Hallo Magere Hein,MagereHein schreef: 11 dec 2021, 09:55
Mijn grootste objectie tegen een schepper is dan ook de ontstaansgeschiedenis van de schepper (in die zin staan we gelijk als het ontstaan van leven betreft), met die tegenwerping dat een eerste cel (RNA?) eenvoudiger is dan een almachtige alwetende entiteit met al Zijn krachten en machten en zelfs tijdloos is.
Hier heb je precies de dominante positie van de Aseïteit te pakken. Volgens dit axioma is God Niet-Ontstaan, maar is Ongeschapen, Onveroorzaakt en Eeuwig "" bestaand "'. Het is een axioma, dus niet keihard te bewijzen dat het ook absoluut Waar is. Wanneer dit axioma iemand persoonlijk niet aanspreekt, houden alle verdere God-overtuigingen op. Het probleem waar de verder denkende mens dan voor staat, is het antwoord op de vraag dat als God niet de Eerste Oorzaak is voor datgene dat bestaat ( schepping ) waar komt het heelal met alle schitterende inhoud ( w.o. natuurwetten ) dan vandaan. De Big-bang is dan een mooie theorie, maar wat heeft dan de Big-bang veroorzaakt. Kortom vanuit de wetenschap zijn daaromtrent een aantal interessante hypothesen ontwikkeld, quasi de Aseïteit van de Natuur, maar een hypothese hoe mooi onderbouwd ook, is geen hard bewijs. Je zit dus m.i. in een pat. De Aseïteit van God ( Persoonsachtig ), de Aseïteit van het ENE/ Kosmische Wet/ Beginsel/ Principe/ Bezieling ( Onpersoonlijk ) of de Aseïteit van de Onpersoonlijke Natuur. Elke oplossing valt terug op een Aseïteit beschrijving en die beschrijvingen lopen enorm uiteen. Uiteraard dikt een ieder de eigen gevolgde Aseïteit sterk aan, daar is ook niets op tegen, maar geen enkele aandikking is gelijk aan geleverd hard bewijs. God raak je nooit kwijt, ik heb het reeds eerder opgemerkt. Wat wel lukt is met de wetenschap in de hand godsbeelden uit te schakelen, maar een godsbeeld is niet meer dan een beeld, waarbij God niet uitgeschakeld wordt. God de ( hypothetische ) Veroorzaker van de Big bang of God de ( hypothetische ) creator van een Multiversum, probeer het harde bewijs voor onmogelijk maar in de schijnwerper te plaatsen. Vele godsbeelden verdwijnen uit de aandacht, zoals de Griekse godenwereld werd opgevolgd door de *******logen, bij de AseÏteit God lukt dat niet , zo mijn bescheiden visie.