klik. Ik vind het een prachtige metafoor. Het is een rake metafoor die tevens het kwaliteitsverschil tussen de Maker (het Wezen) en het gemaakte (de uitwerpselen) helderder weergeeft dan bijv. de metafoor van het goddelijke Woord ('En God zei: "Er zij ...", en het was zo'), dat volgens de Targoemiem (het Mejmra/Memra/Davar) en Filo (de Logos) nog steeds de goddelijke eigenschappen behield (een concept dat later werd gebruikt in het Johannesevangelie). Hieruit publiekelijk de suggestie wekken alsof ik de plas- en poepfase nog niet teboven zou zijn, is iemand publiekelijk bespotten. Indien er misverstanden ontstaan, kan er gewoon naar gevraagd worden alvorens van een kwaadaardige intentie uit te gaan en deze zelfgemaakte karikatuur publiekelijk te bespotten.
Bovendien betreft de topicvraag of er bewijs is voor het bestaan van een ziel, of het aantoonbaar is. Daarnaast wordt er gevraagd naar de relevantie of eventuele noodzaak ervan. Het antwoord lijkt na vele pagina's: nee, er is geen bewijs. Naar mijn mening is het echter voor sommigen wel relevant, aangezien er mensen die er troost en kracht aan ontleden door het geloof erin.