Ik weet het; ik had gegoogeldMagereHein schreef: 23 feb 2022, 11:54 @Bastiaan73
Het was een copy paste uit een samenvatting die ik.ooit gemaakt heb van een hoorcollege van Herman philipse


https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=17389
Ik weet het; ik had gegoogeldMagereHein schreef: 23 feb 2022, 11:54 @Bastiaan73
Het was een copy paste uit een samenvatting die ik.ooit gemaakt heb van een hoorcollege van Herman philipse
De vrije wil is er wel, maar of die ook 'vrij' is, is maar de vraag.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 11:53Als je in vrije wil gelooft heb je deels gelijk.hopper schreef: 23 feb 2022, 10:56
Dit topic behelst niet alleen geloof, maar hoe je op alle vlakken oorzakelijk ben aan je zelf.
Ook als atheïst heb je er mee van doen.
Ik heb geen geloof nodig. Geloof gaat over zaken die buiten mij staan. Zonder hiernamaals is er ook geen hoop op een leven na de dood.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 11:56Je bent stellig wat betreft angst en hoop. Wat is jouw drijfveer om te geloven wat je gelooft?hopper schreef: 23 feb 2022, 10:54
Angst en hoop zijn de primaire drijfveren van geloof, maar uiteraard is er veel meer.
De door mij zo graag aangehaalde Rumi was een 'moslim', maar naar eigen zeggen was hij dat uiteindelijk ook niet meer.
Het is dus mogelijk om je aan geloof te ontworstelen.
Daarnaast kun je ook gewoon je geloof vaarwel zeggen en toch Jezus blijven waarderen. Of andere mogelijkheden.
Niet zwart-wit denken, Hein.
Zouden kapitalisten, socialisten, communisten, theisten , humanisten en de talloze andere isten allemaal een andere intelligentie hebben of meer resp. minder gedegen kritisch onderzoek doen naar de door hen geadoreerde dogma's. Het is allemaal gemakkelijk gezegd vanuit de ene discipline richting de andere discipline, maar hoe maak je praktisch zichtbaar dat het ene pakket aan dogma's beter is voor iedereen als het andere pakket aan dogma's. De eigen inborst volgen is niet zo moeilijk, maar hoe gaat de eigen inborst om met de inborst van andersdenkenden, dat lijkt mij toch wel een basis voor het meten van "" beter "".MagereHein schreef: 23 feb 2022, 12:06Hel en verdoemenis en uitsluiten uit een gemeenschap KAN een drijfveer zijn om bij die gemeenschap te blijven behoren.Vreugdevol schreef: 23 feb 2022, 12:00 Dat hoop een drijfveer is daar kan ik mee instemmen, maar de angst daar kan ik mij totaal niet in vinden, snap niet hoe je daar bij komt.
Vanuit mijn perspectief gezien.
Dan regeert wellicht de angst. Maar m.i is dat een druppel op een gloeiende plaat wat drijfveren betreft.
Waar mijn interesse meer naar uitgaat is of intelligentie en gedegen kritisch onderzoek een drijfveer zou kunnen zijn.
Ik kijk naar oorzakelijkheid. Ik snap best waarom mensen zich vastklampen aan religie/godsdienst.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 12:12 Was bedoeld voor Hopper om zich iets meer in religie/godsdienst te verdiepen.
Je geeft hier je eigen betekenis aan de woorden "Eloï, Eloï, lema sabachthani?" die deze woorden Bijbels gezien zeker niet hebben.hopper schreef: 23 feb 2022, 12:35Ik heb geen geloof nodig. Geloof gaat over zaken die buiten mij staan. Zonder hiernamaals is er ook geen hoop op een leven na de dood.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 11:56
Je bent stellig wat betreft angst en hoop. Wat is jouw drijfveer om te geloven wat je gelooft?
Ik heb dus juist alle hoop, vertrouwen en verwachtingen laten varen. Dat viel nog niet mee.
Vandaar dat ik ook gecharmeerd ben van Jezus' uitspraak: 'Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?
Daarmee zegt Jezus feitelijk dat je iedere hoop wel kunt laten varen, er is geen God die je na de dood op wacht.
Niet dat ik denk dat Jezus dat daadwerkelijk heeft gezegd, maar de bedenker er van wist dat er niets is.
Er is niets, Hein. En dat kan niet geloofd worden. Dat is juist een van al het geloof ontdoen.
Zover waren we al.
Lees eens goed wat je zelf schrijft.Geloof is een eigen keuze. Niet-geloven is niet eens een keuze, het is daar vrij van.
Welke gelovige zal daar behoefte aan hebben?In niet-geloven maak je de weg vrij om zaken terdege te onderzoeken, de vooringenomenheid van geloof is dan afwezig.
En waarom zou een gelovige zich daarmee bezighouden?Geloof is 'iets' wat de mens krom doet groeien. En ik besef ook dat het niet meevalt om je op je oude dag je van geloof te ontdoen.
Maar als je maar blijft geloven wat je altijd al geloofde dan veranderd er niks.
Klopt.Wat er binnen 'oorzakelijkheid' gebeurd is dat er een 'zelf' wordt geschapen welke op empirische basis tot stand is gekomen.
En als je zegt dat je 'nu eenmaal zo bent' dan ben te kwader trouw aan jezelf.
In deze toestand heb je geen weet hoe het ook anders kan.
Toch is het alleen de persoon in kwestie die zich zelf kan veranderen.
Prachtig citaat om de gelovige te sterken.(Rumi)Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken dan blijf ik denken
zoals ik altijd dacht.
Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht dan blijf ik geloven
Zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven zoals ik altijd heb geloofd dan blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan.
Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan dan blijft mij overkomen wat mij altijd overkwam.
Voor het grootste gedeelte ken jij dat heel goed van mij.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 10:23 @Maria
Jij weet ook als geen ander dat Inter"religieus" gesprek heeeeeel moeilijk kan zijn. Kijk nogmaals naar de zelfverzekerdheid van alle overtuigingen.
Op welke regels baseer je een dergelijk gesprek? Alleen op wederzijds respect? Hoe ver moet je gaan in dat respect?
Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, dus ook voor wat je gelooft. Daar kan ik wel mee instemmen. Ben je niet open deuren aan het intrappen?hopper schreef: 23 feb 2022, 08:24 Zeggen dat iets iemands 'eigen schuld' is, is heel erg 'not done' merk ik wel.
We mogen mensen er niet opmerkzaam op maken dat het denken en gedrag tot vooraf bepaalde uitkomsten leidt.
Op een geloofsforum durf ik te stellen dat alles wat jij gelooft in religieuze zin je eigen schuld is.
Ik verbaas me er nog steeds over dát mensen geloven in een of andere God, Allah of whatever.
Toch ben jij zelf oorzakelijk aan dat geloof. Je kunt in mijn opvatting niet tegen je eigen wil in geloven.
Maar ook op andere terreinen ben je oorzakelijk aan je zelf. Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven, luidt een afgezaagd gezegde.
Als je bepaalde oorzaken niet meer laat plaats vinden (negatief gedrag) dan zullen de gevolgen ook uitblijven.
Niet direct natuurlijk, je omgeving is je negatief gedrag niet direct vergeten.
Naar eigen bevinden was ik ook zelf oorzakelijk aan mijn eigen fysieke welzijn. Leven is stress veroorzaakte lichamelijke klachten.
Door de stress niet langer aan te gaan verdwenen ook de lichamelijke klachten nagenoeg.
Ik was zelf oorzakelijk aan mijn eigen lichamelijke klachten bleek achteraf.
Kinderen spreken soms meer waarheid dan we vermoeden, dat "eigen schuld.dikke bult" is zo gek nog niet.
Niet om er mee naar anderen te wijzen, maar voor introspectie naar jezelf toe.
Waar praten we dan nog over?hopper schreef: 23 feb 2022, 12:30De vrije wil is er wel, maar of die ook 'vrij' is, is maar de vraag.
Als je oorzakelijk bent aan jezelf dan ben je in wezen onvrij. Ook al 'wil' je het zelf.
Voor degene die gelooft is er geen hel en verdoemenis, dat zou dan een drijfveer voor de ongelovige moeten zijn, van daaruit begrijp ik de angst.MagereHein schreef: 23 feb 2022, 12:06Hel en verdoemenis en uitsluiten uit een gemeenschap KAN een drijfveer zijn om bij die gemeenschap te blijven behoren.Vreugdevol schreef: 23 feb 2022, 12:00 Dat hoop een drijfveer is daar kan ik mee instemmen, maar de angst daar kan ik mij totaal niet in vinden, snap niet hoe je daar bij komt.
Vanuit mijn perspectief gezien.
Dan regeert wellicht de angst. Maar m.i is dat een druppel op een gloeiende plaat wat drijfveren betreft.
Waar mijn interesse meer naar uitgaat is of intelligentie en gedegen kritisch onderzoek een drijfveer zou kunnen zijn.
1. Dat doet de gelovige niet en daarmee blijft hij oorzakelijk aan zichzelf.Maria K schreef: 23 feb 2022, 12:54Zover waren we al.![]()
Lees eens goed wat je zelf schrijft.Geloof is een eigen keuze. Niet-geloven is niet eens een keuze, het is daar vrij van.
Vanaf hier gaat het onderwerp veranderen.Welke gelovige zal daar behoefte aan hebben?In niet-geloven maak je de weg vrij om zaken terdege te onderzoeken, de vooringenomenheid van geloof is dan afwezig.
1. En waarom zou een gelovige zich daarmee bezighouden?Geloof is 'iets' wat de mens krom doet groeien. En ik besef ook dat het niet meevalt om je op je oude dag je van geloof te ontdoen.
Maar als je maar blijft geloven wat je altijd al geloofde dan veranderd er niks.
2. Klopt.Wat er binnen 'oorzakelijkheid' gebeurd is dat er een 'zelf' wordt geschapen welke op empirische basis tot stand is gekomen.
En als je zegt dat je 'nu eenmaal zo bent' dan ben te kwader trouw aan jezelf.
In deze toestand heb je geen weet hoe het ook anders kan.
Toch is het alleen de persoon in kwestie die zich zelf kan veranderen.
Maar waarom schrijf je dit nu in dit verband?
Dit is wat een gelovige zichzelf ook voorhoudt, als hij zich schuldig voelt en daar verandering in wil brengen vanuit zijn geloof.
Waarom zou een gelovige willen veranderen in een ongelovige?
Prachtig citaat om de gelovige te sterken.
(Rumi)
Niets van wat je nu hebt geschreven bevestigt het, dat gaan of blijven geloven een wilsbesluit zou zijn.
Niets van wat je nu schrijft verklaart het, waarom iemand die zijn geloof verliest, "van zijn geloof is gevallen", wat duidt op een onwillekeurig iets wat buiten de bedoeling viel.
Waar we het over hebben is of je slaaf bent van de zogenaamde vrije wil welke tot oorzakelijkheid leidt.Maria K schreef: 23 feb 2022, 13:27Waar praten we dan nog over?hopper schreef: 23 feb 2022, 12:30
De vrije wil is er wel, maar of die ook 'vrij' is, is maar de vraag.
Als je oorzakelijk bent aan jezelf dan ben je in wezen onvrij. Ook al 'wil' je het zelf.![]()
viewtopic.php?p=390254#p390254
Kennelijk niet, want ik zie overal mensen die de schuld voor hun misere op anderen afschuiven.king qwerty schreef: 23 feb 2022, 13:25
Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, dus ook voor wat je gelooft. Daar kan ik wel mee instemmen. Ben je niet open deuren aan het intrappen?
Evenzo logisch is dat mensen ten koste van andere mensen zichzelf verrijken.hopper schreef: 23 feb 2022, 14:07Kennelijk niet, want ik zie overal mensen die de schuld voor hun misere op anderen afschuiven.king qwerty schreef: 23 feb 2022, 13:25
Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, dus ook voor wat je gelooft. Daar kan ik wel mee instemmen. Ben je niet open deuren aan het intrappen?
Wat ik schrijf is voor mij zo ontzettend logisch, dat het vanzelfsprekend is.
In wat ik waarneem gaat die situatie (hel en verdoemenis ) voor een substantieel deel van de gelovigen op.peda schreef: 23 feb 2022, 14:09 Voortdurend hameren op hel en verdoemenis als dominant voor het christelijk geloven, zie ik inmiddels als een karikatuur.
Lijkt me sterk, heel de bijbel is doordrenkt met teksten dat als men gelooft geen oordeel ontvangt.hopper schreef: 23 feb 2022, 14:18In wat ik waarneem gaat die situatie (hel en verdoemenis ) voor een substantieel deel van de gelovigen op.peda schreef: 23 feb 2022, 14:09 Voortdurend hameren op hel en verdoemenis als dominant voor het christelijk geloven, zie ik inmiddels als een karikatuur.
Dat er gelovigen zijn welke er anders in staan, dat weet ik ook wel.
Maar dat hoef ik toch niet iedere keer te schrijven?
Dus nee, geen karikatuur. Dat zie ik weer als bagatelliseren van wat geloof met je doet c.q. kan doen.
Als je het als een karikatuur benoemd, dan kunnen we het er niet meer over hebben.
Vreugdevol schreef: 23 feb 2022, 14:31Lijkt me sterk, heel de bijbel is doordrenkt met teksten dat als men gelooft geen oordeel ontvangt.hopper schreef: 23 feb 2022, 14:18
In wat ik waarneem gaat die situatie (hel en verdoemenis ) voor een substantieel deel van de gelovigen op.
Dat er gelovigen zijn welke er anders in staan, dat weet ik ook wel.
Maar dat hoef ik toch niet iedere keer te schrijven?
Dus nee, geen karikatuur. Dat zie ik weer als bagatelliseren van wat geloof met je doet c.q. kan doen.
Als je het als een karikatuur benoemd, dan kunnen we het er niet meer over hebben.
Vb:Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.
Johannes 3:18
Waarom jouw stelregel mi. niet kan kloppen:hopper schreef: 23 feb 2022, 14:021. Dat doet de gelovige niet en daarmee blijft hij oorzakelijk aan zichzelf.
2. Gelovigen gaan (soms) gebukt onder schuld en zondebesef. Dat doen zij dus zichzelf aan. Juist omdat de gelovige niet wil veranderen.
Hoeveel vrije wil is er dan nog om wel of niet te geloven.Doch Hij keerde Zich om en, ziende naar zijn discipelen, bestrafte Hij Petrus en zeide:
Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen.
Hallo Hopper,hopper schreef: 23 feb 2022, 14:18In wat ik waarneem gaat die situatie (hel en verdoemenis ) voor een substantieel deel van de gelovigen op.peda schreef: 23 feb 2022, 14:09 Voortdurend hameren op hel en verdoemenis als dominant voor het christelijk geloven, zie ik inmiddels als een karikatuur.
Dat er gelovigen zijn welke er anders in staan, dat weet ik ook wel.
Maar dat hoef ik toch niet iedere keer te schrijven?
Dus nee, geen karikatuur. Dat zie ik weer als bagatelliseren van wat geloof met je doet c.q. kan doen.
Als je het als een karikatuur benoemd, dan kunnen we het er niet meer over hebben.