Mullog schreef: 23 feb 2022, 16:57
hopper schreef: 23 feb 2022, 10:28
...
Geloof is een eigen keuze. Niet-geloven is niet eens een keuze, het is daar vrij van....
Het is een lang, zich snel vullend draadje. ik prik hier even in zonder alles gelezen te hebben.
Ik denk dat je gelijk hebt dat geloof een eigen keuze is. Maar, zoals anderen hier ook al hebben betoogd, krijg je die keuze in eerste instantie in je bagage mee.
Dat kun je dan toch geen keuze noemen?
En het afscheid nemen van de keuze die je meegekregen hebt kan een lang (en pijnlijk) proces zijn en je moet nogal sterk in je schoenen staan om daarin uiteindelijk bij het gaatje te komen en je eigen keuze te maken.
Naar mijn mening kun je dat niet negeren of daaraan voorbij gaan.
Waarom is dat dan lang en pijnlijk vlg. jou?
Dan moeten er toch minstens al heel sterke twijfels zijn?
Een bewuste keuze zie ik als direct de knop omdraaien, zogauw je tot het besef komt niet echt te geloven, wat je eerder altijd hebt gedacht.
Om daarna bevrijd van de dwanggedachten verder te gaan.
Zo gaat dat bij veel mensen, die zich gaan realiseren, dat ze eigenlijk zelf helemaal niet geloven, maar alleen doorgingen in een aangeleerde gewoonte.
Dan is er al geen geloof meer.
Mi. is dat, omdat men helemaal niet wil kiezen voor afvalligheid, maar dat het bij bewust denkende mensen uiteindelijk een verloren strijd is, als ze moeten zeggen: "Ik ben ergens tussen toen en nu mijn geloof kwijtgeraakt."
Pas daarna kan er een bewuste keuze zijn in die zin, hoe ga ik er verder mee om?
Wanneer geef ik de hoop op, dat het weer terug zal komen.
Of tot hier en nu: Ik stop met zoeken. Als het zo zal zijn dat ik toch ooit weer het woord in de Bijbel aan zal nemen, dan merk ik het wel.
Zo is het tenminste bij mij gegaan.
En dan het volgende verhaal: Hoe maak ik het mijn omgeving duidelijk en hoe zullen zij ermee omgaan.
Dat laatste is bij mij heel erg meegevallen.
Maar ik hoor en lees daar, nu nog, vreselijke verhalen, over.
De percentages en hoeveelheden mensen zijn niet echt heel groot, maar de impact voor hen persoonlijk wel degelijk.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.