Mooie reactie, Nic. Joh. gebruikt idd diverse 'ik ben' aanduidingen. Alleen is het 'ik ben' geen naam, het is het naamloze.Nic schreef: 19 mar 2021, 13:45
Zoals ik eerder aangaf is Jezus vooral bekend uit de bijbel.
Er zijn wel andere beschrijvingen maar die zie ik niet gebruikt worden op dit forum.
Hopper verwijst naar het licht waar Jezus naar verwijst.
Johannes gebruikt dit o.a. zeven keer in de ‘Ik ben’ aanduidingen
Johannes 6:35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.
Johannes 8:12 Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.
Johannes 10:7 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de Deur voor de schapen.
Johannes 10:11 Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
Johannes 11:25 Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Johannes 15:1 Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier.
De ‘Ik ben’ verwijst naar de Gods Naam uit het OT (Exodus).
In Johannes wordt de verbinding met de God van Israël gelegd en Jezus. Ze zijn niet te onderscheiden.
Johannes 1
1. In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
4. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.
5. En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.
14. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond
Het 'ik ben' staat zelfs buiten dat 'ik'. Of er is maar één ik, net hoe je het wilt benaderen.
In het naamloze valt er helemaal niks te onderscheiden, God niet van Jezus.
En een Joodse afkomst is er ook niet aan de orde.
God staat geheel buiten de vormen en is er toch één mee.
Jezus is gestorven in de vorm en juist daarom kon hij wederopstaan in het naamloze.
Ik begrijp de leer van Jezus, door die weg te volgen. Juist door géén verbinding te leggen met het OT (uitgezonderd Genesis).Nu wil Hopper wel met Jezus van het NT in zee maar wil niets van zijn Joodse afkomst weten en de verbinding die de schrijvers van het NT leggen tussen het NT en OT.
Ik noem dit de valkuil van de discontinuïteit en is m.i. een voorbeeld van het niet (willen) begrijpen van de bijbel.
Prima maar doe dan niet of je Jezus citeert uit de bijbel, zoals hij door de schrijvers wordt neergezet.
Het is een eigen invulling losgemaakt van de Jezus uit het NT.