Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Dat_beloof_ik
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:21
Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 06:41
Zeg zolderworm dan treed je toch gewoon even uit je lichaam en ga je langs bij je computer reparateur?
M'n computer doet het prima.
Blij dat hij het weer doet. Wat was er mee loos, was hij uit zichzelf getreden?
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 08:29
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:21
M'n computer doet het prima.
Hij is nooit stuk geweest.
Only dead fish go with the flow
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Zolderworm schreef: 19 mar 2022, 23:48 ... Het wordt woensdag, denk ik.
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:21 M'n computer doet het prima.
🤔
Zolderworm

Bonjour schreef: 20 mar 2022, 07:59
vegan-revolution schreef: 20 mar 2022, 01:48
Ik neem de ervaring(en) zeer serieus. Ik begrijp uit de beschrijvingen van de ervaringen van "uittreding" dat het zeer spectaculaire gebeurtenissen zijn die het moeilijk maken te veronderstellen dat dit puur op hersenwerking berust.

Er schijnen ook mensen te zijn die kunnen "zien" wat er zich op een bepaalde plek in het verleden heeft afgespeeld als ze op die plek aanwezig zijn. Ik stelde mij dan voor dat het zo zou kunnen zijn dat er op die plek informatie uit het verleden aanwezig is die met de juiste ontvanger (helderziende) afgespeeld kan worden op de manier zoals je bijvoorbeeld een video kunt afspelen op een videospeler. Of zoals een TV met een antenne elektromagnetische golven om kan zetten in TV-beelden. De helderziende mens als een soort "TV" dus, maar dan zie je de beelden niet op een scherm maar in je hoofd.

Hoe dan ook ga ik er vanuit dat er veel buiten mijn persoonlijke waarneming valt en ik zal de laatste zijn om te beweren dat iets dat ik zelf niet kan waarnemen of überhaupt nooit waargenomen heb er niet kan zijn. Ik neem met andere woorden serieus wat buiten mijn waarnemingsveld valt.

Op zich zouden uittredingen dus heel gemakkelijk te controleren zijn. Een goed gecontroleerde uittreding zou wereldnieuws zijn. Het feit dat we dus niet beschikken over goed gecontroleerde, gedocumenteerde uittredingen, zegt heel veel.
Dergelijke testen zijn gedaan. Ik snap ook niet waarom deze niet zijn gelukt. Maar ik snap ook niet waarom ik bij m'n uittredingen nooit heb gedacht verder weg te gaan dan m'n huis en de naaste omgeving. Dat zou toch razend interessant zijn geweest. Maar tijdens de uittreding geen behoefte aan. Terwijl ik voor m'n gevoel klaarwakker was. Blijkbaar zit je toch in een abder soort bewustzijn dan wanneer je echt wakker bent. Maar geen droombewustzijn.
Zolderworm

u
Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 08:35
Zolderworm schreef: 19 mar 2022, 23:48 ... Het wordt woensdag, denk ik.
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:21 M'n computer doet het prima.
🤔
Ja, raadselachtig.
Dat_beloof_ik

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:32
Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 08:29

Mijn fout. Je schreef "zodra ik weer de beschikking heb over een computer" , ik dacht daardoor dat hij kapot was.
Dat_beloof_ik

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:37 Dergelijke testen zijn gedaan. Ik snap ook niet waarom deze niet zijn gelukt. Maar ik snap ook niet waarom ik bij m'n uittredingen nooit heb gedacht verder weg te gaan dan m'n huis en de naaste omgeving. Dat zou toch razend interessant zijn geweest. Maar tijdens de uittreding geen behoefte aan. Terwijl ik voor m'n gevoel klaarwakker was. Blijkbaar zit je toch in een abder soort bewustzijn dan wanneer je echt wakker bent. Maar geen droombewustzijn.
Een Lysergeenzuurdi-ethylamide bewustzijn, wellicht ?
MagereHein

Bericht door MagereHein »

Geef t beessie maar een (dure) naam. Ik heb nog geen argument voor t bestaan van de ziel gelezen helaas.
Mocht ze toch bestaan, is ze bij sommige mensen duidelijk aan bederf onderhevig.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Zolderworm

Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 09:06
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:32
Mijn fout. Je schreef "zodra ik weer de beschikking heb over een computer" , ik dacht daardoor dat hij kapot was.
Is oké.
Zolderworm

Darwin1986 schreef: 19 mar 2022, 21:50
Zolderworm schreef: 19 mar 2022, 11:24 Nou ja, als dat lukt, dan bewijst dat dus dat de ervaring zich in de hersenen afspeelt. Het zou me verbazen. Als je, zoals ik, tijdens een uittreding in een andere kamer gekomen, ziet dat je moeder wasgoed op het ouderlijk bed heeft uitgespreid. En als je, weer terug in je lichaam, echt ter plekke gaat kijken en ziet dat het klopt, dan vind ik dat heel overtuigend. En ook als je bijvoorbeeld boven het dak zweeft en dit zeer gedetailleerd onder je ziet. Maar het is net als met Bigfoot. Het zijn allemaal persoonlijke ervaringen.

was op het ouderlijk bed is niet erg uniek. Dat zou je onbewust wel vaker gezien hebben denk ik.
Nee, dit was de eerste keer. Bovendien klopte ook welk wasgoed er lag.
Zolderworm

Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 09:08
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 08:37 Dergelijke testen zijn gedaan. Ik snap ook niet waarom deze niet zijn gelukt. Maar ik snap ook niet waarom ik bij m'n uittredingen nooit heb gedacht verder weg te gaan dan m'n huis en de naaste omgeving. Dat zou toch razend interessant zijn geweest. Maar tijdens de uittreding geen behoefte aan. Terwijl ik voor m'n gevoel klaarwakker was. Blijkbaar zit je toch in een abder soort bewustzijn dan wanneer je echt wakker bent. Maar geen droombewustzijn.
Het verschil tussen een LSD-ervaring en een uittreding heb ik al besproken.
Bastiaan73

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 09:38
Dat_beloof_ik schreef: 20 mar 2022, 09:08
Yep; hier.
Zolderworm

MagereHein schreef: 20 mar 2022, 09:30 Geef t beessie maar een (dure) naam. Ik heb nog geen argument voor t bestaan van de ziel gelezen helaas.
Mocht ze toch bestaan, is ze bij sommige mensen duidelijk aan bederf onderhevig.
Een argument zou kunnen zijn dat de hersenen geen bewustzijn kunnen voortbrengen. Maar het is natuurlijk niet te bewijzen dat ze iets "niet" kunnen. Maar tot nu toe is ook nog niet bewezen dat ze het wel kunnen.
vegan-revolution

Bericht door vegan-revolution »

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 09:50
MagereHein schreef: 20 mar 2022, 09:30 Geef t beessie maar een (dure) naam. Ik heb nog geen argument voor t bestaan van de ziel gelezen helaas.
Een argument zou kunnen zijn dat de hersenen geen bewustzijn kunnen voortbrengen. Maar het is natuurlijk niet te bewijzen dat ze iets "niet" kunnen. Maar tot nu toe is ook nog niet bewezen dat ze het wel kunnen.
Het lijkt er wel op dat de uittredingservaring in de hersenen geregistreerd (onthouden) wordt. In die zijn lijkt er in ieder geval wel een connectie met de hersenen te zijn. Hoe kunnen mensen waarnemen anders dan met de bekende 7 (of 8?) zintuigen? Een waarneming wordt pas een feit als er via een zintuig signalen in de hersenen worden geregistreerd. Hebben (sommige) mensen nog een extra zintuig (of misschien wel extra zintuigen)?
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 20 mar 2022, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Zolderworm

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 09:41
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 09:38
Yep; hier.
Ja, ik ga dit niet herhalen als de kindertjes niet hebben opgelet.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Is natuurlijk ook heel moeilijk dat alles op je telefoon... :geek:
Maar het is gelukkig zo weer woensdag :w
Bastiaan73

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 10:04
Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 09:41 Yep; hier.
Je hebt die uiting op 16 maart gedaan. DBI is op 17 maart lid geworden. Je kan hem dit dus niet kwalijk nemen.
Zolderworm

vegan-revolution schreef: 20 mar 2022, 09:54
Het lijkt er wel op dat de uittredingservaring in de hersenen geregistreerd (onthouden) wordt. In die zijn lijkt er in ieder geval wel een connectie met de hersenen te zijn. Hoe kunnen mensen waarnemen anders dan met de bekende 7 (of 8?) zintuigen? Een waarneming wordt pas een feit als er via een zintuig signalen in de hersenen worden geregistreerd. Hebben (sommige) mensen nog een extra zintuig (of misschien wel extra zintuigen)?
Jazeker. Ik kon ook soms tijdens een uittreding even kort terugschakelen naar het lichaamsbewustzijn en even ervaren hoe ik erbij lag. Maar ik heb het één keer meegemaakt dat ik een chakra zag, in mezelf, maar dat ik dat feit op zich wel naar m'n geheugen kon meenemen, maar hoe de chakra eruit zag niet. Dat was achteraf één groot blanco. Alsof het van een andere orde was.
Zolderworm

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 10:09
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 10:04
Je hebt die uiting op 16 maart gedaan. DBI is op 17 maart lid geworden. Je kan hem dit dus niet kwalijk nemen.
Oké, daar was ik me even niet van bewust. Sorry DBI.
Zolderworm

callista schreef: 20 mar 2022, 10:06 Is natuurlijk ook heel moeilijk dat alles op je telefoon... :geek:
Maar het is gelukkig zo weer woensdag :w
Nou, berichten met veel verschillende onderdelen beantwoorden per onderdeel, is heel lastig. Maar ik ga woensdag weer vol aan de bak.
vegan-revolution

Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 10:13
Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 10:09

We kunnen zo attent zijn om voor nieuwelingen terugverwijzingen te doen. Maar aan de andere kant is er niets dat een nieuweling belet om eerst de draad door te lezen alvorens een vraag te stellen.
Bastiaan73

vegan-revolution schreef: 20 mar 2022, 10:23
Zolderworm schreef: 20 mar 2022, 10:13
We kunnen zo attent zijn om voor nieuwelingen terugverwijzingen te doen. Maar aan de andere kant is er niets dat een nieuweling belet om eerst de draad door te lezen alvorens een vraag te stellen.
Dan heb je het wel over > 1270 berichten op 51 pagina's. Zou jij die allemaal doorlezen?
vegan-revolution

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2022, 10:29
vegan-revolution schreef: 20 mar 2022, 10:23
Dan heb je het wel over > 1270 berichten op 51 pagina's. Zou jij die allemaal doorlezen?
In ieder geval "scannen". Of tenminste zoeken binnen het onderwerp naar een trefwoord dat met mijn vraag verband houdt. Maar ik "zondig" ook wel eens door iets te vragen wat ik had kunnen weten als ik iets beter had opgelet.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

De kans dat we eea in de hersenen moeten zoeken lijkt me vele malen waarschijnlijker dan dat je het elders moet zoeken
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Zolderworm

MagereHein schreef: 20 mar 2022, 13:07
De kans dat we eea in de hersenen moeten zoeken lijkt me vele malen waarschijnlijker dan dat je het elders moet zoeken
Het gaat natuurlijk om de vraag of de zelfwaarneming van de materie wezenlijk iets anders is dan de materie zelf. Je kunt de materie eindeloos onderzoeken, op de kleinste niveau of anderzins. Maar op welk punt komt men tot de zelfwaarneming van de materie? Of is het een ui, die men tot in de diepste kern afpelt om uiteindelijk gewoon niets over te houden?