Ik had er een topic over gemaakt:dingo schreef: 21 apr 2021, 08:44In de theologie zijn er maar een paar hoofdstromen waarvan de katholieke en orthodoxe theologie de oudste zijn. De protestantse theologie is uit de tijd van de reformatie maar is vooral een reactie op de misstanden in de toenmalige katholieke kerk. Baptistische theologie dateert oorspronkelijk uit dezelfde tijd maar heeft als voornaamste leerstuk de volwassenendoop. En als laatste de evangelische beweging zegt meestal niet aan theologie te doen wat als gevolg heeft dat je er tientallen stromingen kan vinden.Petra schreef: 21 apr 2021, 05:15Maar dat zie ik met heel veel dingen. Ook op concrete vragen.Piebe Paulusma schreef: 20 apr 2021, 14:28
Het onderwerp de wederkomst wordt toch echt wel omheen gedraaid als de bekende hete brei! Dat gedraai en niet ingaan op de kwestie was voor mij tenminste de hoofdreden om mij uit te laten schrijven bij de protestantse kerk. Eén dominee was zo eerlijk om toe te geven dat hij het niet weet.
Gemakshalve noem ik mezelf altijd nog protestant maar op papier ben ik het niet meer.
Er wordt omheen gedraaid of je wordt met een -ondoorgrondelijk- antwoord het bos ingestuurd. Of er komen zo enorm veel verschillende antwoorden dat je net zo goed kunt ienemiennemutte.
Ik vind het al een teken aan de wand dat Theologen er al duizenden jaren niet met mekaar uitkomen. Hoe denk je als leek er dan nog wat zinnigs over te kunnen afroepen.
En sommige dingen zijn niet zo moeilijk hoor. Als Jezus zelf zegt dat hij niet weet wanneer hij terugkomt dan kun prachtige sommetjes maken om aan te tonen dat het in, noem maar wat 2021 gaat gebeuren, maar er is geen enkele basis voor.
Daarnaast heb je nog heel veel losse individuen die hun eigen godsdienst maken en zich vervolgens christelijk noemen al dan niet esoterisch christen. Daar ligt net als bij veel evangelische stromingen meestal geen theologie aan ten grondslag.
"Ongelooflijk dat er zoveel versies van christenheid bestaan"
Deze uitspraak is van Samuel Lee. Die Theoloog des vaderlands was. En imo niet bepaald op zijn achterhoofd gevallen.
Hij zei in dat interview zelfs dat ie na 25 jaar prediken nog steeds de verschillen aan NL prot. kerken niet begrijpt.