hopper schreef: ↑19 mar 2022, 14:52
De lichamelijke opstanding, daar geloven christenen tegenwoordig nog steeds in.
En was volgens de joden ook gangbaar en ook volgens de Paulus die jij beweert te volgen..
Hoe lees je anders dit:
1 Voorts, broeders, ik maak u bekend het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, hetwelk gij ook aangenomen hebt, in hetwelk gij ook staat;
2 Door hetwelk gij ook zalig wordt, indien gij het behoudt op zodanige wijze, als ik het u verkondigd heb; tenzij dan dat gij tevergeefs geloofd hebt.
3 Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;
4 En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften;
5 En dat Hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalven.
6 Daarna is Hij gezien van meer dan vijfhonderd broeders op eenmaal, van welken het meren deel nog over is, en sommigen ook zijn ontslapen.
7 Daarna is Hij gezien van Jakobus, daarna van al de apostelen.
8 En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien.
9 Want ik ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ik de Gemeente Gods vervolgd heb.
Waarom zou Paulus hameren op het doodgaan van Jezus en diens graflegging en daarna zijn opwekking? Als het enkel gaat om een spirituele opstanding (wat wil zeggen dat men eerst een dode leer aanhing en daarna verlicht werd met de waarheid)..
Waarom zou Paulus elders beweren:
14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem.
15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
Hij heeft het ook hier over een letterlijke opstanding uit de doden. Dat betekent namelijk "zij die ontslapen zijn"...En ook dit was een typisch joodse gedachte (al hadden de grote stromingen hier wel wat discussie over)...
Dit kun je blijven negeren (omdat ik zogenaamd stekelig zou zijn) maar feiten veranderen niet door ze te negeren.. Paulus heeft een heel ander wereldbeeld dan de gnostici. En ook dan jou.