hopper schreef: 03 apr 2022, 19:54
MagereHein schreef: 03 apr 2022, 17:31
Zuigen houd ik.niet van!
Je weet nl exact wat ik bedoel en wat ik duidelijk probeer te maken.
Heel flauw en kinderachtig om me in een hoek te duwen waar ik niet thuis hoor. Deze zak met hormonen en atomen kan ook genieten van mooie muziek, maar ik ben tevens in staat het te ontleden.
Jij schetst de mens voortdurend als een fysieke zak met hormonen en atomen. Je plaatst jezelf in die hoek.
Ik stel me diametraal op tegen jouw mensbeeld, dat doe ik al tijden.
Maar nu ik het wat explicieter stel is het opeens zuigen?
Dat je niks hebt met mystiek en metafysica is helder. Maar waarom wil je dan nog over de ziel praten?
Beste Hopper,
Op fysiek fundamenteel niveau is de mens, evenals alle andere dieren een zak genen, hormonen, metalen en andere chemie.
We zijn immers allen levensvormen en ga jij me op bovenstaand niveau het verschil maar eens uitleggen tussen een varken en een mens (pas op! qua genen hebben we veel gemeen).
Maar zoals te doen gebruikelijk voelt de mens zich VER verheven boven iedere andere levensvorm. Vergeet dan niet dat die mens nog maar net op t toneel is verschenen.
En dan hebben wij een ziel, chimpansees uiteraard niet. Waarom? Hoe?
Je hebt wel gelijk dat we t hier doorgaans over mensBEELDEN hebben. En wat zorgt ervoor dat jouw beeld correct is? Wat is er mis met mijn atomen, hormonen en chemie?
En zoals al uitgelegd, wij zijn in staat (door die andere samenstelling van genen, hormonen etc) te genieten van muziek. Maar onderscheid ons dat in hele grote mate van dieren?
Het is maar waar je de nadruk op legt. Gooi Hopper en een arend uit een vliegtuig en de arend is ver verheven boven Hopper (vindt de arend).
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day