MagereHein schreef: ↑07 jan 2022, 13:00
small brother schreef: ↑07 jan 2022, 12:29
Ik ook, maar dan zonder die geloofs-wetenschappers.
Wat zijn geloofswetenschappers? Wetenschappers die zich met het fenomeen 'geloof' bezig houden of wetenschappers die gelovig zijn en op deze wijze wetenschap bedrijven?
Wetenschappers die hun wetenschap geloven, zonder te beseffen dat het gewoon geloof is.
MagereHein schreef: ↑07 jan 2022, 13:00Hoe bedoel je dat? Het heelal dijt immers steeds sneller uit toch? Daar kwamen die wetenschappers overigens pas veel later achter.
Het dijt helemaal niet uit. None, null, nichts, nope, nada, niente, nic, rien (nare nonallitererende Fransen).
MagereHein schreef: ↑07 jan 2022, 13:00Maar begrijp je dan niet dat Jomanda ook waarheid claimde?
Daar draait alles toch om? Welke claim neem je serieus en heb je vertrouwen in (en waarom) en welke claim moet je met (enige) scepsis bekijken?
Als jij claimt: "Ik, small brother, ben een man van 40 en small brother is mijn nickname want in het echte leven heet ik Piet" dan heb ik weinig reden daar aan te twijfelen. Brother betekent broer en broers zijn doorgaans jongens/mannen. Je zou 40 kunnen zijn en vooralsnog heb ik geen reden daar dan aan te twijfelen. Je zou kunnen liegen, maar dan schenk ik je het voordeel van de twijfel, omdat je me hier oprecht overkomt. En stel, je bent een vrouw van 20...wat heb ik dan verloren?
Maar als jij beweert dat je in vroeger leven een walvis was en bent gereïncarneerd als small brother, dan gaan mijn sceptische haartjes recht overeind staan. Dat is ook de reden waarom IK de bijbel niet serieus neem en in hoge mate wantrouwend ben. Het zijn fenomenen waar we nog nooit mee te maken hebben gehad (hoewel dat niet helemaal correct is, omdat sommige thema's in andere en oudere werken ook voorkwamen)
Dit betreft een reeds eerder door jou geventileerd gaatje in je denken, maar dat moet je wel positief opvatten: steeds als ik een verwijzing maak naar een geloofselement, dan treedt er een drukverhoging op en ontsnapt aan jou een fluittoon, waardoor je wat ik zeg niet anders meer kunt opvatten, dan via de toon en de druk van de fluit. Haal nou de druk er eens heel even af en slik dit: als je iemand zoekt die zuiver kan zingen, dan heb je kans dat je een achterlijke gladiool treft die zijn dagen vult met zangtherapie tot kalmeren van krolse katers. Nu kun je concluderen dat zo iemand niet zingen kan, maar als nu blijkt dat diegene een representant is van een categorie die bij uitstek claimt en bewijst en toont hoe je zuiver moet zingen, dan is de gedachte en de conclusie dat diegene niet zingen kan niet steekhoudend. Zo is het ook met de bijbel. Wat je ook vindt van rare dingen die er staan, de zuiverheid en de claim van waarheid staat op het hoogst mogelijke niveau. Want op die zuiverheid van waarheid en trouw staat heel het fundament van denken en doen. Daardoor moet men op de waarheid aanspreekbaar zijn, en daardoor moet men een betrouwbaar gesprekspartner zijn. En dan heb ik het dus over de norm. Nou kun je zeggen, dat die vergelijking niet op gaat, omdat de bijbel hetzelfde is als Jomanda en Hatseflats, maar dat is dus precies de kern: Jomanda en hatseflats zijn niet aanspreekbaar op hun leringen. Maar de bijbel wel. De bijbel claimt dus uitsluitend waarheid te brengen. Dus kun je die bijbel gemakkelijk onderuit schoppen, zou je denken. Dat blijkt onmogelijk. Er wordt aan alle kanten geschopt, maar het komt niet verder dan oppervlakkig schelden. Want de bijbel biedt nog steeds meer waarheid dan de wetenschap. En inderdaad zonder beperkingen; ook over de roodverschuiving en de ether.
Dat maakt zoveel uit dat mijn vertrouwen steeds weer WERELDWIJD en steeds meer wordt bevestigd en dat jouw vertrouwen eigenlijk steeds minder zou moeten worden. 500 jaar terug had je de bijbel nog min of meer letterlijk kunnen nemen, maar nu? Anno 2022>?
Ik zei het al; letterlijk tot het allerhoogste niveau van wetenschap. De dinosaurus was in de bijbel eerder gevonden dan door de mensheid. De ether was eerder ontdekt dan door de mensheid. De aard van licht was eerder in de bijbel bekend dan in de wetenschap. Alles wat de bijbel zegt, blijkt achteraf te kloppen. Gewoon alles. Nou, dat geeft dan wel iets weer over die zaken die wat minder alledaags zijn.
Absoluut waar dat laatste. Ons begrip is beperkt. Ons begrip was 500 jaar geleden nog veel meer beperkt. En heeft bijbelgeloof ons gebracht waar we nu staan, of toch die hele wetenschappelijke methode?
Niet waar. Echt niet. Dat is een enorme misrekening en een misvatting. "Wij" begrepen 500 jaar geleden véél meer. Het denkvermogen was groter. Maar doordat kennis in dikke lagen over het onverstand heen is gestort, valt het niet meer op dat er geen begrip meer is. Net zoals het niet is opgevallen dat Phillips vijftig jaar lang winsten heeft gepresenteerd door zichzelf te verkopen. Tot Phillips weg was.
Waar is jouw vertrouwen op gebaseerd?
Hoe ga je die 'oorsprong' ontdekken of ontrafelen? Door er nog sterker in te gaan geloven? Want vind jij van mensen die geloven in een platte aarde, of de virus ontkenners? Ze zijn er heilig van overtuigd middels hun geloof. Serieus nemen???
Als de mannen niet meer profeteren, gaan de vrouwen profeteren. Als de vrouwen niet meer profeteren gaan de kinderen profeteren. Als de kinderen niet meer profteren gaan de stenen nog profeteren. Ik zie dus de platte aarde theorie als een uiting van frustratie, omdat de mensen begrijpen dat ze met kluitjes in het riet worden gestuurd door de wetenschap, en daardoor worden ze dwars en militant en nukkig en volgen ze lijnen van emotie in ontkoppeling aan verstand. Wat jij dus benoemt, is veroorzaakt geworden door de WETENSCHAP. Mensen responderen associatief op wat ze krijgen, net als nu de politiek. Heel Nederland weet hoe het er bij staat met de politiek, en toch gebeurt er niets, daardoor gaan er rare stuipen komen als tegenreactie, net zolang tot er weer iets van zicht en licht en richting komt. Het is een evolutionair fenomeen van ontkoppeling en overleving. Het is een teken: er is iets mis, en niemand doet er wat aan.
Evolutie kent geen triomf. Evolutie kent geen hoger. Evolutie heeft geen doel. Evolutie spreekt niet over oppassers van de aarde. Evolutie is slechts een proces.
Dat zie je verkeerd. De triomf van de evolutie is de spot. Ze bewijst hoe de mens wegkomt en wegzwijnt in eigen weg en geweten, met een beroep op het gezag van de wetenschap. Zelfs jij, hier en nu, spreekt over evolutie als objectief proces waar de menselijke wil buiten staat. Wat toch echt absurd is, want de mens heeft toch echt zelf zonder evolutionair proces, ervoor gekozen om de aarde te onderwerpen en alle andere soorten uit de jeugdzorg en de ouderenzorg en het openbaar vervoersysteem te gooien. Ze krijgen zelfs geen Covid-vaccinatie. Dus is er echt wel een soort als triomf omhooggestoken. En inderdaad brengt erkenning van de evolutietheorie nieuwe deemoed en gelijkschakeling van de dierenrechten met de mensenrechten. Wees trouw en principieel en rechtlijnig in je geloof, of laat het los!
TOT aan de eerst levende cel staat het jou volkomen vrij iedere hypothese in te brengen die je maar wilt. Ik vraag alleen om uitleg van die hypothese om te zien of ze mogelijk correct is. Of ze te verifiëren is. Jouw God aan het begin zetten is even valide als mijn Hatseflats de oorsprong van leven te laten zijn. Je Hogere Levensvorm staat dan gelijk aan mijn Buitenaardse Beschaving.
Dat is weer dat gaatje met die fluit. Ik heb het helemaal niet over God. Ik zet niemand aan het begin, die er niet eerst is neergezet. Ik heb het er over dat de evolutietheorie geen harde grens kan trekken bij de eerste cel, omdat de evolutietheorie helemaal niet eens iets te maken heeft met het ontstaan van leven. Dus was er in de theorie het leven ook al bij en voor die eerste cel. Dat er niet iets kleiners en anders is ingelegd en ingedacht, is alleen maar omdat er niet iets kleiners en anders is. Tot ik stel dat dat leven van een ander orde en plaats aangewaaid komt. Dan ineens valt heel het kaartenhuis in, Want het kan gewoon. Nee; het
moet gewoon de oplossing zijn, want de aarde is belachelijk veel kleiner dan het heelal groot is. En het leven moet ergens vandaan komen, want nogmaals: de evolutietheorie voorziet niet in het ontstaan van leven. En dan kun je wel zeggen, dat ik met een theorie moet komen, maar dat is gewoon niet zuiver. De evolutietheorie zelf voorziet voldoende in theorie, en tot dusver hebben alle missende schakelsoorten gewoon ruimte en plaats gehad op de bewijsgrond dat er iets is dat eruit gekomen moet zijn. Nou, dan kun je bewijsbaar achten dat het leven ergens uit gekomen moet zijn. Graaf gewoon naar fossielen, en je weet het. Maar doe dat dan wel even op alle planeten. En zolang dat nog niet afgerond is, hebben we de meest waarschijnlijke versie, dat het leven toch echt is overgewaaid van een andere wereld. Mijn theorie is dat dat leven er al lang is, en wel in de vorm van geest. Hoef je niet serieus te nemen, maar wat wel serieus is, is dat de evolutietheorie een open eindje legt aan het begin, waarvan we zeker weten dat naderhand alles mogelijk was. Waarom zou die mogelijkhedenwaaier net precies daar stoppen waar onze verbeelding stopt? De evolutietheorie zit toch niet in ons hoofd?
Wat dit en vele andere voorbeelden mij zeggen is dat de ET en de wetenschappers dus zich niet halsstarrig vastbijten (sommigen wel maar die vallen door de mand) in een theorie.
Dat is het mooie van wetenschap. Ze leert van fouten! Ze herstelt tot een betere theorie. En ook die theorie is weer vatbaar voor verbeteringen.
Er zijn zeker charlatans geweest die van alles beweerden aan de hand van fossiele vondsten, maar ze vielen en vallen door de mand. Het zijn einzelgängers! De mainstream haalt ze in!
Overigens hadden Neanderthalers meer herseninhoud dan wij.
Meer mainstream is niet meer, wel machtiger. Meer hersens is niet meer verstand. Meer inzicht is niet meer consensus.
Meer gelijk is niet meer waard.