Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Maria K »

@Darwin.
Ik wil even iets op meer positieve wijze inbrengen.
Even een opsteker voor jou. :)
Maar misschien noem jij dat ook adabpakrara/abacadabra bedoelt. :lol: .
Dan zij het zo.
Hopper schreef:In wetende toestand heeft de ziel kennis van zichzelf. Dat is optioneel in ieder mens.
......................
gaat de mens -leeg zijnde van zelf- wederom de wereld in en heeft er een vernieuwde verhouding mee.
Even kersjes pikken @Hopper en mijn eigen gedachten en metafoor erop loslaten.
Darwin1986 schreef: 07 apr 2022, 20:29 Dit is toch voor de rest van de mensheid adabpakrara?

Grappig dat je dat dan "leeg zijn van zelf" noemt..
Wat je bent dan helemaal niet leeg van zelf maar juist vol van jezelf, zo vol dat je anderen onwetend noemt en jezelf wetend.
Zonder voorkennis en een open mind, kan een mens meer leren, dan op een basis van verkeerde gestabiliseerde en uitgekristalliseerde info.
Metaforisch uitgedrukt, ...............misschien kun je terugkeren naar de kern, de ziel van waar het om gaat bij overleveringen.

Ik weet het........een beetje ver gezicht, zeker voor mensen die moeite hebben met metaforen. :?:
Niet negatief bedoeld, maar indachtig iets wat je zelf ooit aangaf.

Wil ik je bij deze mijn metafoor meegeven. :flower1:
Deze kern of ziel van waar het om gaat bij de onderzoeken en ontdekkingen van Darwin, is fysiek teruggevonden.
Het bewijs van zijn onderzoekingen en zijn originele tekening als uitleg. :!:

En dat zal dan best wel wartaal zijn bij sommige anderen. :w

Darwins notitieboekjes duiken na 22 jaar op in roze tasje
De unieke boekjes zijn miljoenen waard en bevatten onder meer de 'Evolutieboom', een getekende stamboom die de opbouw van het dierenrijk en de afstamming van levende organismen laat zien.

Darwin was net teruggekeerd van de Galapagos-eilanden aan boord van het schip de Beagle toen hij het tekende. "Het zijn enkele van de opmerkelijkste documenten in de hele geschiedenis van de wetenschap", zegt hoogleraar Geschiedenis van de universiteit, Jim Secord tegen de BBC.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Man/Vrouw: M

Bericht door peda »

Het gehele domein der wetenschap als het gehele domein van de metafysica is in Jip en Janneke onder woorden te brengen. Beide domeinen hebben het niet over verborgen kennis die alleen door ingewijden kan worden begrepen. Helaas grijpen hier en daar beoefenaren van beide disciplines m.i. volkomen onterecht terug op vak-jargon. Niet doen, in mijn optiek, want dan schep je grenzen, die bij goed taalgebruik ( Jip en Janneke ) geen grenzen behoeven te zijn.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef: 08 apr 2022, 14:26 Het gehele domein der wetenschap als het gehele domein van de metafysica is in Jip en Janneke onder woorden te brengen. Beide domeinen hebben het niet over verborgen kennis die alleen door ingewijden kan worden begrepen. Helaas grijpen hier en daar beoefenaren van beide disciplines m.i. volkomen onterecht terug op vak-jargon. Niet doen, in mijn optiek, want dan schep je grenzen, die bij goed taalgebruik ( Jip en Janneke ) geen grenzen behoeven te zijn.
Het domein van de metafysica is ongeschikt voor Jip en Janneke. Ik kan wel Plato's grot aanwijzen. De 'andere zijde' zal de mens zelf moeten blootleggen. Het is verborgen kennis, welke ook in de bijbel aanwezig is. Of in het Thomas Evangelie. Of in het Maria Magdalena Evangelie.
Of in de Enneaden. Of.....
peda

Bericht door peda »

hopper schreef: 08 apr 2022, 14:49
peda schreef: 08 apr 2022, 14:26 Het gehele domein der wetenschap als het gehele domein van de metafysica is in Jip en Janneke onder woorden te brengen. Beide domeinen hebben het niet over verborgen kennis die alleen door ingewijden kan worden begrepen. Helaas grijpen hier en daar beoefenaren van beide disciplines m.i. volkomen onterecht terug op vak-jargon. Niet doen, in mijn optiek, want dan schep je grenzen, die bij goed taalgebruik ( Jip en Janneke ) geen grenzen behoeven te zijn.
Het domein van de metafysica is ongeschikt voor Jip en Janneke. Ik kan wel Plato's grot aanwijzen. De 'andere zijde' zal de mens zelf moeten blootleggen. Het is verborgen kennis, welke ook in de bijbel aanwezig is. Of in het Thomas Evangelie. Of in het Maria Magdalena Evangelie.
Zelfs verborgen kennis is in Jip en Janneke taal tot uitdrukking te brengen. Althans ik probeer het bij voortduring. Meister Eckhart kan op onbegrijpelijke wijze in de schijnwerper staan of in voor iedereen begrijpelijke woorden. Zo zijn er ook theologen en wetenschappers die met hun publicaties niet te begrijpen zijn en anderen weten precies hetzelfde voor het voetlicht te brengen, maar wel voor iedereen te begrijpen. De kunst van Jip en Janneke en dat laatste probeer ik althans met kracht en verve. Of het lukt is aan de beschouwer, maar in ieder geval geprobeerd.
hopper

Bericht door hopper »

peda schreef: 08 apr 2022, 14:54

Zelfs verborgen kennis is in Jip en Janneke taal tot uitdrukking te brengen. Althans ik probeer het bij voortduring. Meister Eckhart kan op onbegrijpelijke wijze in de schijnwerper staan of in voor iedereen begrijpelijke woorden. Zo zijn er ook theologen en wetenschappers die met hun publicaties niet te begrijpen zijn en anderen weten precies hetzelfde voor het voetlicht te brengen, maar wel voor iedereen te begrijpen. De kunst van Jip en Janneke en dat laatste probeer ik althans met kracht en verve. Of het lukt is aan de beschouwer, maar in ieder geval geprobeerd.
Meister Eckhart kan het goed verwoorden. Maar ik zie daar geen Jip en Janneke taal in. Centrale punt is de zelflediging bij Meister Eckhart en indien dat is voltrokken kan er pas ten volle worden begrepen. En dan is Plato's grot ook begrepen, de schaduwen zijn de 'zelven'. En dan is de wazige spiegel (Paulus) ook begrepen. Dan is de verbanning uit het paradijs (Genesis) ook begrepen.
MagereHein

Bericht door MagereHein »

En zelflediging is....?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 08 apr 2022, 15:06 En zelflediging is....?
Heel simpel in Jip en Janneke, maar ik neem al genoeg het woord, nu een ander.
Willempie

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 08 apr 2022, 12:12 Gesubsidieerde zielen? Iemand?
Ja. Inderdaad. Bijna alle politici van nu bijvoorbeeld. De meeste wetenschappers eveneens.
Damaris
Man/Vrouw: V

Bericht door Damaris »

Dit is een uitleg van het christendom, niet een die door de meerderheid van de christenen wordt gedeeld denk ik. Ik merk dat ik het lastig vind dat dat in veel topics zo even wordt genoemd, jouw uitleg, alsof je er ook van uit gaat dat dat de meest algemene uitleg is.
peda

Bericht door peda »

Damaris schreef: 08 apr 2022, 15:27 Dit is een uitleg van het christendom, niet een die door de meerderheid van de christenen wordt gedeeld denk ik. Ik merk dat ik het lastig vind dat dat in veel topics zo even wordt genoemd, jouw uitleg, alsof je er ook van uit gaat dat dat de meest algemene uitleg is.
Bij verdere diepgang zie je ook pas de enorme diversiviteit. Wie diepgang niet in het vaandel heeft staan, kiest voor de super snelle 7 mijls laarzen aanpak, namelijk: het is allemaal hetzelfde lopende van genocide tot Wonderen, kortom ONZIN.
Willempie

Bericht door Willempie »

Bewust verborgen kennis is geen werkelijke kennis. Werkelijke kennis dient van de daken geschreeuwd te worden. Het is namelijk van levensbelang en niet voorbehouden aan een klein select groepje dat zich als "uitverkoren" beschouwt en superieur aan de rest van de mensheid.
MagereHein

Willempie schreef: 08 apr 2022, 15:34

Bewust verborgen kennis is geen werkelijke kennis. Werkelijke kennis dient van de daken geschreeuwd te worden. Het is namelijk van levensbelang en niet voorbehouden aan een klein select groepje dat zich als "uitverkoren" beschouwt en superieur aan de rest van de mensheid.
:thumb1:
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Mullog

Bericht door Mullog »

Lol, en als dat gedaan wordt, bijvoorbeeld de ET, dan schieten we in de ontkenning :lol: :lol: :lol:
Willempie

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 08 apr 2022, 15:39

Lol, en als dat gedaan wordt, bijvoorbeeld de ET, dan schieten we in de ontkenning :lol: :lol: :lol:
En als dat gedaan wordt door Gods Woord, Zijn informatie aan ons, schieten we in de ontkenning. Ik zet hier geen lachebekjes bij omdat ik het te triest vind.
MagereHein

Willempie schreef: 08 apr 2022, 15:49
En als dat gedaan wordt door Gods Woord, Zijn informatie aan ons, schieten we in de ontkenning. Ik zet hier geen lachebekjes bij omdat ik het te triest vind.
Dus de openbaring van Joseph Smith jr. neem je serieus? Mohammed had ook openbaringen
Willempie

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 08 apr 2022, 16:07
Dus de openbaring van Joseph Smith jr. neem je serieus?
Nee.
Willempie

Bericht door Willempie »

Dus de openbaring van Joseph Smith jr. neem je serieus? Mohammed had ook openbaringen
Het is mij duidelijk dat mensen ook valse openbaringen kunnen krijgen, zoals Paulus ons ook al mededeelt. Er is de satan alles aan gelegen om ons te misleiden, ook door zogenaamde openbaringen van engelen (gevallen engelen die Gods plan proberen te verijdelen). Het is echt niet zo verbazingwekkend maar juist veelbetekenend dat juist binnen het christendom zoveel verdeeldheid heerst. Binnen alle religies op deze wereld bestaat verdeeldheid maar het christendom slaat wel alles. Iets om eens over na te denken. Alleen de naam van Jezus wordt als scheld- of vloekwoord gebezigd. Maar werkelijke christenen (leden van de universele Kerk) herkennen elkaar en werken samen, over de hele wereld, dwars door alle culturen heen.
Willempie

Bericht door Willempie »

dubbel
MagereHein

Willempie schreef: 08 apr 2022, 16:20
Het is mij duidelijk dat mensen ook valse openbaringen kunnen krijgen, zoals Paulus ons ook al mededeelt. Er is de satan alles aan gelegen om ons te misleiden, ook door zogenaamde openbaringen van engelen (gevallen engelen die Gods plan proberen te verijdelen). Het is echt niet zo verbazingwekkend maar juist veelbetekenend dat juist binnen het christendom zoveel verdeeldheid heerst. Binnen alle religies op deze wereld bestaat verdeeldheid maar het christendom slaat wel alles. Iets om eens over na te denken. Alleen de naam van Jezus wordt als scheld- of vloekwoord gebezigd. Maar werkelijke christenen (leden van de universele Kerk) herkennen elkaar en werken samen, over de hele wereld, dwars door alle culturen heen.
En wie bepaalt (en hoe?) welke openbaring we beter wel/niet serieus kunnen/moeten nemen. Achmed is het nl niet met jou eens
hopper

Bericht door hopper »

Verborgen wil zeggen dat het verborgen is voor de zintuigelijke waarneming. Als het van de daken geschreeuwd moest worden, dan zou de bijbel dat ook wel doen. Gezien dat de bijbel dat niet doet, zul je toch zelf naar de 'verborgenheid' dienen te zoeken.
Darwin1986

Bericht door Darwin1986 »

Maria K schreef: 08 apr 2022, 14:08 @Darwin.
Ik wil even iets op meer positieve wijze inbrengen.
Even een opsteker voor jou. :)
Maar misschien noem jij dat ook adabpakrara/abacadabra bedoelt. :lol: .
Dan zij het zo.
Ik noem alleen adabpakrarara wat apabpakrarara is. Dus als mensen op een normale manier iets zeggen is dat prima.. Einstein (dacht ik) zei het al eens (dacht ik): Als je iets niet in kindertaal kan formuleren dan heb je het nog niet onder de knie.

Zonder voorkennis en een open mind, kan een mens meer leren, dan op een basis van verkeerde gestabiliseerde en uitgekristalliseerde info.
Metaforisch uitgedrukt, ...............misschien kun je terugkeren naar de kern, de ziel van waar het om gaat bij overleveringen.

Ik weet het........een beetje ver gezicht, zeker voor mensen die moeite hebben met metaforen. :?:
Niet negatief bedoeld, maar indachtig iets wat je zelf ooit aangaf.
Dat is leuk wat je zegt, en ik geloof daar ook in.. Maar daar reageerde ik niet op bij H. Bij H. is er van open mindedheid weinig te bespeuren. Wel van arrogantie "ik weet het en de rest is zo dom als mijn achterwerk".
Als je hem wijst op fouten in zijn betoog (een paar weken geleden beweerde hij dat Jezus Jahweh de boze noemde) dan negeert hij dat en gaat "vrolijk" verder. Over uitgekristalliseerde info gesproken :D

Tevens heb ik niet echt moeite met metaforen maar wel met metaforen die veel te ver gezocht zijn. Zo lazen mensen eens de Bijbel allegorisch, die maakten echt van A B en van B H. Daar heb ik wel moeite mee, vanuit logica en ratio.
Wil ik je bij deze mijn metafoor meegeven. :flower1:
Deze kern of ziel van waar het om gaat bij de onderzoeken en ontdekkingen van Darwin, is fysiek teruggevonden.
Het bewijs van zijn onderzoekingen en zijn originele tekening als uitleg. :!:

En dat zal dan best wel wartaal zijn bij sommige anderen. :w

Darwins notitieboekjes duiken na 22 jaar op in roze tasje
De unieke boekjes zijn miljoenen waard en bevatten onder meer de 'Evolutieboom', een getekende stamboom die de opbouw van het dierenrijk en de afstamming van levende organismen laat zien.

Darwin was net teruggekeerd van de Galapagos-eilanden aan boord van het schip de Beagle toen hij het tekende. "Het zijn enkele van de opmerkelijkste documenten in de hele geschiedenis van de wetenschap", zegt hoogleraar Geschiedenis van de universiteit, Jim Secord tegen de BBC.
Dat is inderdaad zeer interessant, vooral historisch gezien. Nu weet men dat Darwin echt geleefd heeft, er waren mensen die in hem een mythisch figuur zagen.
Zo meteen vinden ze nog de strandtekeningen van Jezus terug als bewijs dat hij geleefd heeft. En het schepje dat hij daar verloren is.
Mullog

Bericht door Mullog »

Mullog schreef: 08 apr 2022, 15:39
Dat klopt, Het is bijzonder triest wat jij hier schrijft. Maar het is je geloof, koester het. Ik gun je je anker.
Darwin1986

Bericht door Darwin1986 »

Willempie schreef: 08 apr 2022, 16:20 Het is mij duidelijk dat mensen ook valse openbaringen kunnen krijgen, zoals Paulus ons ook al mededeelt. Er is de satan alles aan gelegen om ons te misleiden, ook door zogenaamde openbaringen van engelen (gevallen engelen die Gods plan proberen te verijdelen). Het is echt niet zo verbazingwekkend maar juist veelbetekenend dat juist binnen het christendom zoveel verdeeldheid heerst. Binnen alle religies op deze wereld bestaat verdeeldheid maar het christendom slaat wel alles. Iets om eens over na te denken. Alleen de naam van Jezus wordt als scheld- of vloekwoord gebezigd. Maar werkelijke christenen (leden van de universele Kerk) herkennen elkaar en werken samen, over de hele wereld, dwars door alle culturen heen.
Dit is net een sektetekst, vooral het laatste...
Want wie zijn werkelijke christenen? Alleen zij die goed doen?

Tevens vind ik het altijd grappig dat mensen geloven dat gevallen engelen Gods plan proberen te verijdelen. Ten eerste: "waarom?" ten tweede: Kan God daar geen stokje voor steken?

En hoe wil je ooit valse openbaringen van ware onderscheiden? Doet me ook weer aan als sektedenken. Zo was Paulus ook wel, als je zijn brieven leest "zij met een ander evangelie, die zij vervloekt!".
Waarom is het trouwens veelbetekenend dat er binnen het christendom zoveel verdeeldheid heerst? Kun je dat uitleggen?
MagereHein

Darwin1986 schreef: 09 apr 2022, 00:52
Tevens vind ik het altijd grappig dat mensen geloven dat gevallen engelen Gods plan proberen te verijdelen. Ten eerste: "waarom?" ten tweede: Kan God daar geen stokje voor steken?
Ten derde: Engelen?

Maar je hebt een punt. Het fenomeen openbaring is onhoudbaar.
Voor Willempie mbt openbaringen.
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 89#p530993
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 08 apr 2022, 12:41
Zolderworm schreef: 08 apr 2022, 12:27
Dit onzinvoorbeeld maakt meteen duidelijk hoe jij erin staat. Ik had het niet beter kunnen bedenken. Jij verklaart dus de ziel, bij voorbaat al, meteen voor onzin. (= buitenaardsen die in bier zwemmen). En dus ga je er helemaal niet verder op in. Dat is het. En sommige gelovigen zijn dit nihilistische gedoe zo zat, dat ze willen vertrekken.
Mijn beste, het was je eigen café "humor" die ik wat verdraaide.
Verder verklaar ik niets voor onzin, ik vraag om uitleg om een gedegen mening te kunnen vormen
Ja natuurlijk, je wilt je er echt in verdiepen en een "gedegen" mening erover vormen. Dat was ik even vergeten.
Only dead fish go with the flow