hopper schreef: ↑23 feb 2022, 14:02
Maria K schreef: ↑23 feb 2022, 12:54
Zover waren we al.
1. Dat doet de gelovige niet en daarmee blijft hij oorzakelijk aan zichzelf.
2. Gelovigen gaan (soms) gebukt onder schuld en zondebesef. Dat doen zij dus zichzelf aan. Juist omdat de gelovige niet wil veranderen.
Waarom jouw stelregel mi. niet kan kloppen:
Voorwaarde voor deze discussie is precies te begrijpen, wat het geloof voor de meeste christenen zelf inhoudelijk betekent, als ze daaraan zijn blijven vasthouden na hun kinderjaren.
Niet mensen zoals jij dus, die zo gauw ze tot een eigen besef kwamen van wat het in zou kunnen inhouden, het direct hebben los kunnen laten, zoals ze hun geloof in Sinterklaas hebben losgelaten.
Nl. het geloof, dat de mens ellendig is op deze aarde zonder zijn geloof in God en in de redding van Jezus als de verlosser.
En dat dit zich voort zal zetten na de lichamelijke dood tot in de eeuwigheid.
Als je hier vanuit gaat, dan besef je meteen dat er bij een gelovige niets is weg te redeneren, omdat juist het geloof inhoudt, dat Satan er alles aan zal doen om het geloof te laten wankelen.
Dan opnieuw jouw punten bezien.
Binnen jou stelregel is het, dat de betrokkene zijn ellende aan zichzelf moet toerekenen omdat hij zelf daarin de keuze maakt niet te willen veranderen.
Ik zeg dan:
Zou hij twijfelen en gaan onderzoeken, dan komt hij steeds Satan tegen die hem in zijn oor fluistert.
En ook de woorden van Jezus blijven maar komen:
Marcus 8:33 NBG51
Doch Hij keerde Zich om en, ziende naar zijn discipelen, bestrafte Hij Petrus en zeide:
Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen.
Hoeveel vrije wil is er dan nog om wel of niet te geloven.
Dit geloof is er.
Het wordt dan duidelijk, dat niet kunnen of niet willen veranderen twee verschillende dingen zijn' en dat een vrije wil hierin niet aan de orde is.
Ik denk dat als je dit niet kunt vatten, dat niets van wat ik aanreik ter verduidelijking van hoe ik het zie, dat er meerdere kanten zijn om dit te belichten, jouw mening zal kunnen doen veranderen, zolang je dit niet beseft.
Jouw lantaarntje lijkt dan op dezelfde plaatst te blijven staan en het licht steeds naar dezelfde kant gericht.
Zodat het steeds slechts "het eigen voor jou al zichtbare" blijft beschijnen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.