Inktvlam schreef: ↑25 aug 2020, 11:31
Messenger schreef:Leuk als je op basis van een recensie je conclusies trekt, maar je mist de context. Zowel Jezus als Hitler waren voorbeelden, en voorbeelden kun je zien als positief en als negatief. Dat is ook het enige dat ze gemeen hebben, een voorbeeld. Leraren op hun eigen manier, die de mensen hielpen herinneren wie ze zijn. Helaas wordt er van de ervaring die ze de mensheid gaven niets geleerd, de mens leert zelden van ervaring.
Maar wat is dan nog het verschil tussen positief en negatief, als massamoordenaars comfortabel in de hemel resideren? Dat verschil is dan volkomen weggevallen. Voor neonazi's is Hitler inderdaad een leraar. Van Hitler kun je leren hoe het beslist niet moet. Maar zulke figuren noemen we geen leraar.
Omdat je van Hitler kunt leren hoe het beslist niet moet, is hij in die zin wel degelijk een leraar. De Hitler-les heeft helaas, ondanks de opgedane ervaring, niet tot het einde van genocide geleid.
Voor God is er geen 'goed' en 'slecht', 'positief' en 'negatief'. Echte liefde oordeelt niet omdat deze onvoorwaardelijk is.
Verder is er de even onvoorwaardelijk vrije wil.
Alle leed, pijn en verdriet wordt door de almachtige God van echte liefde genezen en geheeld.
Hitler was niet de enige, er waren vele Hitlers nodig voor die ervaring. En eenmaal gestorven zien zij dat zij in feite zichzelf in andere vormen hebben vervolgd, zullen zichzelf ervaren door de beleving van hun slachtoffers in een levensschouw, en zien zij dat de doden nog altijd bestaan omdat elk goddelijk deel onkwetsbaar is.
Dat mensen (massa-)moord plegen is doordat zij hun verbinding met de eigen Godheid en de eenheid met al het leven zijn 'vergeten', toen zij empirisch het leven gingen ervaren. Zouden zij beseffen zelf deel van God te zijn, zouden zij dit soort dingen niet doen.
Messenger schreef:Mensen vragen zich af of Walsch echt met God spreekt, of dat hij een oplichter is. In feite doet dat er niet toe.
Inktvlam schreef:
O, doet het er niet toe of hij een oplichter is?
Het gaat om de inzichten, of je daar iets mee kunt. De boeken intrigeerden mij omdat ik niet direct aannam dat er werkelijk met God gesproken werd, maar was ik geïnteresseerd hoe Walsch dat beschreef.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.