook de Analecta van Confucius vertaald naar het Nederlands maar was volgens hemzelf geen specialist in het confucianisme. Confucius is nooit een leerling van Lao Zi geweest. Meer dan waarschijnlijk heeft Lao Zi namelijk nooit echt geleefd.Petra schreef: 17 feb 2020, 00:40 Schipper is tevens de grootste (naar mijn weten) Confusciuskenner en heeft daar ook over geschreven. Zou dat ff moeten opzoeken, maar wat ik me herinner was volgens hem Confucius een leerling van Lao Tse, en zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.
Het taoïsme gaat in essentie over individuele vrijheid, het confucianisme over maatschappelijke orde. Dat botst met elkaar. In de Zhuangzi komt Confucius vele malen voor; soms als aanhanger van het taoïsme dan weer als tegenstander. Als aanhanger maakt hij vaak zijn eigen leer belachelijk en als tegenstander delft hij(en dus zijn leer) het onderspit tegen de wijsheid van een taoïstische meester.
Kristofer Schipper is overigens afgelopen februari overleden. Een memoriam in de New York Times: https://www.nytimes.com/2021/04/04/worl ... -dead.html
Ik had destijds "de Gesprekken" van Schipper gelezen.
Hier een artikel erover https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3464cdd/
en hier een aardige recensie door David Engelhard https://china2025.nl/leren-besturen-con ... -schipper/
Schipper beschrijft in een uitvoerig nawoord dat de Gesprekken naar alle waarschijnlijkheid pas tijdens de tweede eeuw voor Christus zijn opgetekend – daarmee brekend met de Chinese traditie dat reeds de leerlingen (en diens leerlingen) van de Meester de auteurs waren. Naar mijn weten is hij daarmee een van de eersten. Hij betoogt dat de schriftgeleerden van de Ru (de Confucianistische school) in navolging van de taoïsten een ‘eigen’ boek nodig hadden. Toch noemt hij de Gesprekken niet apocrief (vals), omdat het wel degelijk de authentieke visie van de Meester weerspiegelt en als zodanig ook sinds het verschijnen de belangrijkste bron van diens denken is.
Een tweede belangwekkend punt van Schipper is dat hij het denken van Confucius en dat van de taoïsten voorzichtig in elkaars verlengde legt, voortkomend uit wellicht eenzelfde bron. Na eeuwen van intellectuele strijd zou Xun Zi (12de eeuw), de grondlegger van het sterk geïnstitutionaliseerde neo-confucianisme, de verschillende stromingen weer bij elkaar hebben gebracht. Dit is een origineel standpunt van Schipper, waar hopelijk reacties en debat op volgen.
Hier een artikel na zijn overlijden, met van die mooie uitspraken waar ik hem vooral van herken.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b019a3c5/
Iedereen is taoïst, maar als je gaat bedenken dat je het wilt zijn, ben je het al wat minder
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas