peda schreef: ↑11 feb 2021, 08:21
Makkiew gebruikte in zijn betoog een door mij gehanteerde verwoording. Gebruik van het woord bewijs buiten het domein wetenschap om, leidt snel tot verwarring. Filosofisch bewijs en geloofsbewijs hebben niet de kracht van wetenschappelijk bewijs. De filosofie kent eigen spelregels en die spelregels zijn niet de spelregels zoals gebruikt in de wetenschap. Eigenlijk zou het ter vermijding van verwarring beter zijn om voor meta fysische posities als mede voor wetenschappelijke hypotheses het woord "' bewijs "' niet te gebruiken. In de praktijk is dat evenwel niet of lastig onderling te handhaven.
In de theologie en in de filosofie is er de spelregel mogelijkheid dat totaal uiteenlopende visies "'gelijkwaardig'' naast elkaar bestaan. In de wetenschap is zulks volgens de daar geldende spelregels ( wetenschappelijke methode) onmogelijk. Wat niet voldoet aan de wetenschappelijke methode valt weg en is pseudo-wetenschap. Dat geldt ook voor de speculatieve wetenschappelijke hypothese. De hypothese heeft, zolang de empirische toetsing op juistheid niet heeft kunnen plaatsvinden, evenmin wetenschappelijk bewezen gezag. Ook dan kunnen meerdere totaal verschillende hypothesen keurig "' gelijkwaardig "' naast elkaar staan.
Atheisten en naturalisten die redeneren volgens hun spelregels, botsen uiteraard met de in de meta fysica geldende spelregels. Niet elke bloementuin heeft dezelfde bloemen, zo is dan mijn commentaar. Niet elke balsport verloopt volgens de voetbalspelregels. Verschil in kleuring.
Peda,
Dat verhaal over bewijzen sla ik even over. Dat is niet waar ik het over had, en ik weet ook wel dat het begrip
bewijs in de filosofie, geschiedkunde, rechtspraak, of wiskunde (om er maar wat te noemen) steeds net anders wordt gebruikt.
Zover ik weet gebruiken theïsten en atheïsten dezelfde spelregels in de metafysica, ook in syllogismen. Dat kan ook haast niet anders, want het bestaan van God is maar één van de onderwerpen in de metafysica. Kun je uitleggen wat die verschillen in spelregels volgens jou dan zijn?
Je schrijft verder
atheisten en naturalisten die redeneren volgens hun spelregels, botsen uiteraard met de in de meta fysica geldende spelregels.Tuurlijk, maar dat geldt voor iedereen, theïst of atheïst, die redeneert volgens zijn eigen spelregels. Zoals jij doet als je zegt dat premissen waar zijn tot ze weerlegd zijn. Dat is namelijk helemaal geen “algemeen geldende spelregel” in de metafysica of filosofie.
Het punt is dat ik behoorlijk wat metafysische argumenten heb gelezen, maar ik heb nog nooit iemand, theïst of atheïst, horen beweren dat een premisse van zijn argument voor waar moet worden gehouden omdat het tegendeel niet bewezen is. Wat ik zie zijn theïsten en atheïsten die hun premissen (proberen te) onderbouwen. Waarom doen ze dat als wat jij zegt waar is; dat is dan toch helemaal niet nodig?