Je ingraven met stelligheid

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Yours
Man/Vrouw: V

Re: Je ingraven met stelligheid

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 13:54
Yours schreef: 02 jan 2022, 13:44
Om tot voor jou bevredigende antwoorden te krijgen zul je zelf op jouw tijd op (zelf-) onderzoek moeten.
Dat deed ik op school ook. Daar was dan die geduldige leraar die me steeds weer moest uitleggen wat nou precies een foton was. Zelfonderzoek hielp me niet.
Zelfde geldt voor evolutie theorie. Veel vragen met steeds daarop veel antwoorden. Antwoorden die te checken waren bij de andere biologieleraar. Die vertelde t zelfde in andere bewoordingen. De conclusie echter bleef fier overeind.

En daar gaat t mislopen op dit forum. 5 deelnemers vertellen 5 verschillende dingen met 5 verschillende conclusies en allemaal zijn ze waar en moet je ontdekken middels zelfonderzoek.
Dag Hein,

Momenteel ga je uit van logica en de exacte fysische wetenschappelijke kennis die je hebt opgedaan.

Hier maak je kennis met inderdaad de grote verscheidenheid aan metafysica, waar wetenschap soms uit het oog verloren is/wordt. Wat is inderdaad Waarheid binnen die metafysische brei? De logica is soms ook ver te zoeken. Er is inderdaad bijna niet uit te komen, dat ben ik met je eens: zoveel forumdeelnemers zijn evenzo vele zienswijzen.

Zelfonderzoek ga je vaak pas doen als je vastloopt in het leven en de zingevingsvragen boven komen. Je exacte fysische wetenschappelijke kennis in het oog houden en die te combineren met de metafysische kennis die je opdoet, is dan de grote kunst: het een kan feitelijk niet zonder het ander om het Geheel te begrijpen.
Laatst gewijzigd door Yours op 02 jan 2022, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Bericht door Piebe Paulusma »

Leon schreef: 02 jan 2022, 14:51
Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 14:50
Er zijn bepaalde platen not done om naar te luisteren. Of zet jij soms Gerard Joling stellig op tien?
Andre Hazes heeft wel soul, Joling weet ik niet.
Joling zijn allereerste plaat is wel goed - hij covert een paar klassiekers - maar ik riskeer geen steen door de ruit.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Leon

Bericht door Leon »

Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 15:00
Leon schreef: 02 jan 2022, 14:51

Andre Hazes heeft wel soul, Joling weet ik niet.
Joling zijn allereerste plaat is wel goed - hij covert een paar klassiekers - maar ik riskeer geen steen door de ruit.
Een steen door de ruit van mij krijg je niet zo gauw. Zelfs als je met Andre Rieu aan komt zetten.

Michael Jackson ligt wel wat gevoelig…
[uit principe ben ik voor principes]
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Leon schreef: 02 jan 2022, 15:06
Piebe Paulusma schreef: 02 jan 2022, 15:00
Een steen door de ruit van mij krijg je niet zo gauw. Zelfs als je met Andre Rieu aan komt zetten.

Michael Jackson ligt wel wat gevoelig…
Wijlen Jackson komt hier wel eens voorbij, maar niet zo gek vaak. Alweer een dode die ik hoor.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda

Bericht door peda »

Er bestaat inderdaad geen belevingsonderdeel in het menselijk leven of de stelligheden slaan je om de oren. Muziekwereld, vakantie wereld, gezondheidswereld, geloofswereld, wijn wereld, restaurantwereld, sportwereld etc, overal ontmoet de mens stelligheden. Bij zoveel stelligheden in de wereld is het niet vreemd dat een mens volledig immuun wordt voor beter-weten geluiden van andere stelligheid goeroe's.
Zeker anders weten, direct weg er mee. :lol:
Laatst gewijzigd door peda op 02 jan 2022, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon

Bericht door Leon »

peda schreef: 02 jan 2022, 15:11 Er bestaat inderdaad geen belevingsonderdeel in het menselijk leven of de stelligheden slaan je om de oren. Muziekwereld, vakantie wereld, gezondheidswereld, geloofswereld, wijn wereld, restaurantwereld, sportwereld etc, overal ontmoet de mens stelligheden. Bij zoveel stelligheden in de wereld is het niet vreemd dat een mens volledig immuun wordt voor beter-weten geluiden van andere stelligheid goeroe's.
Dat is wat er gebeurt.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Leon schreef: 02 jan 2022, 14:22
MagereHein schreef: 02 jan 2022, 14:19
Dan heb je dus op school slechts getoeter gehoord? Einstein toeterde, James Watt toeterde, Darwin toeterde, alle wis-en natuurkundigen toeteren?
Stellig over een onderwerp praten waar niets zinnigs over te zeggen is, DAT is Toeteren met hoofdletter T
https://www.youtube.com/watch?v=8bRTFr0ytA8

School is een muziekschool, je leert er toeteren volgens de regels, ik denk dat sommige free jazz muzikanten zelfs conservatorium hebben gedaan
Juist! Regels.
Regels en wetten en geldende afspraken die werken. Anders krijg je slechts een kakafonie van geluiden
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

peda schreef: 02 jan 2022, 14:37
MagereHein schreef: 02 jan 2022, 14:09
En dan zijn er zoveel metafysische posities als er mensen zijn.
Een lekkere brei van "weten"
Hallo Hein,

Nagenoeg iedereen is volger van bepaalde leerstellingen en die leerstellingen zijn bijna altijd door vroegere profeten, zieners, denkers op schrift gesteld. Iedereen zelf creatief in de metafysica dat zie ik niet gebeuren, maar inderdaad hebben er inmiddels wel de nodige leerstellingen het licht gezien. Het probleem met "" weten "' is dat er net als bij bewijs geen verklaring van echtheid door een erkend instituut wordt uitgegeven, dus een ieder kan zelf de definitie van weten en bewijs vaststellen. Vandaar ook mijn regelmatige verwijzing naar buikgevoel weten en buikgevoel bewijs. Het is zo, Basta bewijs.
Op G G bestaan al die mogelijkheden netjes naast elkaar. Je hoeft hier geen doctor in de weetkunde, of afgestudeerde in de argumentatiekunde te zijn om hier je zegje te doen.
Nogmaals, spring van een hoge toren en je valt te pletter. Dat zijn keiharde WEETfeiten. Ik heb niets met onderbuiken.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
MagereHein

Yours schreef: 02 jan 2022, 14:59
Zelfonderzoek ga je vaak pas doen als je vastloopt in het leven en de zingevingsvragen boven komen. Je exacte fysische wetenschappelijke kennis in het oog houden en die te combineren met de metafysische kennis die je opdoet, is dan de grote kunst: het een kan feitelijk niet zonder het ander om het Geheel te begrijpen.
Hier en met de rest van je post, kan ik prima mee leven. Echter, houd ze strikt gescheiden! Doe geen geloofsuitspraken in wetenschappelijke kwesties. Andersom werkt t immers ook niet.
Maar zoek je zingeving? Prima. Haal er zoveel goden bij als je wilt.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:37
Nogmaals, spring van een hoge toren en je valt te pletter. Dat zijn keiharde WEETfeiten. Ik heb niets met onderbuiken.
Je bent al weer bezig met het Ding für mich, wat massa heeft en dus met zwaartekracht een probleem heeft zonder ondergrond.
Er is ook niemand die betwist wat je hier schrijft.

Het Ding an sich heeft dan weer geen last van zwaartekracht. Je schrijft dus wel over keihard weten, maar in de praktijk heb je het over relatief weten.
MagereHein

Laat die Duitse metaforen nu eens buiten beschouwing. Hoe bouw ik met geloof een betrouwbaar wereldbeeld op?
peda

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:49 Laat die Duitse metaforen nu eens buiten beschouwing. Hoe bouw ik met geloof een betrouwbaar wereldbeeld op?
Wat jouw eigen "' heil "' aangaat, daar sta jezelf voor, zo mijn overtuiging. ik zelf heb geen vertrouwen dat anderen mij kunnen geven, wat ik zelf niet kan. Wat dat betreft ben ik een pure zelfdoener. weet wat jezelf wilt en doe vervolgens zelf datgene om het eigen willen waar te maken.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef: 02 jan 2022, 14:50
hopper schreef: 02 jan 2022, 14:38

Swaab is geen wetenschapper en heeft niets bewezen. Laat staan het IK bewezen.
Het zelfstandige IK bestaat volgens Swaab niet eens, Het is het steeds wisselende netwerk van vurende neuronen in de hersenen dat het IK produceert. Neuronen weg, IK weg. IK is gewoon een emergentie van de stof, volgens Swaab. Als IK meer is dan een hersenfunctie, dan laat het maar eens zien, zo Swaab en het IK ergens laten zien buiten de hersenen, dat lukt maar niet. Daarom ook de metafysica, daar bestaat het IK in vele overdenkingen, zonder dat daar iemand van de zij-lijn voortdurend staat te roepen "" laat het eerst maar eens zien "".
Koekoek-eenzang is er in de metafysica ook niet, Het IK zit in de door God geschapen ziel , neen het IK is de geëmaneerde ENE in de mens, neen het IK is het Goddelijke in de mens, neen het IK is een bewustzijnsillusie.
Het geheim van de metafysica is dat er wel een IK bestaat, juist omdat deze niet afhankelijk is van vurende neuronen.
En daarmee kom ik weer terug op de onenigheid met @Thom

Wat er te weten valt is dat alles wat je kent niet bent. Binnen de mens Hopper is er de 'zijnde' Hopper en de 'gekende' Hopper.
Dat is bij @Peda ook het geval: er is de 'zijnde' Peda en de 'gekende' Peda.

Of zoals Paulus dat schreef: Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.
De mens kan tot een volledig kennen komen. In dat volledige kennen is er bij mij het weten dat de 'gekende' Hopper slechts schijn is.

Dat het geen koekoek-eenzang is in de metafysica komt omdat jij geloof/overtuiging er ook onder schaart.
hopper

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:49 Laat die Duitse metaforen nu eens buiten beschouwing. Hoe bouw ik met geloof een betrouwbaar wereldbeeld op?
Het zijn geen metaforen. Jij was degene die een strikte scheiding wilde tussen wetenschap en de rest. Weet je nog?
En ik was het met je eens.

Maar nu lijkt het 'eens zijn' ook al geen eens zijn.
Leon

Bericht door Leon »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:35
Leon schreef: 02 jan 2022, 14:22

https://www.youtube.com/watch?v=8bRTFr0ytA8

School is een muziekschool, je leert er toeteren volgens de regels, ik denk dat sommige free jazz muzikanten zelfs conservatorium hebben gedaan
Juist! Regels.
Regels en wetten en geldende afspraken die werken. Anders krijg je slechts een kakafonie van geluiden
de clou is dat na school je muziek gaat maken en de regels soms loslaat, dan krijg je andere muziek
MagereHein

Leon schreef: 02 jan 2022, 16:18
MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:35 Juist! Regels.
de clou is dat na school je muziek gaat maken en de regels soms loslaat, dan krijg je andere muziek
muziek die soms niet om aan te horen is. Muziek waarmee je in torens kunt vliegen
peda

Bericht door peda »

hopper schreef: 02 jan 2022, 15:56
peda schreef: 02 jan 2022, 14:50

Het zelfstandige IK bestaat volgens Swaab niet eens, Het is het steeds wisselende netwerk van vurende neuronen in de hersenen dat het IK produceert. Neuronen weg, IK weg. IK is gewoon een emergentie van de stof, volgens Swaab. Als IK meer is dan een hersenfunctie, dan laat het maar eens zien, zo Swaab en het IK ergens laten zien buiten de hersenen, dat lukt maar niet. Daarom ook de metafysica, daar bestaat het IK in vele overdenkingen, zonder dat daar iemand van de zij-lijn voortdurend staat te roepen "" laat het eerst maar eens zien "".
Koekoek-eenzang is er in de metafysica ook niet, Het IK zit in de door God geschapen ziel , neen het IK is de geëmaneerde ENE in de mens, neen het IK is het Goddelijke in de mens, neen het IK is een bewustzijnsillusie.
Het geheim van de metafysica is dat er wel een IK bestaat, juist omdat deze niet afhankelijk is van vurende neuronen.
En daarmee kom ik weer terug op de onenigheid met @Thom

Wat er te weten valt is dat alles wat je kent niet bent. Binnen de mens Hopper is er de 'zijnde' Hopper en de 'gekende' Hopper.
Dat is bij @Peda ook het geval: er is de 'zijnde' Peda en de 'gekende' Peda.

Of zoals Paulus dat schreef: Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.
De mens kan tot een volledig kennen komen. In dat volledige kennen is er bij mij het weten dat de 'gekende' Hopper slechts schijn is.

Dat het geen koekoek-eenzang is in de metafysica komt omdat jij geloof/overtuiging er ook onder schaart.
Ik schaar onder metafysica elke hard gedane uitspraak die zich onttrekt aan toetsing door de wetenschap ( wetenschappelijke methode ). Dat is inderdaad een zeer ruim domein.
De gedachte dat de mens tot een volledig kennen, kan komen, reken ik tot een metafysische uitspraak. Ook wanneer een wetenschap -volger deze uitspraak doet, omdat hij/ zij meent over een profetische toekomst-kunnen-zien gave beschikt waarmede hij/zij nu reeds "' weet "' dat ooit alles wetenschappelijk zal kunnen worden gekend, doet hij/ zij in mijn optiek een metafysische geloofsuitspraak. Paulus stelt dat het na de dood kunnen verkeren met God, alle aardse verduistering in kennen zal gaan opheffen. Zowel de christelijk gelovige, jij en Thom geloven in een status van "" volledig kennen "". Bij de christenen wordt die status bereikt na de dood, bij Thom en jou is die status reeds bereikbaar tijdens het verblijf op aarde.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Nu is de vraag wat is een stelligheid :?: :?: :?:
Benieuwd wie jet juist antwoordt weet :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 15:40
Yours schreef: 02 jan 2022, 14:59
Hier en met de rest van je post, kan ik prima mee leven. Echter, houd ze strikt gescheiden! Doe geen geloofsuitspraken in wetenschappelijke kwesties. Andersom werkt t immers ook niet.
Wil je uiteindelijk de oorsprong van jezelf achterhalen, dan ontkom je niet aan het vraagstuk naar de oorsprong je wezen en feitelijk dus van het heelal. Want we zijn als mens ontstaan uit sterrenstof dat weer ontstaan is uit de Big Bang. Daarbinnen heb ik recentelijk voor mezelf een pareltje van een aanknopingspunt gevonden. Daar doe ik echter geen uitspraken over, want er valt sowieso niets aan te tonen.
Maar zoek je zingeving? Prima. Haal er zoveel goden bij als je wilt.
Ik ben zo gelukkig om mij onttrokken te hebben aan alle (georganiseerde) vormen van religie.

Aangaande de metafysica hier op GG voel ik mij het meest verwant met de Ene van Hopper.
Met dit verschil dat ik denk dat reïncarnatie onvermijdelijk een rol speelt doorheen vele levens: zie mijn onderschrift.
Ook dat is echter niet te bewijzen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
MagereHein

We zijn sterrenstof is een geweldige uitspraak die los staat van de metafysica. Die zoektocht is toch vele malen meer bevredigend dan de zoektocht naar T of goden?
peda

Bericht door peda »

De visie van Yours aangaande het bezielde kwantumveld is heel goed in te passen in het pantheisme ( alles is goddelijk bezield ) in combinatie met reincarnatie. Daarvoor moet het kwantum veld wel fundamenteel zijn en dat is in de fysica wereld nog niet hard bewezen.
Laatst gewijzigd door peda op 02 jan 2022, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
small brother

Bericht door small brother »

MagereHein schreef: 02 jan 2022, 16:23
Leon schreef: 02 jan 2022, 16:18 de clou is dat na school je muziek gaat maken en de regels soms loslaat, dan krijg je andere muziek
muziek die soms niet om aan te horen is. Muziek waarmee je in torens kunt vliegen
Terminologie
Elke fundamentele benadering vraagt om afstemming en gelijkstemming van de taal en de gebruikte begrippen. Want geen enkele wet houdt rechtskracht als er geen eenduidige terminologie is. Vergelijk het ook maar met de instrumenten van een groot orkest die op elkaar afgestemd moeten worden. Dat gaat letterlijk om op dezelfde golflengte te komen. De taal werkt met woorden als gereedschappen, zoals een orkest werkt met een grote verzameling muziekinstrumenten. Niet zomaar gereedschap, maar technisch gereedschap, zoals een Engelse sleutel of een waterpas. En zoals het met goed gereedschap behoort, moet je voorzichtig en precies zijn met de taal. Wie gereedschap onbruikbaar maakt of inzet voor andere doeleinden dan waarvoor het is bedoeld, die zorgt ervoor dat het stuk gereedschap waardeloos wordt voor de vakman, op het moment dat het er echt op aankomt. Deze omgang met taal heeft dus helemaal niets te maken met de Nederlandse taal en al helemaal niet met wat de Dikke Van Dale ons brengt. Want de Dikke Van Dale brengt een normenloze passief volgende beschrijving van wat in de maatschappij voorkomt als taal. Met als desastreus gevolg dat door het officieel te maken, de taal ook technisch verwordt tot onsamenhangend gebrabbel. Tot verbabelonisering van de maatschappij, tot er inderdaad geen communicatie meer mogelijk is zonder misverstanden, ruis, en andere onbedoelde effecten. Merk op dat dit effect gemakkelijk te benoemen is, en ook te herkennen, maar niet wordt erkend in de maatschappij. Want verbabelonisering is niet dat men elkaar niet kan verstaan en begrijpen, maar dat is het effect waarbij juist wèl wordt verstaan en begrepen. Maar door een gebrek van eenheid van terminologie, begrijpt iedereen wat anders. Dus als we het weer vergelijken met een groot orkest: we zeggen dat het harmonieus is en ook technisch op elkaar is aangesloten. Want we hebben de hulpmiddelen vastgelegd en ingezet precies zoals we ze hebben afgesproken. En als we de instrumenten apart beoordelen via de technische hulpmiddelen, is alles keurig op elkaar afgestemd. Maar tegelijk geeft niemand meer het geluid en de muziek die van hem werd verwacht. En wie de instrumenten bij elkaar brengt en samen laat spelen die hoort het ook gewoon. Dat wil zeggen: als hij stopt met het opgaan in technische middelen en gewoon begint met luisteren. Want er wordt zwaar geknoeid met de stemvork. Deze geeft geen zuivere grondtonen meer. En de maat van wanorde varieert. Wie zijn gehoor heeft aangepast aan de onzuiverheden, die spreekt zonder enige schroom van schijnbare disharmonie, die hij begrijpend duidt als helderheid en eenheid, en een bewijs van virtuositeit. Maar voor degene die zijn gehoor wil afstemmen op zuivere tonen en degene die af en toe een eigen stemvork erbij neemt, is het hele concert een enorme wanklank. Verbabelonisering van de taal is in muziektermen een kakofonie. Waarmee dan ook en passant mijn ontstemming helder geventileerd is over de methodiek van de Dikke Van Dale, en het belang onderstreept om afstemming te zoeken met de onderliggende meer technische duiding van de te gebruiken begrippen.
Leon

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 02 jan 2022, 16:43 Nu is de vraag wat is een stelligheid :?: :?: :?:
Wat denk je zelf?
small brother

Bericht door small brother »

Snelheid schreef: 02 jan 2022, 16:43 Nu is de vraag wat is een stelligheid :?: :?: :?:
Iets wat onderbouwing en een fundament behoeft.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 02 jan 2022, 17:08
Wat denk je zelf?
Dat kan je lezen in deze draad als het goed is. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.