Messenger schreef: 10 aug 2021, 09:00
Met filteren bedoel ik dus, nogmaals, dat Walsch in de antwoorden geen eigen inbreng heeft.
Hij noteert die als een dictee zonder verdere inkleuring van zichzelf.
Maar als je filtert, dan breng je toch iets van jezelf in. Filtering is kleuring.
Was overigens Jacob Lorber ook niet iemand die werd gedicteerd?
Naar mijn mening is Neale D. Walsch gewoon een gelovige, die van mening is dat de Bijbel tekortschiet. En dus vult hij die maar aan met zijn eigen interpretaties. Hij geeft zichzelf echter wel een autoriteit mee, door het gesprekken met God te noemen. Daarbij kan het heel goed zijn, dat hij oprecht denkt dat God tot Hem spreekt.
Er is echter één punt waar het met Neale mis gaat. Jezus zegt tegen zijn (ware) discipelen in Joh. 14:26 (HSV) "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb".
En met betrekking tot de 'Plaatsvervanger' die het hart van God aan de ware gelovigen bekend maakt, zegt Hij in Joh. 16:25-27 (HSV) "Deze dingen heb Ik in beeldspraak tot u gesproken,
maar de tijd komt dat Ik niet meer in beeldspraak tot u spreken zal, maar u openlijk de dingen over de Vader zal verkondigen. Op die dag zult u in Mijn Naam bidden, en Ik zeg u niet dat Ik de Vader voor u vragen zal, want de Vader Zelf heeft u lief, omdat u Mij hebt liefgehad en hebt geloofd dat Ik van God ben uitgegaan".
Als je dus geen kennis hebt van de Heilige Geest (woordspeling) is dat wat Neale schrijft slechts surrogaat en in feite misleidend. Want als Neale zijn kennis van de Heilige Geest zou krijgen, had hij gegarandeerd zijn boeken niet geschreven. De Geest werkt namelijk individueel en geheel zelfstandig. Die heeft echt geen spreekbuizen nodig. En al zeker niet die filteren.