hopper schreef: 29 nov 2021, 15:08
Alpha schreef: 29 nov 2021, 15:03
Het is een verslag van één gebeurtenis.
Hoe zou jij reageren als je wist dat je een marteldood te wachten stond?
De aanzet van dat gebeuren kan je in Gen 3:15 vinden.
Maar ik denk niet dat je de gebruikte symboliek kan begrijpen..
Ik begrijp prima de symboliek van de kruisdood. Een echte Jezus-volger volgt Jezus in de dood.
Zou jij dat doen, dan ben jij er niet meer, Alpha....als je dat daadwerkelijk zou doen.
Maar jij droomt er van om 1 van de 144.000 uitverkorenen te zijn......
De eersten zullen de laatsten zijn.
Op jw.org kan je alle noodzakelijke info vinden, dan hoef je anderen niet na te praten.
Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.
Wiki:
Reeds vóór het christendom was het kruis een sacraal symbool: het zonnerad als symbool van de zon, het hakenkruis als teken van geluk; het hengselkruis als teken van leven. Vanwege de eenvoud en symmetrie van de vorm (een horizontale en een verticale balk) was het teken tevens een geliefd sierelement bij vrijwel alle oude beschavingen.[1] Volgens de Expository Dictionary of New Testament Words zou het kruis zijn oorsprong hebben in het oude Chaldea als symbool van de god Tammuz, omdat het de vorm heeft van de Griekse letter tau, de eerste letter van zijn naam.
Interessant is dat het Latijn alle verschillende kruissymbolen een onderscheidende naam hebben gekregen.
Het kruis dat meestal in kerken gebruikt wordt heet: crux immissa
In de Bijbel wordt in het Grieks de naam Stauros gebruikt.
In het Latijn heeft men dat vertaald als: crux simplex.
Een recht op staande paal dus.
Zoek crux simplex maar eens in het internet op, als afbeelding.
Het is volkomen zeker dat het kruis symbool pas in de 4e eeuw in kerken zijn intrede deed.
Net als kerstmis, een gekerstende vorm van Saturnalia.
Het was een feestdag waar iedereen aan kon deelnemen.
De scholen gaven deze dag vrijaf.
Het was ook streng verboden om op de feestdag van Saturnus een oorlog te beginnen.
Rechtbanken waren gesloten en veroordelingen werden uitgesteld. Met andere woorden: het hele openbare leven lag stil.
Iedereen kreeg dan ook de kans om mee te vieren en dit maakte van de Saturnalia een van de populairste feesten onder de bevolking.
Ik droom niet, ik weet dat ik niet tot de 144.000 behoor, maar tot de grote schare.
Openbaring 7:9 Daarna keek ik en zag een grote menigte (of schare), die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV.
Deze grote schare heeft Gods ingrijpen overleefd en blijven op aarde, die in een paradijs veranderd zal worden.
Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’
Het "nieuwe Jeruzalem" staat als symbool voor de regering, die vanuit de hemel gaat regeren, met Jezus als koning en de 144.000 als mede regeerders en priesters.
Openbaring 5:10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’ NWV.