thom schreef: 17 dec 2021, 16:13
Piebe Paulusma schreef: 17 dec 2021, 15:54
Wat er bedoeld werd was dat de joden die christen werden hun oude religie opgaven zoals ook Paulus deed (Gal. 1:13-14). En als Petrus later alleen met joden wil eten krijgt hij een uitbrander van Paulus (Gal 2) die hem zegt niet te leven als jood omdat hij christen is. Van de eigen ik opgeven is geen sprake, want als ik er niet meer ben vervalt ook mijn reden ergens in te geloven.
Joh. de Doper staat voor de 'oude mens', de natuurmens, de mens van vlees en bloed. En die deed de uitspraak ''Hij die voor mij was, zal na mij komen''.
Dat Johannes de Doper staat voor de oude mens lijkt me stug, want hij geloofde Christus en daarvoor is wedergeboorte nodig. Verder ken ik de uitspraak niet uit de mond van Johannes maar wel iets van die strekking:
Na mij komt Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben nederbukkende den riem Zijner schoenen te ontbinden.
thom schreef: 17 dec 2021, 16:13Joh. wist van de Ander in hem, de wedergeborene die moest wassen (groeien) ten kosten van het wezen van vlees en bloed. Het is een innerlijk proces van verandering van een natuurlijk lichaam naar een geestelijk.
Eerst beweer je dat Johannes staat voor de oude mens en nu wist hij van de Christus? De oude mens was absoluut niet de gelovige christen en al helemaal niet Johannes de Doper!
'En men doet geen nieuwen wijn in oude lederen zakken; anders zo bersten de lederen zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de lederen zakken verderven; maar men doet nieuwen wijn in nieuwe lederen zakken, en beide tezamen worden behouden.' (Matth. 9:17)
Johannes was vol met nieuwe wijn, prekende het koninkrijk Gods, dus er is geen sprake van dat hij stond voor de oude mens, pertinent niet! Verder is er ook geen enkele reden om aan te nemen dat het NT misantropisch van aard is zoals jij beweert. Paulus leert dat het goed is om matig te zijn in alles en hieruit spreekt absoluut geen misantropie, hoe kom je er bij? Beter nog, hoe kom je er van af!
Het geestelijk lichaam wat de mens een was (het Leven was het Licht der mensen) Daarmee om Deze weder-geborene, de Zoon, de Ziel, de Oorspronkelijke, de ruimte te geven Zich te ont-wikkelen in de mens.
Diezelfde Zoon is vlees geworden en heeft de apostelen van vlees en bloed zijn broeders genoemd, wat natuurlijk in jouw kerk gigantische lastering is. Het vlees wordt immers gehaat, dus hoor je je broeders in het vlees ook te haten. Haten niet om hun geloof, maar haat omdat ze in het door jou zo verfoeide vlees zijn.
Joh. en Jezus groeien 'gelijk op', maar Joh. kent Jezus niet, omdat het natuurlijke het geestelijke niet kan bereiken, vervuilen, veranderen omdat het daaruit niet bestaat. Het geestelijke 'is niet van deze wereld'.
Johannes kende Jezus niet? Het moet niet gekker worden! Johannes sprong al op als baby in de buik van zijn moeder Elisabet toen hij Christus ontmoete!
Joh. de Doper was de grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in het Koninkrijk Gods.
En z"n kop rolde nadat zijn taak erop zat. Het is alles beeldspraak voor de innerlijke weg van de overgave aan de Verlosser.
We zouden eigenlijk allemaal een ketting met de kop van Johannes de Doper eraan moeten dragen!
Hoe anders kan God Zichzelf vervullen in de mens dan door overgave van die mens.
Hoe anders? Door het initiatief niet aan te mens over te laten maar door het zelf te nemen. En dat is ook precies wat hij gedaan heeft. God is naar de mens gekomen door Mozes en in Christus de Zoon.