peda schreef: ↑22 nov 2021, 17:53
Voor de Griekse godenwereld heb ik bijvoorbeeld geen kier openstaan. De god van de storm is inmiddels opgevolgd door de meteoroloog, de god van de vruchtbaarheid door de gynaecoloog, de god van de wijn door de vinoloog etc.
Dat had waarschijnlijk anders geweest als je in deze periode geleefd had. Goden komen, goden gaan dan blijkbaar.
Dat iemand zeker weten uitspraken doet, heeft niet mijn voorkeur, maar ik volg het verhaal en niet de zeker weter.
Ligt dat niet een beetje aan het terrein waarop je je begeeft? Ik neem aan dat als je de keuze hebt uit 2 identieke vliegtuigen met 2 te kiezen piloten dat je diegene neemt die zeker weet dat hij (of zij) het vliegtuig kan besturen en niet degene die een goed verhaal over vliegtuigen heeft.
Wanneer in een geloofsverhaal feitelijkheden worden verteld, die niet sporen met de wetenschappelijke bevindingen rond die feiten, dan ga ik over op de metaforische duiding.
Jij gaat daar op over, doet de verteller dat ook? Is de verteller voor dezelfde rede vatbaar? God als metafoor lijkt me hier niet een lang leven beschoren.
God"' bestaat "' ( hoe bestaan ook in te vullen) is inderdaad een claim en die claim mag m.i. ook best worden ingebracht als verhaalondersteuning, immers ik kan als vriend der wetenschap niet hard bewijzen dat de claim ondeugdelijk en dus onjuist is.
Buiten het feit dat omgekeerde bewijslast niet helemaal eerlijk is, zie ik wel graag dat we de taal gebruiken waar ze voor bedoeld is. Communicatie. Duidelijke communicatie om misverstanden te voorkomen. "Bestaan" heeft nu eenmaal een betekenis zodat de claim "God bestaat" niet slechts een verhaal-ondersteunend
begrip is. Ik denk ook dat menig gelovige de 2 woorden "God bestaat" letterlijk neemt. Als feit. Niet als verhaal.
De christelijke God wordt inderdaad in het verhaal als een Persoonsachtige gezien. Een Persoon heeft een Wil, een Bedoeling met de schepping en in de christelijke leer behoort daartoe ook het christelijke Heilsplan. Of God nu geslachtelijk wordt ingevuld met Hij, Zij, Het is mij om het even.
Blasfemie in vroeger tijden uiteraard. Jou is het om het even. Mij niet. Ik wil gewoon weten wat wordt bedoeld met "God bestaat" en Hij heeft een plan met ons. Of Hij heeft hemel en aarde geschapen. Natuurlijk is dit leuk als zijnde een verhaal, maar dat is het in de ogen van de meeste mensen niet. God heeft de aarde geschapen/gemaakt/gecreëerd. En dat klinkt mij als een (wetenschappelijke) stelling in de oren. En dan word ik nieuwsgierig omdat ik mijn vertrouwen heb gegeven aan de wetenschap, die de claim wel hard kan maken (hoe de aarde ontstaan is).
Ze kan m in ieder geval in goed begrijpelijk Nederlanders onderbouwen.[/quote]
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day