peda schreef: ↑07 dec 2021, 10:02
Hallo Petra,
Voortdurend is mijn betoog dat aangaande de bijbel DE Interpretatie niet bestaat, dat DE exclusieve link naar andere bijbel verzen niet bestaat, dat DE metaforische lezing niet bestaat. De vele planken in de theologische bibliotheek gevuld met uiteenlopende opvattingen, getuigen van mijn gelijk. Recentelijk wees ik op de beruchte liniaal inzake eindtijd, lopende van preterist naar zeer vrijzinnig met een totaal andere uitkomst per positie. Hoe lees je de bedoeling van "" water in wijnverandering "' hoe lees je de bedoeling van de "" verloren zoon "' etc. Juist die verschillende zienswijzen maken een onderling gesprek interessant, wanneer allen precies dezelfde overtuiging zouden hebben, was je snel klaar. Een klein boekenplankje in de theologische bibliotheek. Zelf kies ik bewust voor de vele planken. Hosea !!
Hi Peda,
Daar zijn we toch over eens.
Daarom lees ik elke inbreng als een persoonlijke inkleuring en die zijn imo allemaal van gelijke waarde.
Of iemand het nou presenteert als zeker/beter weterij of als een persoonlijke mening maakt voor mij voor mijn eigen meningsvorming niet uit.
Ik heb wat moeite met de (imo zelfverheffende) Enige Juiste Waarheid Beleringen omdat het mij te opdringerig is. Maar sja, ik heb inmiddels ook begrepen dat dwingelandij in geloofsland voor sommigen nog steeds een geaccepteerd gegeven is. Zie alleen al het eisen-pakket bij het besloten deel. En als ik dan de cijfers bekijk uit het MRB topic...
viewtopic.php?p=368077#p368077 vraag ik me af hoeveel gelovigen zich daar nog naar willen (blijven) schikken, en waarom er nog de wens of Wil is dat men zich naar specifieke geloofseisen schikt, omdat pluralisme door zowel monoreligieuzen als meervoudig religieuzen breed gesteund blijkt te worden.
Zelfs binnen de mainstream kerken is 42-43% meervoudig religieus.
Van degenen die door lidmaatschap of kerkbezoek betrokken zijn bij de Rooms-Katholieke Kerk is 42% meervoudig religieus. Daarbij gaat het vooral om de combinatie met boeddhisme via affiniteit en ethiek.
Dat zijn flinke aantallen.
Er waren drie stellingen over pluralisme in de enquête opgenomen, waaronder: ‘Verschillende religies geven verschillende aspecten van de ultieme waarheid’. Deze stelling wordt door bijna de helft (49%) van de monoreligieuzen onderschreven, maar onder de meervoudig religieuzen is een ruime meerderheid (78%) het ermee eens. In het verlengde daarvan ligt de respons op een andere stelling: ‘Ofschoon er veel religies zijn, zijn er op het meest diepe niveau geen echte verschillen’: 35% van de monoreligieuzen is het daarmee eens, en 70% van de meervoudig religieuzen.
Meervoudig religieuzen en de kerken
We zagen eerder dat binnen de mainstream kerken 42-43% meervoudig religieus is. En zelfs als we de combinatie christendom-jodendom niet meetellen, dan blijft er nog 25% over. Zij combineren hun betrokkenheid bij het christendom met elementen uit een andere religie.
Zijn kerken zich hiervan bewust? Welke uitdagingen biedt dit voor de gemeenten? Is MRB iets om te trachten in te perken, te gedogen, of te bevorderen? En zou de kerkleiding, landelijk of lokaal, willen of moeten reageren op meervoudige religiositeit binnen de kerk? Daarbij speelt uiteraard ook de vraag of en in hoeverre een kerkleiding iets te zeggen heeft over het gedrag van individuele bezoekers of leden. Welke houding is het meest in het belang van de gemeenschap? Die vragen bieden volop stof voor vervolgonderzoek en bezinning.