Leuk die zelfspot.snappie schreef: ↑06 feb 2022, 09:38 Het leuke van mijn Bijbelgeloof was dat ik een opening in de Bijbel zelf vond: Romeinen 12:3 zegt dat je jezelf niet hoger moet aanslaan dan je aan jezelf kunt verantwoorden. Dat je verstandig over jezelf moet denken, in overeenstemming met het geloof/maatstaf wat je hebt.
Dus alles in de Bijbel (en daarbuiten) waar ik niet in geloof daar hoef ik niets mee.
De schepping, Adam en Eva ingeruild voor de E.T. De wonderen niet letterlijk nemen maar er een eventuele boodschap uithalen.
Discriminatie van geaardheid, ras en sekse verwerpen want ik geloof in gelijkheid.
Barbaarse straffen, not done. Over de Bijbel: alle spreken over boven komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van boven komt. (Harry Kuitert) Leerstellingen ... alleen wanneer ik het er van harte mee eens ben.
Daar heb ik geen Bijbel voor nodig, want waar ik in geloof kan ik in mezelf vinden.
Ik geloof pas in iemand als hij/zij de eigenschappen heeft waar ik in geloof, dus zo'n persoon moet integer zijn.
Ik geloof best wel in Jezus omdat hij op mij overkomt als iemand die een hekel heeft aan schijnheiligheid, het voor de underdog opnam enzo.
Het maakt mij niet veel uit of hij wel of niet echt bestaan heeft, het gaat er meer om waar hij voor staat.
Ik doe vrolijk aan cherry picking van de Bijbel, andere boeken, films of whatever. Gewoon wanneer het matcht met mijn overtuiging.
Ik zou dit geschreven kunnen hebben, maar noem het dan eigenlijk geen cherry picking.
Wat ik doe is zinnen en tekstgedeelten citeren, die mij raken.
Zoals ik ook doe met andere oude of nieuwere teksten.
En idd. me inspireren tot eigen gedachten en mening en dat ook zo door kan geven.
Snappie schreef ook:
Dit was ook in mijn leven de periode, dat ik afstand moest gaan nemen van een God van wonderen.snappie schreef: ↑06 feb 2022, 09:38 Toen ik nog een 'gelovige christen' was, was het een combinatie van verschillende soorten geloof die met elkaar conflicteerden.
Geloven dat iets/iemand bestaat, geloven in leerstellingen, geloven in de Bijbel als woord van God, geloven als een overtuiging en hartelijk vertrouwen in iets of iemand.
En volgens mij is de essentie van het christelijk geloof dat laatste.
De christelijke Bijbel leert dat het om je daden en je hart gaat, niet om de letter, wetten en regels.
Heidenen die het goede doen bewijzen door hun daden dat de wet in hun hart geschreven is en ontvangen eeuwig leven volgens Romeinen 2.
De keren dat er in de Bijbel staat dat het om geloof gaat, dan gaat het om een levend geloof dat zich uit in je daden.
Dat heeft allemaal niet zo veel te maken met een setje leerstellingen, geloven in wonderen, iemand die voor je zonden gestorven is ...
Van Schuld en Boete en leerregels, zoals die van de "moderne christelijke schriftgeleerden en farizeeërs".
Wel wordt het mi. cherry picking, als het gesprek of de gedachtenwisselingen zich afspeelt binnen de context van een levensbeschouwing en woorden buiten hun context worden geciteerd.
Dan wil ik ook wel eens de verhalende context in de Bijbel weglaten, als die mensen op het christelijke been zouden zetten en het mi. om uitsluitend de kern van die woorden gaat.
Zeker wil ik dat doen bij mensen, die een heel eigen, mi. niet Bijbelse visie, ventileren aan de hand van wat zij interpreteren en ook eerst alleen de kersen, die ze zelf appreciëren, eruit hebben gepikt.
Dan vul ik dat weleens aan met andere teksten.
Niet om de context verder te negeren, want ook daaruit kunnen we vaak lering trekken over menselijke gedachten en gedragingen, maar omdat het mij gaat om de kern van wat er staat, die universeel zou kunnen zijn.
Vaak ook te herkennen binnen andere antieke en meer moderne geschriften van andere dan christelijke oorsprong.
Pas als je je voordoet als christelijk of je mening gaat baseren op de Bijbel in zijn geheel en dan een enkele tekst of een serie her en daar vandaan geplukt, te citeren om de eigen waarheid te onderbouwen.
Of andere oude teksten uit zijn verband citeert, om je eigen idee van de WAARHEID te verkondigen.
Dan wordt het een negatief beladen term.
Dan noem ik dat ook cherry picking.