Hallo Mullog,Mullog schreef: ↑23 mar 2022, 11:23Die uitspraak ben ik niet met je eens. Het is niet dat de ziel immaterieel is dat hij niet kan worden onderzocht. Het is omdat hij niet bestaat dat hij niet kan worden onderzocht.
Het bewustzijn van de mens is ook immaterieel, maar wordt ongelooflijk veel onderzocht. Dat kan omdat het bewustzijn een emergente eigenschap van de hersenen is waardoor er eigenschappen zijn die men kan onderzoeken. Van de ziel zijn echter geen eigenschappen te concretiseren die onderzoekbaar zijn en er is geen onderliggende laag die onderzoekbaar is. Het absolute niets in de vorm van een singulariteit heeft meer eigenschappen dan een ziel, bijvoorbeeld een locatie. Iets zonder eigenschappen en zonder locatie bestaat gewoon niet. Dat van die kwaakt als een eend, loopt als een eend, ziet er uit als een eend, dan zal het wel een eend zijn is voor de ziel zelfs niet van toepassing.
Wat niet bestaat, kan niet worden onderzocht, dat klopt zeer zeker, maar dat betekent wel dat eerst het harde bewijs moet worden geleverd dat "" iets niet bestaat "'.
Als axioma ( premisse ) inbrengen dat iets niet bestaat, zonder het meeleveren van het harde bewijs van de juistheid van de inbreng, dat schiet niet op. Het begrip ziel is inderdaad als een mogelijk immaterieel "' iets "' niet van een goede definitie te voorzien, dat stel ik ook steeds bij voortduring.
De ziel overleeft de biologische dood, dat zie ik wel als grootste gemene deler in opvatting. Te onderzoeken is deze stelling tot op heden niet, maar het naturalistische standpunt dat wat niet te onderzoeken is, ook niet bestaat, die stelling volg ik niet. Niet te onderzoeken is voor mij niet gelijk aan hard bewezen niet-bestaan. Je kunt wel aan datgene dat niet te onderzoeken is, geen of een lage waardering geven, maar persoonlijk waarderen is subjectief en wordt zonder meegeleverd hard bewijs nooit Objectief.