Ik denk omdat van jongs af aan bij velen met de paplepel het geloof is ingegoten. Geloof in de absolute waarheid en het Enige en Ware Woord van God (of Allah) waaraan je niet mag twijfelen. Want de angst is ook met die paplepel ingegoten dat als je afvallig wordt, je naar de hel zult gaan.MagereHein schreef: ↑16 dec 2021, 07:07Ik zie het meer als zelfverloochening. En dat blijft me verbazen. Ook hier zitten behoorlijk intelligente mensen waarvan sommigen nog slechts met Bijbelcitaten kunnen strooien op iedere stelling die geponeerd wordt. Maar intelligent en rationeel hoeven blijkbaar niet hand in hand te gaan.Messenger schreef: ↑16 dec 2021, 07:00
Dat hangt van die christenen af. Als zij zich verdiepen in hetgeen de wetenschap ontdekt, kunnen ze dat ter harte nemen of negeren.
Als ze geloven dat hun geloof 100% waar is en negeren wat de wetenschap heeft ontdekt, omdat als ze het ter harte zouden nemen hun geloof wellicht niet helemaal juist is en zou moeten worden aangepast. En sommige gelovigen gaat dat te ver.
Het geloof is dan niet aanpasbaar en de wetenschap wordt genegeerd ter bescherming van het geloof, als een soort van struisvogel-spiritualiteit.
Het is als diverse signalen krijgen dat je partner buiten de deur eet, maar je dit ten stelligste blijft ontkennen. Zelfs als je foto's onder ogen krijgt of...erger nog...er live verslag van kunt doen. Dan kun je je ogen sluiten en hard gaan neuriën, de werkelijkheid haal je er niet mee weg.
Mijn vraag: Waarom?
Er zijn vragen over het geloof die eenvoudig niet gesteld mogen worden. Je geeft zelf de methodes al aan. Twijfel is afkomstig van de duivel voor veel gelovigen en er is alles aan gedaan in de heilige schriften om de kudde gelovigen bijeen te houden.MagereHein schreef: Waarom speel je met dat vermogen dat 'rationeel denken' heet? Neem dit topic: Het hiernamaals. Hoeveel hiernamalen zijn er geweest? Wie zijn er (betrouwbare!) getuigen van. Is het hiernamaals van de 1, de hel van de ander (en andersom)??
Geloof roept toch ook enorm veel vragen op. Hoe worden die beantwoord? Welke methode zijn daarvoor? De dominee? Meneer pastoor? De Iman?
Op het Credible-forum hadden ze ooit het subforum "Twijfel". Toen mensen daar veel vragen gingen stellen en buiten-bijbelse antwoorden kregen, werd het Twijfelforum vanwege de vele twijfel gesloten. Ik bedoel maar...