Bonjour schreef: ↑24 jan 2021, 20:28
Balthasar schreef: ↑24 jan 2021, 18:06
Ja dat is antisemitisch, omdat jij Jezus berooft van zijn Joodse identiteit. Zie hierboven.
[modbreak Bonjour] Ik vind dit een waardeloze redenatie. Ik wil niet zien dat je op deze basis anderen voor antisemiet uit maakt.
Het klopt dat we moeten oppassen met het gebruik van dit woord.
Het is wel zo dat de Christelijke kerk (Europa) wel een groot probleem heeft gehad met de Joodse afkomst van OT en NT en
dus ook van Jezus.
Het speelt geen rol in de geloofsbelijdenis van Nicea.
Ik dacht, ik zal de Barmer Thesen eens bekijken (vooral in die tijd) en nee hoor totaal geen verwijzing naar het
Joods zijn van het OT en NT en Jezus.
De PKN (waar ik lid van ben) heeft het nu wel over een onopgeefbare band met Israël:
https://www.protestantsekerk.nl/verdiep ... lk-israel/
Hoe ik het zie: wij mogen meedoen met Israël. Het gaat over de God van Abraham, Isaak en Jacob, de God van Israël.
Romeinen 11:18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
Ik sta wellicht bekend om mijn onhistorische (literaire) benadering van de bijbel.
De positie van Israël (uitverkiezing) zie ik als historisch. Het verbond met Israël en God is niet losgelaten.
Hier hangt de geloofwaardigheid van het OT en NT vanaf.
Dat laat ook alles zien, wat voor God deze God is.
Vraag: hoe moeten we het ontkennen van het Jood zijn van Jezus (Messias) benoemen?