Omdat ik dat wil...ik ga die link nogmaals bekijken....ik vertrouw wel op Bas Haring....ken hem al jaren...
De evolutietheorie kan hij ook heel eenvoudig uitleggen...iets voor Inktvlam b.v.
Omdat ik dat wil...ik ga die link nogmaals bekijken....ik vertrouw wel op Bas Haring....ken hem al jaren...
O omdat je dat wil. Duidelijk.callista schreef: 24 mar 2022, 23:30Omdat ik dat wil...ik ga die link nogmaals bekijken....ik vertrouw wel op Bas Haring....ken hem al jaren...
Jajajaja...ik vat 'm heur...Bastiaan73 schreef: 24 mar 2022, 23:30O omdat je dat wil. Duidelijk.callista schreef: 24 mar 2022, 23:30
fMRI scanner.Bastiaan73 schreef: 24 mar 2022, 22:20Scanner? Welke scanner?MagereHein schreef: 24 mar 2022, 22:16
Nee, hebben we niet, dus zit ook nergens. Die vermeende vrije wil, zit in de hersenen. De scanner weet al eerder wat je wilt, dan jij zelf
Ik snap je reactie niet. Je zegt eerst dat we geen wil hebben en dat deze dus ook nergens zit. Maar hierna zeg je dat deze in de hersenen zit.
Dan suggereer je volgens mij dat de wil volledig bepaald wordt door externe factoren. Klopt dat?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 08:18fMRI scanner.Bastiaan73 schreef: 24 mar 2022, 22:20
Scanner? Welke scanner?
Ik snap je reactie niet. Je zegt eerst dat we geen wil hebben en dat deze dus ook nergens zit. Maar hierna zeg je dat deze in de hersenen zit.
En de VERMEENDE "vrije" wil zit in de hersenen. En daarmee wil ik zeggen dat we bestuurd worden door ons brein en dat beslissingen (waarvan wij menen dat die uit de vrije wil voorkomen) eigenlijk niet vrij zijn, maar dus afhangen van input en omgeving.
Die experimenten zijn gedaan en je zou verbaast zijn! Nog VOORDAT jij het zelf bewust wordt, is er in je brein al een prikkel gegenereerd die jou dus doet besluiten een knopje in te drukken.Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 08:28Dan suggereer je volgens mij dat de wil volledig bepaald wordt door externe factoren. Klopt dat?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 08:18
fMRI scanner.
En de VERMEENDE "vrije" wil zit in de hersenen. En daarmee wil ik zeggen dat we bestuurd worden door ons brein en dat beslissingen (waarvan wij menen dat die uit de vrije wil voorkomen) eigenlijk niet vrij zijn, maar dus afhangen van input en omgeving.
Stel dat ik in een prikkelvrije kamer zou zitten. Alleen. Dus zonder iemand die tegen mij zegt dat ik op een knop mag drukken wanneer ik dat wil. En zonder storende beelden of geluiden. Dan kan ik zelf bepalen of ik bijvoorbeeld ga fluiten of ga zingen of ga jodelen of m'n kleren uittrek of niet. Of wat dan ook. Ik bepaal dan dus zelf wat ik doe of laat. Ik bepaal dan dus zelf wat ik wel of niet wil.
Stel dat ik in dat experiment met die knop iets heel anders zou doen dan wat de observator verwacht. Dus niet wel of niet op die knop drukken maar bijvoorbeeld ineens een liedje ga zingen. Wat zou dat dan op die scan laten zien?
Je reageert totaal niet op wat ik typte maar goed; laat maar dan.MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:00Die experimenten zijn gedaan en je zou verbaast zijn! Nog VOORDAT jij het zelf bewust wordt, is er in je brein al een prikkel gegenereerd die jou dus doet besluiten een knopje in te drukken.Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 08:28
Dan suggereer je volgens mij dat de wil volledig bepaald wordt door externe factoren. Klopt dat?
Stel dat ik in een prikkelvrije kamer zou zitten. Alleen. Dus zonder iemand die tegen mij zegt dat ik op een knop mag drukken wanneer ik dat wil. En zonder storende beelden of geluiden. Dan kan ik zelf bepalen of ik bijvoorbeeld ga fluiten of ga zingen of ga jodelen of m'n kleren uittrek of niet. Of wat dan ook. Ik bepaal dan dus zelf wat ik doe of laat. Ik bepaal dan dus zelf wat ik wel of niet wil.
Stel dat ik in dat experiment met die knop iets heel anders zou doen dan wat de observator verwacht. Dus niet wel of niet op die knop drukken maar bijvoorbeeld ineens een liedje ga zingen. Wat zou dat dan op die scan laten zien?
M.n. hersenwetenschapper Victor Lamme heeft er onderzoek naar gedaan.
En hier lees ik:
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/J ... e-wil/4513 dat er nog wel veel onderzoek wordt gedaan maar dat mensen zichzelf TE veel vrije wil toekennen.
Hier is je testje: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... niet-echt/
Ik reageer n.b. op je prikkelvrije testje!Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:03Je reageert totaal niet op wat ik typte maar goed; laat maar dan.MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:00
Die experimenten zijn gedaan en je zou verbaast zijn! Nog VOORDAT jij het zelf bewust wordt, is er in je brein al een prikkel gegenereerd die jou dus doet besluiten een knopje in te drukken.
M.n. hersenwetenschapper Victor Lamme heeft er onderzoek naar gedaan.
En hier lees ik:
https://dekennisvannu.nl/site/artikel/J ... e-wil/4513 dat er nog wel veel onderzoek wordt gedaan maar dat mensen zichzelf TE veel vrije wil toekennen.
Hier is je testje: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... niet-echt/
Onbekend hoeft inderdaad niet gelijk te zijn aan niet-bestaan. Maar wat je er wel over kunt zeggen is dat het speculatie is over een mogelijk bestaan van iets zonder enige grond. Om dualisme vol te houden zul je iets moeten verzinnen, dat snap ik wel. Het mooie van mensen vind ik dat ze in staat zijn om veel dingen te kúnnen verzinnen met een wonderlijk voorstellingsvermogen, fantasie en creativiteit. Niet alles wat mensen bedenken heeft een afspiegeling in de realiteit, maar soms kan een menselijk bedenksel leiden naar een reëel product in de toekomst.peda schreef: 25 mar 2022, 09:33Hoe het doorstuurtrajekt technisch plaats vindt, is onbekend, maar onbekend staat bij mijn spelregel niet gelijk aan niet-bestaan.
Nee want je hebt het alleen maar over dat knopje indrukken.MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:06Ik reageer n.b. op je prikkelvrije testje!Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:03 Je reageert totaal niet op wat ik typte maar goed; laat maar dan.
Knopje...liedje....het is 1 pot nat. De toestand van je brein op dat moment beslist. Jij niet. Want wie is "jij"? Waarmee maak JIJ een besluit? Stuur jij je hersenen aan???? Waarmee>?>? Met die niet aan te tonen ziel wellicht??
Wat is op dit moment jouw 'drive' om in dit topic te typen wat je typen wil?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:26Knopje...liedje....het is 1 pot nat. De toestand van je brein op dat moment beslist. Jij niet. Want wie is "jij"? Waarmee maak JIJ een besluit? Stuur jij je hersenen aan???? Waarmee>?>? Met die niet aan te tonen ziel wellicht??
Je bent toch met me eens dat die hersenen de prikkelgeleiding verzorgen?
Mijn brein wordt door jou getriggerd. Jij lokt deze reacties uit. En het lijkt of ik je kan negeren, maar dat is dan ook weer een reactie op dit topic. Een reactie van mijn breintoestand op dit momentBastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:31Wat is op dit moment jouw 'drive' om in dit topic te typen wat je typen wil?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:26
Knopje...liedje....het is 1 pot nat. De toestand van je brein op dat moment beslist. Jij niet. Want wie is "jij"? Waarmee maak JIJ een besluit? Stuur jij je hersenen aan???? Waarmee>?>? Met die niet aan te tonen ziel wellicht??
Je bent toch met me eens dat die hersenen de prikkelgeleiding verzorgen?
Ik denk dat hard aantonen zelfs onmogelijk is, anders was het ongetwijfeld reeds gelukt. De vraag is ook of Ockhams scheermes dwingend geldigheid heeft in alle sectoren van de metafysica. De metafysica is zo breed dat zelfs de meest grote onzin, daarin kan worden ondergebracht. Wordt de metafysica goed opgezuiverd, dan blijft de Essentie over en voor mij is het de nog steeds niet opgeloste vraag of je bij de Essentie filosofisch terecht wel Ockham mag toepassen. Beter lijkt het mij te zijn om te beargumenteren waarom een niet metafysische, dus natuurlijke ""oertoestand"' logisch en consistent de Bron van Al Wat Is, is.vegan-revolution schreef: 25 mar 2022, 10:05 Met Ockhams scheermes zul je aanvankelijk (en mogelijk permanent) uitkomen bij het materialisme. Om te komen tot dualisme zal op de een of andere manier aangetoond moeten worden dat materialisme te eenvoudig is. Ik verwacht dat dit aantonen niet makkelijk zal zijn.
Actie - reactie dus. Maar dat moet ergens begonnen zijn. Eienlegger of ei?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:35Mijn brein wordt door jou getriggerd. Jij lokt deze reacties uit. En het lijkt of ik je kan negeren, maar dat is dan ook weer een reactie op dit topic. Een reactie van mijn breintoestand op dit momentBastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:31 Wat is op dit moment jouw 'drive' om in dit topic te typen wat je typen wil?
Wat dacht je van de geboorte. Genen in combinatie met omgeving.Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:44Actie - reactie dus. Maar dat moet ergens begonnen zijn. Eienlegger of ei?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:35
Mijn brein wordt door jou getriggerd. Jij lokt deze reacties uit. En het lijkt of ik je kan negeren, maar dat is dan ook weer een reactie op dit topic. Een reactie van mijn breintoestand op dit moment
Tja. Wanneer vond de eerste geboorte plaats?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:51Wat dacht je van de geboorte. Genen in combinatie met omgeving.Bastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:44 Actie - reactie dus. Maar dat moet ergens begonnen zijn. Eienlegger of ei?
Hoe denk je, komt ons Russische despoot tot zijn "besluiten"? Totaal gevormd door genen, omgeving en dan m.n die verdorven KGB. Dat brein is zo misvormd dat t in de eigen leugens gelooft
Die vraag begrijp ik nietBastiaan73 schreef: 25 mar 2022, 10:54Tja. Wanneer vond de eerste geboorte plaats?MagereHein schreef: 25 mar 2022, 10:51 Wat dacht je van de geboorte. Genen in combinatie met omgeving.
Hoe denk je, komt ons Russische despoot tot zijn "besluiten"? Totaal gevormd door genen, omgeving en dan m.n die verdorven KGB. Dat brein is zo misvormd dat t in de eigen leugens gelooft
Ik denk dat bedoeld wordt : Wat was er eerder Kip of het ei? Hoe is de eerste mens geboren?
De eerste mens is niet geboren. Dit is een zeer geleidelijke schaal in de evolutie.Messenger schreef: 25 mar 2022, 11:07Ik denk dat bedoeld wordt : Wat was er eerder Kip of het ei? Hoe is de eerste mens geboren?