Mullog schreef: ↑07 mei 2022, 12:42De praktijk leert dat het verbieden van abortus niet tot minder abortussen leidt maar tot meer dode of voor het leven verminkte vrouwen.
Daarom kun je abortus dus niet zomaar verbieden, zonder goede hulpverlening en alternatieven.
Verder rennen mannen massaal weg bij ongewenste zwangerschappen (dat is een eigenschap van ongewenste zwangerschap) en het aanspreken van mannen op hun verantwoordelijkheid lukt in veel gevallen al niet bij scheidingen, laat staan bij de doorgaans wat jongere mannen die met een ongewenste zwangerschap geconfronteerd worden.
Maar ook dát legitimeert abortus niet. Het ene misstand legitimeert het andere misstand niet. Je hebt hier dan dus te maken met twéé misstanden: een man die zijn verantwoordelijkheid niet neemt en de abortus van een kind.
Ik zou als maatregel willen voorstellen dat jongens vanaf hun 12e verplicht chemisch worden gesteriliseerd en dat deze pas wordt opgeheven als de betreffende jonge man gelukkig in een stabiele relatie zit met een kinderwens. Dan is het hele probleem de wereld uit. Maar ik denk dat mijn voorstel het niet gaat halen. Zal wel iets met zelfbeschikkingsrecht van mannen over hun eigen lichaam en leven te maken hebben. Vrouwen hebben daar natuurlijk geen recht op.
Vrouwen hebben volledige zelfbeschikking over hun lichaam, alleen niet over het kind dat erin ligt. Vrouwen moeten zelf weten wat ze met hun baarmoeder doen, maar de discussie gaat dan ook niet over de baarmoeder.
Wat jij voorstelt is natuurlijk uit den boze, maar er zijn wel andere mogelijkheden om mannen (en ook vrouwen!) hun verantwoordelijkheid te laten nemen.
Verkrachters, of ze nu mannelijk of vrouwelijk zijn, kun je naast de gewone straf standaard levenslang alimentatie laten betalen aan een speciaal fonds, waar vrouwen die door verkrachting zwanger zijn geraakt gebruik van kunnen maken.
Mannen die door vrijwillige seks kinderen verwekken kun je net als de vrouw zorgplicht geven, in natura of financieel. Ook dient hij mede bij te dragen aan de kosten van de zwangerschap en de kraamperiode. Wil hij het kind afstaan, dan kun je hem een forse compensatie laten betalen en verliest hij levenslang al zijn rechten op het kind.
Sta me toe het niet helemaal juridisch uit te werken, daar mijn mogelijkheden niet zo ver reiken, maar een vrouw hoeft er dus echt niet alleen voor te staan als zij ongewenst zwanger is.
Verder is behoudens de sterilisatie jouw voorstel inderdaad precies wat ik ook al die tijd bepleit, en ik bepaald niet alleen: alleen seks met elkaar als je in een stabiele relatie met kinderwens zit, ook wel een huwelijk genoemd.
Nu is dat natuurlijk vrij moeilijk wettelijk vast te leggen en de vraag is of je dat echt moet willen, maar door maatschappelijke hervormingen en goede ook daarop gerichte seksuele voorlichting kun je dit principe wel zo veel mogelijk normaliseren en er zoveel mogelijk draagvlak voor creëren.
Wanneer een man en een vrouw dan toch buiten die relatie seks hebben en er een ongewenste zwangerschap uit voortkomt, dan moet het volstrekt normaal zijn dat zij de gevolgen ervan dragen, wetende dat dat nu eenmaal het risico is als je ook veilige seks hebt, en dus alsnog ofwel voor het kind zorgen, ofwel het kind ter adoptie afstaan.
En idealiter is de samenleving sowieso meer gericht op gemeenschappen en op saamhorigheid, zodat zo'n pril gezin altijd mensen om zich heen heeft die haar liefdevol en ook praktisch kunnen bijstaan en helpen in alles wat zij nodig heeft.
Overigens is het typisch dat je alleen de man wil steriliseren en niet ook de vrouw. Dat impliceert dat je vrouwen als willoos of zwak ziet, die niet eveneens zelf kunnen bepalen met wie zij het bed delen en dus geen verantwoordelijkheid daarin kunnen nemen.
Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt, maar als je gelijkwaardigheid wil in seksualiteit, dan moeten bij vrijwillige seks beide partners ook evenveel verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Een vrouw kan in normale omstandigheden immers net zo goed de man het bed weigeren als andersom. Als echter een van de partners dat niet of te weinig kan, dan kan er sowieso geen sprake zijn van vrijwillige seks.
P.S. we hebben het niet over kinderen, zelfs niet over baby's maar over foetussen.
Ik heb nog steeds geen goed, wetenschappelijk gefundeerd argument gehoord waarom foetussen nog geen mensen en dus nog geen kinderen zouden zijn. Alles in de ontwikkeling van het vruchtje, inclusief het DNA zelf, wijst er namelijk op dat het wel degelijk al vanaf de conceptie een mens in ontwikkeling is, een ontwikkeling die tot decennia na de geboorte doorgaat.
En ja, baby's beschouw ik ook als (uiteraard zeer jonge) kinderen. Ze zijn immers bij lange na nog niet volwassen.