Je poneert weer een feit, maar ik vroeg om een onderbouwing. Die heb je niet gegeven.Zolderworm schreef: ↑05 mei 2021, 08:23De connectie tussen Marcus en de mysteriescholen is de individuatiesymboliek.Balthasar schreef: ↑04 mei 2021, 23:54Leuk geknipt en geplakt. Je presenteert dit als feiten, maar het is niet meer dan een mening. Wat ik neerschreef is de overheersende opvatting onder de experts.
Neem bijvoorbeeld dit punt: jij zegt dat er een connectie is tussen het Evangelie volgens Marcus en de mysteriescholen. Dat is een interessant gezichtspunt, maar welk bewijs heb je daarvoor?
Daar is natuurlijk geen bewijs voor. Dus pak je popcorn erbij iedereen en zie hoe Zolderworm zich onder deze vraag uit gaat wurmen.
Natuurlijk is dat een mening. Alleen: het wil wat zeggen als mensen die zich de bronnen grondig eigen hebben gemaakt en geschiedwetenschap beoefenen, in grote meerderheid of zelfs unaniem tot een bepaalde opvatting komen.De overheersende opvatting van experts is natuurlijk ook maar een mening. Het is hun mening. Echte bewijzen dat Jezus wel echt heeft bestaan hebben ze niet. Ze hebben alleen een "opvatting".
Als je zegt dat dat betekenisloos is, dan betekent dat in feite dat er geen middel is om boven onze toevallige meningen over de geschiedenis uit te komen.
Die zijn in dit topic al vaak langs gekomen. Heel kort gezegd komt het erop neer dat we drie bron-blokken hebben: de brieven van Paulus, Josephus, en de evangeliën, die onafhankelijk van elkaar zeggen dat er rond 30 een man genaamd Jezus leefde en is gekruisigd. In alle drie de bron-blokken is de veronderstelling dat ze het wat dat betreft over echt verleden hebben vele malen waarschijnlijker dan het tegendeel.Dus ook jij kunt je stelling niet bewijzen. Ik kan jou evenzogoed vragen wat jouw bewijzen zijn dat Jezus wel echt bestaan heeft.
O nu is de mening van een groot deel van de wetenschappers opeens een feit? Maar goed, ik verdedig het tegenovergestelde helemaal niet, dus ik hoef er geen tegenargumenten tegen te geven.Bovendien heb je geen tegenargumenten tegen wat ik schrijf. Wat is je tegenargument tegen het feit dat het eerste evangelieverhaal op z'n vroegst veertig jaar na de dood van Jezus door Marcus is geschreven, die zelf geen getuige was, en dat hij na veertig jaar onmogelijk alle details over het leven van Jezus kan hebben geweten?
Waarom zou ik dat moeten weerleggen. De stelling klopt min of meer. En het is geen enkel probleem voor de consensus in de wetenschap. Want de enige buiten-bijbelse bron waarvan het vreemd zou zijn als er niets over Jezus in zou staan, is het werk van Josephus. En verhip, die heeft het over Jezus.En wat is je tegenargument tegen de stelling dat van de duizenden historici en filosofen uit die tijd er slechts twee iets over Jezus hebben geschreven, terwijl ook zij zelf geen getuigen waren, maar het alleen maar van horen zeggen hadden.
Kortom: wat zijn je tegenargumenten tegen al die dingen die ik schrijf? Ik ben benieuwd.
Als het gaat over historisch bewijs, heb je het over hoe waarschijnlijk een scenario is om de bestaande bronnen te verklaren. En het scenario dat Jezus niet bestaan heeft is talloze malen onwaarschijnlijker dan het scenario dat Jezus wel bestaan heeft. Daarom is het geen wetenschappelijke discussie onder vakgeleerden of Jezus bestaan heeft, maar wel op het internet doordat complotdenkers zoals jij hier rondstruinen.Ik vrees dat het niet echt te bewijzen is dat Jezus wel bestaan heeft, terwijl het ook niet waterdicht te bewijzen is dat Jezus niet echt bestaan heeft. Dat maakt het juist tot een discussiepunt.
Wat in bovenstaande doet is de discussie verplaatsen en de bewijslast naar mij schuiven. Heel slim gedaan, het is een beproefde debattechniek. Maar het heeft weinig met integer discussievoeren te maken. Het toont aan dat je niet geïnteresseerd bent in de waarheid, slechts in je eigen mystieke dogma's.Voort: Het heelal is naar schatting 880.000.000.000.000.000.000.000 kilometer groot. En het aantal sterren honderd keer het aantal zandkorrels op Aarde. En het aantal planeten nog veel groter. We kunnen ervan uitgaan dat er op z'n minst op honderdduizenden van die planeten intelligent leven is. De vraag is: is er op al die planeten een Jezus gekruisigd en opgestaan uit de dood? En wordt ook daar Pasen gevierd?
Dit is wel interessant voor je. Pak je popcorn en ga er even voor zitten.
Gaan we weer. Natuurlijk zijn er in de evangeliën scenes uit het OT gebruikt om het verhaal vorm te geven. Dat is alom bekend (behalve bij fundamentalisten).Bonjour schreef: ↑05 mei 2021, 09:11 Nic,
Ik ken niet het hele OT. Ik kom er niet doorheen Ik lees wel af en toe stukjes waar we het over hebben. Laatst was dat Richteren (even uit mijn hoofd). Een engel kondigt een onverwachte zwangerschap aan. Komt bekend voor. Skeptici zeggen dat elk stukje van de evangeliën te herleiden zijn op stukjes uit het OT. Dat is gek voor een historische Jezus. De wonderen mogen we niet geloven. Welk deel van de evangeliën zijn betrouwbaar?
De sceptici hebben echter ongelijk: het is onmogelijk om alles uit de evangeliën tot het OT te herleiden. Dat is precies de reden waarom historici zeggen dat er herinnering aan het verleden in de evangeliën zit.