Petra schreef: 26 feb 2023, 11:01Conclusie; of je nou voor of tegen abortus bent moet je natuurlijk zelf weten, en wat voor seksuele moraal je verkiest ook... maar als je geen voorstander van abortus bent en (net als ik) het liefst abortussen ziet minderen dan helpt de liberale seksuele moraal,
in de praktijk, beduidend meer dan de orthodox-religieuze moraal.
Ik had het nadrukkelijk over sexuele moraal voor wat betreft de openbare ruimte.
Ik ben niet voor een onderscheid maken tussen genders of non-binaire genders of tussen mensen met diverse sexuele orientaties.
Daar zie ik ook geen enkel verband met spiritualiteit of wat God wel of niet van ons zou willen.
Er is inderdaad geen direct verband tussen liberalisme en en toename van ongewenste zwangerschappen, mits je de aan- of afwezigheid van de anti-zwangerschapspil erin betrekt.
In een samenleving met sterk gereguleerde omgangsvormen tussen de geslachten, zijn geen hormonale ingrepen via pillen nodig.
Er zijn dan wel minder abortussen in een liberale sociale ordening met voorbehoedsmiddelen, maar er is wel een soort verband tussen de idee van sexualiteit verbonden met een "recht op sexueel genot" en de manier hoe mensen tegen abortus en onvoldragen mensen aankijken.
Maar ik ben er niet principieel op tegen. Een verkrachte vrouw (of kind) of een vrouw met een zwaar gehandicapte of nauwelijks levensvatbare vrucht moeten altijd in een vroeg stadium abortus kunnen krijgen.
In onze huidige liberale consumententische laag-spirituele cultuur kun je abortus niet verbieden, daar is geen draagkracht voor.
Maar die cultuur loopt nu wel op zijn einde, daar zie ik wel voortekenen van.
Je kunt niet zelfs voor de rechten van vissen in kommen opkomen en dan enthousiast worden van het recht op een latere abortus.
Dan zou je hypocriet zijn met je fundamentele compassie.