Barth en De Amsterdamse school (Breukelman wilde overigens niets van die term weten) gaat juist uit van de Openbaring.peda schreef: ↑21 jan 2020, 19:36 Hallo Nic,
Ik kan de Amsterdamse school best wel waarderen, maar het punt blijft wel of je de bedoeling van de bijbel schrijver van enige duizenden jaren geleden, wel kunt overzetten naar de huidige tijd. Spreekt dan nog de bijbel schrijver of spreekt dan de Amsterdamse school volger. Wanneer je het Kruisoffer bijvoorbeeld helemaal losmaakt van de oorspronkelijke Bedoeling, ga je zonder Openbaringskennis de relatie God en mens volledig opnieuw invullen. Ik heb daar persoonlijk niets op tegen, als agnost heb ik sowieso grote twijfel bij Openbaring, maar een Godsdienst die de Openbaring terugbrengt naar openbaring ( mensen hebben het over de idee God ) is dat nog wel een Godsdienst of zit je dan in meer vrijblijvende filosofie?
(Nog even snel met hoofdletter O gespeld)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Barth:
Barth is de grondlegger van de zogenoemde dialectische theologie. De belangrijkste aanzetten voor deze theologie ontwikkelde Barth in zijn commentaar op de Romeinenbrief van 1921. Kenmerkend voor zijn theologie is de uitdrukking: Senkrecht von Oben (Loodrecht/verticaal van boven). God openbaart zich loodrecht van boven en alleen in die openbaring is God te ontmoeten. Centraal in deze openbaring staat Jezus Christus. Daarbij kan alleen de Bijbel de bron van de Godskennis zijn. Hij wijst alle andere wegen van Godskennis af. Die zijn volgens hem vormen van natuurlijke theologie. Ook belangrijk is dat in zijn theologie geen enkele menselijke capaciteit een rol speelt in het verkrijgen van Godskennis. Alles wat een mens over God te weten komt is louter uit genade.
Een ander belangrijk element in de theologie van Barth is het onderscheid tussen religie en geloof. Religie verstaat Barth als activiteit van de mens om een relatie met God te creëren. Geloof is wat de openbaring van God in een mens bewerkt. Daarmee is religie een negatief gekleurd begrip voor Barth. Hij bestempelt veel binnen het christendom als religie. Het tijdschrift dat in het interbellum een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de dialectische theologie is Zwischen den Zeiten.
Hoe bedoel je kruisoffer losmaken?
Kijk, het is aan de ene kant heel orthodox maar de bijbel wordt niet als een geschiedenisverhaal maar een geloofsverhaal geïnterpreteerd.
Zou het kunnen dat de schrijvers het zo bedoeld hebben?