Precies!peda schreef: ↑27 feb 2020, 12:06 Christiaan,
Ik verwachte hem wel, maar mijn betoog de gehele tijd is dat het paasei verhaal nul komma fles te maken heeft met ene God.
Dat ik de Transcendentie niet in jouw logica betoog kan inbrengen heeft niets te maken met het logica traject, maar met het feit dat het paasei verhaal Transcendentie niet toelaat. Mijn conclusie is dan dat het paasei verhaal niet mag worden doorgetrokken naar God. Wanneer je Transcendentie als premisse uitsluit, komt Transcendentie ook per definitie nergens meer tot uitdrukking in het vervolg traject. Ik denk nog steeds dat het komt omdat in het paasei verhaal de beperkingen van de mens als maat der dingen wordt gezien, terwijl ik de Overstijgende Transcendentie naast de mens op het podium probeer te krijgen. Jij noemt mijn pogingen "' verwarring "' zaaien, ik noem het horizonverbreding.
Dat probeerde ik nou ook al duidelijk te maken.
Het paasei verhaal zit in de wereld van het KENBARE. (Er is zeker iemand op deze wereld die WEET wat WAAR is)
Het God verhaal zit in de wereld van het ONKENBARE. (Er is NIEMAND op deze wereld die WEET wat WAAR is).
Maar ook met het ONKENBARE kun je logisch redeneren, dan maak je gebruik van het meer wereldenmodel (Kripke).
Rutte heeft daarmee bv. een heel aardig argument voor het bestaan van God mee beredeneerd; zijn modaal-epistemische Godsargument.