Zolderworm schreef: 03 mar 2021, 09:43
Alpha schreef: 01 mar 2021, 13:31
Ik zie dat helaas wat anders.
Wanneer de "gyrus angularis" geprikkeld wordt, kan je dat soort verschijnselen krijgen.
Dat kan ook gebeuren bij z.g. bijna dood ervaringen.
Met dat laatste is bekend, dat mensen dingen zien, die zij persoonlijk hebben ervaren.
Zo was er een boer in Texas die koeien in een weiland, omgeven met prikkeldraad, zag.
Men meent dan een kijkje in de hemel hebben gehad.
Toch zegt Jezus, dat geen mens naar de hemel is gegaan.
Ik denk dat deze vorm van mystiek niet gezond is, en dat je daar afstand van moet nemen.
Wat iemand zegt die nooit echt heeft bestaan, namelijk Jezus, interesseert me niet zo. Dat is allemaal ooit door de evangelisten verzonnen.
(Zoals gezegd Jezus leeft helemaal niet. Hij heeft nooit echt bestaan. Dat beweert Richard Carrier in zijn boek "On the historicity of Jesus". En ik denk dat hij gelijk heeft.
Jezus is een mythe. Wetenschappelijk bewijs dat hij echt bestaan heeft, is er niet.
Wat de datering van het eerste evangelie betreft (Marcus), is er een brede consensus, dat het op z'n vroegst gedateerd moet worden op 70 na chr., maar waarschijlijk later. Wie wist toen nog wat Jezus allemaal gezegd en gedaan heeft? Niemand dus. Het is allemaal verzonnen, gebruik makend van de individuatiesymboliek van de vroege mysteriescholen en de joodse en Griekse mythologie als inspiratiebron. Marcus was ook nooit getuige. Hij heeft Jezus nooit gekend.
Of neem de Bergrede. Vijftig jaar na de dood van Jezus opgeschreven door Matteüs, die geen discipel was en geen getuige. Vijftig jaar! Hoe kon Matteüs dit na vijftig jaar nog woord voor woord weten, terwijl er in die tijd geen steno-typistes en mensen met een bandrecorder bij aanwezig waren? Het kan niet. Matteüs heeft die Bergrede verzonnen.
Bovendien zijn alle evangeliën in het Grieks geschreven. Als ze door discipelen waren geschreven, dan zou dat Aramees zijn geweest.
Voorts heeft geen van de bekende historici, filosofen, dichters, enzovoort, uit die tijd of kort daarna ook maar enig woord over Jezus geschreven. Dat is vreemd als hij een belangrijke figuur was.
Alleen Josephus heeft er een alinea aan gewijd, maar het is wel zeker dat deze strofe er eeuwen later door Eusebius is ingeschreven.
Tacitus heeft maar één zin aan de christenen/Jezus besteed in zijn 'Analen'. Het gaat om een verslag van de brand van Rome. Het werd vermoedelijk tussen 115 en 117 na chr. geschreven. Ook hij had het van horen zeggen. Verder heeft geen enkele historicus iets over Jezus geschreven.
Ook Paulus gaf aan nooit getuige te zijn geweest van het optreden van Jezus. Ook zijn slechts vier brieven van hem echt. De anderen zijn vervalsingen. Maar zelfs wat deze vier betreft wordt betwijfeld of ze wel echt van Paulus zijn. Maar ook Paulus had het van horen zeggen.)
Het zolderwormisme gaat niet zozeer over uittredingen, maar in de kern gaat het om natuuroverstijgende transformatie. Al zijn er wel mensen die hun leven lang zonder problemen uittredingen hebben gehad en daarover boeken hebben geschreven, zoals Robert Monroe, Gijsbert van der Zeeuw en Sten Oomen.
Het hebben van uittredingen valt niet onder de mystiek.