Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
MagereHein
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:53
Voor Jg is geen brug te ver of een berg te hoog.
Zij doen veel moeite om iedereen met de Bijbel te bereiken.
Doe geen moeite. Ik heb mijn eigen bijbelse informatie bronnen.
Mijn advies aan jou: Lees crisis of conscience van Raymond Franz. Staat op nr 1 op de verboden literatuur lijst
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:01 Jezus, de zoon van JHWH, kon het misbruik van de tempel niet verdragen.
Hij verjoeg de handelaren, die woekerwinsten maakten.
Zij deelden dat met de farizeeërs.
Nee joh, het verhaal is waar. Maar het is niet echt gebeurd.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:08 Als je menselijke leer verruilt voor de Bijbelse leer, ehb je een probleem.
De leer van o.a. de ziel is afkomstig van afgoderij, zoals men dat in Griekenland beoefende.
De Griekse filosofie is en tegenstrijd met de Bijbel.

Uit de encyclopedie "inzicht in de schrift":

ZIEL
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
De bijbel is gedeeltelijk jatwerk uit de Griekse filosofie. Jezus heeft het niet voor niks over een ziel.
Dat had hij van Plato. (de ziel zit opgesloten in het lichaam)
Dus ga nu niet vertellen dat Jezus liegt.

Naar de 'meeste mensen' hoef je niet te luisteren, gewoon zelf de zaken onderzoeken.
Laatst gewijzigd door hopper op 01 feb 2022, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Yours schreef: 29 jan 2022, 14:09
Zolderworm schreef: 29 jan 2022, 14:04
Als er een vliegtuig verongelukt, dan gaat er altijd onder de overledenen een luid gejuich op, ook onder hen die nergens in geloofden, over het feit dat er tot hun verrassing een voortbestaan na de dood is.
Dit is een buitengewoon misplaatste opmerking gezien o.a. wat er gebeurd is met de MH 17.
Mee eens.

Jezus bewees dat een opstanding uit de dood mogelijk was.
Onder invloed van o.a. de Griekse filosofie (de veerman) heeft dat een vreemde wending gekregen.
Geheel in overeenstemming met de Bijbelse profetie:

1Tim 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid. NWV.
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:15 Wiki:

Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Leonard Tölle[1] (Lünen, 16 februari 1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van spiritualiteit. Zijn eerste boek "De Kracht van het Nu" werd een bestseller.

Tolle werd geboren in Duitsland. Hij woonde vanaf zijn dertiende bij zijn vader in Spanje. Rond zijn twintigste verhuisde hij naar Engeland. Omdat hij geen middelbare schoolopleiding had gedaan, moest hij een avondopleiding volgen om zich te kwalificeren voor de universiteit. Vervolgens bezocht hij de Universiteit van Londen en de Universiteit van Cambridge. Op zijn negenentwintigste ervoer hij naar eigen zeggen een 'spirituele transformatie' die het begin van zijn functioneren als spiritueel raadsman en leraar markeerde. Hij veranderde zijn naam toen in "Eckhart", naar de 13e-eeuwse mysticus Meester Eckhart.

Eckhart Tolle nodigt je uit om jezelf van je verstand te bevrijden. :-) :lol:
Je gooit 2 Eckhart's door elkaar.

Verder is het wel een goede raad om jezelf van je verstand te bevrijden.
Als ik zie wat sommigen hier uitkramen.......(Ik noem geen namen)
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:30 1Tim 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid. NWV.
Dit is weer zo'n typische WC-eendclausule.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 01 feb 2022, 12:30
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:08 Als je menselijke leer verruilt voor de Bijbelse leer, ehb je een probleem.
De leer van o.a. de ziel is afkomstig van afgoderij, zoals men dat in Griekenland beoefende.
De Griekse filosofie is en tegenstrijd met de Bijbel.

Uit de encyclopedie "inzicht in de schrift":

ZIEL
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.
De bijbel is gedeeltelijk jatwerk uit de Griekse filosofie. Jezus heeft het niet voor niks over een ziel.
Dat had hij van Plato. (de ziel zit opgesloten in het lichaam)
Dus ga nu niet vertellen dat Jezus liegt.

Naar de 'meeste mensen' hoef je niet te luisteren, gewoon zelf de zaken onderzoeken.
Onderzoek eens zelf de Bijbel.
Dan zie je dat de filosofie gejat heeft uit de Bijbel.

Dan nog maar een keer uit: de encyclopedie "Inzicht in de schrift":

ZIEL

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder „ziel” verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt. Dit feit vindt steeds meer erkenning.

De mens heeft dus geen ziel, maar is een ziel.

Ez 18: 4  Alle zielen behoren mij toe. Zowel de ziel van de vader als de ziel van de zoon behoort mij toe. De ziel die zondigt, die zal sterven. NWV

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat. NWV

Is de ziel onsterfelijk?

WAT MENSEN ZEGGEN Veel mensen geloven dat de ziel onsterfelijk is.
Sommigen geloven dat de ziel voortdurend opnieuw wordt geboren en steeds terugkeert in een nieuw fysiek lichaam nadat het vorige lichaam is gestorven.
Anderen geloven dat de ziel uiteindelijk naar een andere plek zal gaan, zoals de hemel of de hel.

WAT DE BIJBEL ZEGT De Bijbel zegt niet dat de ziel onsterfelijk is. De Bijbel heeft het juist vaak over de ziel als iets wat sterft.
Ezechiël, die met Gods hulp een deel van de Bijbel heeft geschreven, zei dat de ziel gestraft kan worden met de dood.
Ergens anders in de Bijbel wordt de term ‘dode ziel’ gebruikt om een lijk aan te duiden (Leviticus 21:11).
De Bijbel leert dus niet dat de ziel onsterfelijk is. (OW 12/15).
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:34
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:30 1Tim 4:
Je kwaakt er maar wat op los.
Alpha

Bericht door Alpha »

thom schreef: 01 feb 2022, 11:29
Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:23 Er is een hele goede Bijbelstudie methode op JW.ORG beschikbaar.
Daardoor kan je inzicht in Gods voornemen krijgen.

Maar het is een grote omschakeling van de eerst ik mentaliteit naar de wij onder Gods leiding mentaliteit.
Wanneer er bepaald gaat worden, is het niet uit God. 8-)
Tja, of Gods woord negeren nu dè oplossing is, betwijfel ik.
Vele mensen hebben al ervaren, dat dat niet zo is.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 11:55
Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:53 Er zijn zelfs Bijbels en Bijbelstudie lectuur in gebarentaal verkrijgbaar.

Voor Jg is geen brug te ver of een berg te hoog.
Zij doen veel moeite om iedereen met de Bijbel te bereiken.
Volgens mij zijn er zelfs bijbels met rooksignalen. :twisted:
De RKK heeft inderdaad vele bijbels in rook doen opgaan.
Ze hadden buiten Luther gerekend.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef: 01 feb 2022, 11:56 @Alpha

Stop eens met al die propaganda en preken voor eigen parochie... .. :naughty:
Iedereen hier kent en leest de Bijbel wel....maar velen denken er anders over dan jij...
Stop eens met jouw propaganda.
Ik laat slechts zien wat de Bijbel leert.
De meeste mensen kennen de Bijbel wel, van buiten.
Ze kijken er nooit in en praten liever anderen na.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:24
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:16 Mensen met nauwkeurige kennis (Epignosis) weten wat zij geloeven.
Het hangt ervan af wàt zij geloven.
Menselijke verhalen of Gods woord.
Alpha

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 01 feb 2022, 12:32
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:15 Wiki:

Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Leonard Tölle[1] (Lünen, 16 februari 1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van spiritualiteit. Zijn eerste boek "De Kracht van het Nu" werd een bestseller.

Tolle werd geboren in Duitsland. Hij woonde vanaf zijn dertiende bij zijn vader in Spanje. Rond zijn twintigste verhuisde hij naar Engeland. Omdat hij geen middelbare schoolopleiding had gedaan, moest hij een avondopleiding volgen om zich te kwalificeren voor de universiteit. Vervolgens bezocht hij de Universiteit van Londen en de Universiteit van Cambridge. Op zijn negenentwintigste ervoer hij naar eigen zeggen een 'spirituele transformatie' die het begin van zijn functioneren als spiritueel raadsman en leraar markeerde. Hij veranderde zijn naam toen in "Eckhart", naar de 13e-eeuwse mysticus Meester Eckhart.

Eckhart Tolle nodigt je uit om jezelf van je verstand te bevrijden. :-) :lol:
Je gooit 2 Eckhart's door elkaar.

Verder is het wel een goede raad om jezelf van je verstand te bevrijden.
Als ik zie wat sommigen hier uitkramen.......(Ik noem geen namen)
Ik had het over deze Eckhart.

Ken je deze?

Hopper en de Hamster der Duisternis.
thom

Bericht door thom »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:50
thom schreef: 01 feb 2022, 11:29

Wanneer er bepaald gaat worden, is het niet uit God. 8-)
Tja, of Gods woord negeren nu dè oplossing is, betwijfel ik.
Maar daar heb ik het niet over. Wanneer er bepaald gaat worden, krijg je afspraken van mensen onderling over mensen of zaken onderling. Op die fiets.

Een bepaling is bijvoorbeeld, dat Gods woord alleen de Bijbel is. Of de Bijbel alleen Gods woord.

En zo schrijf jij ook daarover. Kil geletter, maar is dat het Woord?
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:45
Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:34
Je kwaakt er maar wat op los.
Jij niet zeker met je bijbel... :naughty:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:54
Messenger schreef: 01 feb 2022, 12:24
Het hangt ervan af wàt zij geloven.
Menselijke verhalen of Gods woord.
Gods woord? Dan moet je juist niet in de bijbel lezen, want dat is door mensen geschreven.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:40
Zolderworm schreef: 25 jan 2022, 15:33
Nou, goed nagedacht? Dat hele zondvloedgedoe is natuurlijk praktisch gesproken onmogelijk. Hoe krijg je acht miljoen verschillende soorten dieren op een schip? En dan van elke soort twee. En dan ook nog hun voedsel, dat deels uit andere dieren bestond.
En waar kwam al dat water vandaan? En waarom verzuipt een God, die wordt geacht liefdevol te zijn, de totale wereldbevolking?
Wat denk je ervan? Hoe zit dat?
Inderdaad: de ark was een UFO. En de goden waren kosmonauten.
Voor mensen die op hun eigen verstand vertrouwen, misschien wel.
Volgens mij kan je beter de Bijbel grondig bestuderen, dan het boek van Erich von Däniken als waar aan te nemen.

De bijbel geeft duidelijk aan waar al dat water vandaan kwam.
De Bijbel zegt niet dat alle soorten dieren aan boord gingen.
Als je alle soorten honden zou willen verzamelen, dan ben je wel even druk.
Waar baseer je het op dat in de ark dieren andere dieren op aten?

Deze tekst is toch duidelijk?

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen,
een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.
Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang. NWV.

Maar die tekst is niet voor ongelovigen bedoeld.
Maar toont gelovigen hoe het paradijs hersteld zal worden.
Alleen al door mensen met een ander geloof dan jij "ongelovigen" te noemen, plaats je jezelf op een voetstuk. En geef je aan op anderen neer te kijken. En doe je aan zelfverheerlijking. Wee gij ulieden die zichzelve verhoogt.

Voorts hebben bijvoorbeeld roofdieren voesel nodig dat bestaat uit andere dieren. Per slot hebben we het over de tijd na de val.
En als je alleen een beperkt aantal soorten dieren op de ark zou onderbrengen, dan laat je de andere 7.856.934 soorten landdieren verzuipen. Waarom zijn ze er dan nog? Wat denk je?
Bovendien legt de bijbel helemaal niet uit waar al dat regenwater vandaan kwam. De wolken, waaruit het regende, waren daartoe niet voldoende. Anders zouden we dat water thans nog op de Aarde moeten hebben. Waar is het?

Ten slotte geloof ik niet in Van Däniken. Dat was maar een grap.
Only dead fish go with the flow
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:44
De mens heeft dus geen ziel, maar is een ziel.

Hallo Alpha. Dat schreef ik hier ook al:

viewtopic.php?p=368146#p368146

Lees je wel eens aandachtig wat anderen schrijven?
hopper

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:58

Ken je deze?

Hopper en de Hamster der Duisternis.
Nee, die ken ik niet. Wat is het verband met het topic?
Alpha

Bericht door Alpha »

thom schreef: 01 feb 2022, 13:06
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:50 Tja, of Gods woord negeren nu dè oplossing is, betwijfel ik.
Maar daar heb ik het niet over. Wanneer er bepaald gaat worden, krijg je afspraken van mensen onderling over mensen of zaken onderling. Op die fiets.

Een bepaling is bijvoorbeeld, dat Gods woord alleen de Bijbel is. Of de Bijbel alleen Gods woord.

En zo schrijf jij ook daarover. Kil geletter, maar is dat het Woord?
Ik bespeur grote twijfel over de Bijbel.
De Bijbel is geen kil gekletter, maar onder leiding van de schepper zijn millennia lang menselijke ervaringen opgetekend.
Niet alleen de goede, maar ook de verkeerde zaken.
Je kan er van leren en je voordeel mee doen.
Helaas proberen nog steeds mensen het wiel opnieuw uit te vinden.

Gods woord heeft in de Bijbel verschillende betekenissen.

Zo is Jezus het woord van God, de woordvoerder van JHWH.
Hij wordt het woord (ho logos) genoemd. Joh 1:1, 14. Opb 19:13.

Zo wordt de Bijbel ook het woord van God genoemd.
De Bijbel is opgetekend door mensen, die door JHWH geïnspireerd werden.
Zij tekenden hun belevenissen getrouw op.

Niet zoals de farao's, die alleen voor hen positieve zaken op lieten optekenen.
Die opgeblazen werden en negatieve zaken werden weggecijferd of geminimaliseerd.

2 Pe 1:
20 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat geen profetie der Schrift door enige eigen uitlegging ontstaat. 
21 Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd. NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 14:07
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:45 Je kwaakt er maar wat op los.
Jij niet zeker met je bijbel... :naughty:
Helaas voor jou, neem ik de Bijbel wèl serieus.
Dus ik ben hier niet degene, die maar wat kwaakt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 01 feb 2022, 14:09
Alpha schreef: 01 feb 2022, 12:54 Menselijke verhalen of Gods woord.
Gods woord? Dan moet je juist niet in de bijbel lezen, want dat is door mensen geschreven.
Wat Gods woord is, heb ik zojuist uit de doeken gedaan.

Maar ja, je hebt altijd mensen die het beter weten en vinden opnieuw het wiel uit.
thom

Bericht door thom »

Alpha schreef: 07 feb 2022, 11:20
Messenger schreef: 01 feb 2022, 14:09 Gods woord? Dan moet je juist niet in de bijbel lezen, want dat is door mensen geschreven.
Wat Gods woord is, heb ik zojuist uit de doeken gedaan.

Maar ja, je hebt altijd mensen die het beter weten en vinden opnieuw het wiel uit.
Kil geletter.

Het is de Geest achter de letter, of in het wit, wat het Woord kan tonen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 01 feb 2022, 14:30
Alpha schreef: 01 feb 2022, 11:40 Voor mensen die op hun eigen verstand vertrouwen, misschien wel.
Volgens mij kan je beter de Bijbel grondig bestuderen, dan het boek van Erich von Däniken als waar aan te nemen.

De bijbel geeft duidelijk aan waar al dat water vandaan kwam.
De Bijbel zegt niet dat alle soorten dieren aan boord gingen.
Als je alle soorten honden zou willen verzamelen, dan ben je wel even druk.
Waar baseer je het op dat in de ark dieren andere dieren op aten?

Deze tekst is toch duidelijk?

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen,
een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.
Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang. NWV.

Maar die tekst is niet voor ongelovigen bedoeld.
Maar toont gelovigen hoe het paradijs hersteld zal worden.
Alleen al door mensen met een ander geloof dan jij "ongelovigen" te noemen, plaats je jezelf op een voetstuk. En geef je aan op anderen neer te kijken. En doe je aan zelfverheerlijking. Wee gij ulieden die zichzelve verhoogt.

Voorts hebben bijvoorbeeld roofdieren voesel nodig dat bestaat uit andere dieren. Per slot hebben we het over de tijd na de val.
En als je alleen een beperkt aantal soorten dieren op de ark zou onderbrengen, dan laat je de andere 7.856.934 soorten landdieren verzuipen. Waarom zijn ze er dan nog? Wat denk je?
Bovendien legt de bijbel helemaal niet uit waar al dat regenwater vandaan kwam. De wolken, waaruit het regende, waren daartoe niet voldoende. Anders zouden we dat water thans nog op de Aarde moeten hebben. Waar is het?

Ten slotte geloof ik niet in Van Däniken. Dat was maar een grap.
Von Däniken schreef geen grap, hij meende dat. Het was zijn mening.
Het fascineerde mij indertijd erg en was voor mij de aanleiding om de Bijbel te gaan bestuderen.

Ongelovigen zijn mensen die, volgens de Bijbel, afwijken van het geloof.
Dat zijn mensen die niet willen geloven, afgoderij plegen of een mengsel daarvan.

Ik doe, in tegenstelling tot jou, beslist niet aan zelfverheerlijking.
Ik sta hier niet op een voetstuk en pronk ik niet met een hoge opleiding of eigen prestaties.

Dieren hebben inderdaad voesel nodig, maar dat hoeft niet uit andere dieren te bestaan.
Een panda b.v. eet uitsluitend planten.
Ook gewone beren eten meestal plantaardig.
Bovendien negeer je de gegeven tekst van Jesaja.

Jes 11: 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.
Een leeuw zal stro eten net als een stier. NWV.

Zoals gezegd zijn alleen de basis soorten in de ark gegaan.
Dus niet de Afghaanse windhond, Boxer, Cane Corso, Dobermann, Engelse Bulldog, Finse Spits, Greyhound of de Hollandse Herdershond.

Grappig, dat je de Bijbel niet kent.
De Bijbel geeft wel degelijk aan waar dat water vandaan komt.
Dat de aarde aan niets hangt
Dat het universum een begin had.
Het heeft een kringloop systeem.
Bergen die omhoog komen of gaan dalen. Vandaar dat op de toppen van de bergen fossielen te vinden zijn.
Dat de aarde om de zon draait.
De Bijbel heeft duidelijke quarantaineregels. Die werden ca. 3500 jaar geleden al opgetekend
Alpha

Bericht door Alpha »

thom schreef: 07 feb 2022, 11:43
Alpha schreef: 07 feb 2022, 11:20 Wat Gods woord is, heb ik zojuist uit de doeken gedaan.

Kil geletter.

Het is de Geest achter de letter, of in het wit, wat het Woord kan tonen.
Sorry, ik ben hier niet degene die kil is.
In tegendeel.

Een vergelijking, die Jezus soms ook gaf, in meerdere vormen.

Een Jg komt langs een huis en ziet dat die in brand staat.
De bewoners slapen nog, het is vroeg.
De man rent naar de deur en wil aanbellen, het is urgent.
Helaas staat er onder de bel de mededeling: Jg niet bellen s.v.p.
Wat moet hij doen?
Hun wens respecteren of negeren?

Helaas staat deze wereld nu "in brand".
De uitkomst van vele profetieën zijn duidelijk zichtbaar. (Lukas 21:10, 11).
Helaas zijn de meeste mensen "ingeslapen". (Mt 25: 5,13; Mt 24:42-44).
Vandaar dat Jg de Bijbelse boodschap bekendmaken. ( 2Pe 3:9).
Dat is dus niet kil, het zijn de mensen die niet willen luisteren.

De mensen in Noach`s tijd luisterden ook niet.
Jezus volgelingen herkenden de profetie over de vernietiging van Jeruzalem.
Zij vluchtten onmiddellijk naar de bergen van Judea. (Mt 24:16).