Leon schreef: ↑06 mar 2022, 20:32
Petra schreef: ↑06 mar 2022, 14:17
Misschien is je vergankelijke lichaam NOODZAKELIJK om die eeuwige waarheden te vinden.
Dan is het wellicht een idee om je vergankelijke lichamelijkheid niet in te perken tot lichamelijke sensatiezoeker. Maar.. dat is natuurlijk een keus die je zelf maakt.
Ja je blijft maar denken dat het lichaam een geheel is met geest en ziel, maar ik ga dus uit van externe elementen, je hebt nature, maar ook nurture en dan nog een bewustzijnsmogelijkheid van de ziel.
Er is voor jou maar 1 lichaam, maar voor mij zijn het er meer, je bent hoe dan ook verbonden met anderen, in overeenkomst en tegenstelling. De focus bij 1 lichaam leggen is absurd. Deze hoort bij een collectief.
Als je de wil van het lichaam en de wil van de geest wilt vergelijken..(wat je o.a. hier schreef.
viewtopic.php?p=391258#p391258 "
Wel jammer dat de wil van het lichaam en de wil van de geest dan niet vergeleken mogen worden")
.. leg je dan de focus op de wil van jouw lichaam en Jouw geest, of op die van een collectief?
Het klinkt mij niet collectief in de oren.
Leon schreef: ↑06 mar 2022, 20:43
Damaris schreef: ↑06 mar 2022, 14:53
Het heeft iets te maken met het vraagstuk van ‘de vrije wil’, die bij het ontkennen daarvan kan leiden tot beklemming. Maar ook weer met de verantwoordelijkheid die je als mens (gezien vanuit geloof) hebt gekregen, maar die als een te grote last voelt en angst veroorzaakt.
Valt zo heel veel over te zeggen..
Ik bepaald opzicht ontheft determinisme je juist van alle verantwoordelijkheden, je kunt alles afdoen als voorbestemd. Ik ontsnap aan die gedachte door een universum als geheel deterministisch te noemen, maar mensen bewoners van het multiversum te maken, waar keuzes het dominante bewustzijn naar een bepaald universum voeren. Dan ben je voor jezelf verantwoordelijk of je dominante bewustzijn in een gunstige wereld leeft of niet. De rechtvaardigheid van God is dat deze jouw keuzes onmiddelijk door laat werken op jouw dominante bewustzijn.
Ik probeer met je mee te denken Leon. (Fijn dat Damaris
een richting aangaf want ik kon er geen knoop aan vasttouwen waar je nou naartoe wide denken).
Aldus..
We zijn niet 1 lichaam maar een collectief wat leeft in een multiversum en door de keuzes van ons dominante bewustzijn in een bepaalde al of niet gunstige wereld leven.
En nu Leon?
Kennelijk hebben jij en ik (e.a.) gekozen om in ons vergankelijke lijf in deze wereld te leven.
Denk je dat je tijdens dit leven m.b.v. je dominante bewustzijn jezelf naar een gunstiger wereld kan voeren ?
Of maakten we die keuze voor onze geboorte op deze aardkloot ?
Betekent het feit dat wij voor deze wereld gekozen hebben dat dit volgens ons de meest gunstige wereld is ?