Inderdaad.hopper schreef: ↑14 mei 2021, 14:40Dan vertaal jij de zondeval net zoals ik louter in geestelijke zin. Maar dat is me bekend van jou, je zoekt net zoals ik in de innerlijke, geestelijke wereld. En dan leest een zondeval opeens heel anders.Yours schreef: ↑14 mei 2021, 14:29Ik kan dit juiste antwoord op de vraag van dit onderwerp niet beter formuleren, Hopper.hopper schreef: ↑14 mei 2021, 12:29 Peda,
Ik behandel het onderwerp ook naar dat er in de bijbel staat. Voor de zondeval leefde de mens in een paradijselijke toestand.
Met kennis van goed en kwaad kreeg de mens ook zelfbewustzijn. Dat is dan ook het verschil met dieren, zij hebben geen kennis van goed en kwaad.
De mens kan -om zichzelf te begrijpen- naar dieren kijken en de verschillen met zichzelf op merken.
Bijvoorbeeld een hond krijgt wel kennis van goed en kwaad. Maar die kennis is dan aangebracht door de mens; opvoeding.
Van zichzelf heeft de hond geen kennis van goed en kwaad en leeft hij naar zijn aard.
Dieren hebben dus niet Gods verbod overtreden door van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten.
Aangebrachte kennis van goed en kwaad zoals bij een hond geeft ook 'menselijke' effecten.
Als mijn hond iets doet wat niet mag, dan voelt hij zich schuldig.
Bij positief gedrag is hij blij en kwispelt de hond.
Door het vergelijk met dieren kunnen we weten dat dieren iets ontbreekt.
En dat ontbreken is door middel van 'voelen' weten wat goed en kwaad is.
Het dier resteert niks anders dan zijn aard volgen, tenzij gedomesticeerd en 'opgevoed' door een mens.
Echter: daarna kwam er ook een "lichamelijke zondeval" om de hoek kijken.
Met het ontdekken wat de natuurlijke aantrekkingskracht vermag en ze daaraan beiden toegaven ontdekten ze dat dat dierlijke eigenschappen in hen deed ontwaken.
Om zichzelf daartegen te beschermen gebeurde het volgende en quote ik wat je zojuist schreef:
In deze staat verkeren de meeste mensen thans. Daar komt de bewering van velen vandaan dat de mens een dier is.In Gen3:21 is God Adam en Eva aan het kleden in rokken van vellen. Dat is na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad. Dan moet de mens ook opeens in het zweet uw aanschijns brood eten.