God Zelf zegt anders in Jesaja 45, daar zegt God dat Hij alles doet, goed en kwaad.robert75 schreef:Nou niet God in ieder geval. Alleen God weet alle dingen, God weet van te voren wat er gaat gebeuren. Dus zo wist hij dat ze in slavernij zouden belanden. maar dat is voor God geen rede om zijn plan niet voort te zetten. God gebruikt die dingen in zijn voordeel, Maar het is niet zijn wil. Het kwade komt niet voort uit God maar uit satan.
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis,
Ik maak de vrede en schep het onheil;
Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Robert, lees nu eens goed hier wat er staat.Zo wist God ook van te voren dat Christus afgewezen zou worden, Zoals geprofeteerd was in bv de Psalmen maar ook in Jesaja. Maar dat is voor God geen rede om zijn plan niet voort te zetten, Of te wijzingen. Niemand kan Gods plan tegenwerken, Zowel mensen niet alsook de satan niet. En wat God dan vervolgens doet is het slechte in zijn voordeel gebruiken.
Zoals in Jesaja 6 bv te lezen staat.
Maak het hart van dit volk vet,
en stop hun oren toe, en sluit hun ogen;
anders zullen zij met hun ogen zien, en met hun oren horen,
en met hun hart begrijpen en zich bekeren, en zal Hij hen genezen.
In Jeremia is dat ook geprofeteerd.
5:21 Hoor toch dit,
dwaas volk, zonder verstand,
zij hebben ogen, maar zij zien niet,
zij hebben oren, maar zij horen niet.
Zo verwees Christus na de profetie uit Jesaja.
Joh 12:40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen. Wat Christus hier eigenlijk zegt, Het is geprofeteerd in Jesaja en dat zou gebeuren.
Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat is dus God Zelf Die hun ogen heeft verblind en hun hart heeft verhard. Dat is niet alleen tevoren weten, maar juist actief zijn zodat het zal geschieden, of te wel tevoren beschikt !
Gelijk ook God tevoren heeft beschikt dat Jezus lijden zou om zo het Offer te kunnen brengen.
Paulus meldt het zelf in o.a. Romeinen 11Vervolgens verwijst Paulus in de 2e Korinte brief na de zelfde profetie. En wat Paulus dus zegt, dat de profetie is vervuld. Maar niet dat het Gods wil was dat ze verblind zouden raken voor het evangelie , En dat het Gods wil was dat ze Jezus zouden afwijzen. Nee! Het was van te voren geprofeteerd dat het zou gebeuren. Jezus verwijst ze naar die profetieën, En Paulus zegt vervolgens dat het is vervult in Christus.
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
Wederom een duidelijke actie van God, Hij heeft Israel een geest van diepe slaap gegeven, er staat niet dat God wist dat ze in diepe slaap zouden zijn.
Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
In lijn met het voorgaande verbiedt Jezus hen streng te zeggen in Israel dat Hij de Christus van God is, omdat Jezus wist dat God Israel verblindt.
Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Wederom zegt Jezus hier dat het Israel niet gegeven is en het voor hen verborgen blijft.
Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.
Wederom zegt Jezus hier dat Hij zelfs in gelijkenissen spreekt opdat Israel niet mag zien en niet mag verstaan.
Paulus meldt het zelf in o.a. Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
Lucas 9
18 En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?
19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
Zelfs de discipelen begrepen immers niet (altijd) wat Jezus bedoelde in Lucas 18
34 Zij begrepen echter niets van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen en zij begrepen niet wat er gezegd werd
Matteus 13:10
Waarom Jezus door gelijkenissen sprak (Jezus verhulde ook Zijn boodschap voor Israel)
10 En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Lucas 8:10
10 En Hij zeide: U is het gegeven, de verborgenheden van het Koninkrijk Gods te verstaan; maar tot de anderen spreek Ik in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en horende niet verstaan.
Johannes 12:37-41
De Joden blijven verhard (omdat Jezus Zijn boodschap voor Israel verhult)
37 En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;
38 Opdat het woord van Jesaja, den profeet, vervuld werd, dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd, en wien is de arm des Heeren geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze.
41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak
Hier laat Jezus zien dat God al heeft geprofeteerd in Jesaja dat Hij Israel zou verblinden voor het evangelie en voor Christus.
Jesaja 6:9-11
9 Toen zeide Hij: Ga henen, en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet, en ziende ziet, maar merkt niet.
10 Maak het hart dezes volks vet, en maak hun oren zwaar, en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze.
Hier voorzegt God dus dat Hij Israel gaat verblinden en niet alleen dat Hij het al weet.