Er is inderdaad geen koekoek-eenzang.peda schreef: ↑04 jul 2022, 10:31Ik begrijp jou met het reincarnatie proces, waar de aardelingen aan zijn onderworpen. Mijn inbreng ging over de transcendente en immanente kijk op God. In het panentheisme is God beiden, vandaar Heidegger met zijn combinatie van "" Zijn "" en "" Hoogst zijnde"'. Het verwarrende is dan veelal dat wanneer stil wordt gestaan bij de immanentie, de transcendente God-kijkers God niet herkennen en wanneer stil wordt gestaan bij het transcendente de immanente God-kijkers god niet herkennen. Daarom veel nodeloos langs elkaar heen praten, gewoon de juiste bril op het hoofd. De christelijk-gnostische bril is weer een andere bril en geeft weer een ander beeld. Geen koekoek-eenzang in metafysica land.
Maar als begrepen wordt dat via de ‘vrije wil’ al deze processen die jij beschrijft allemaal doorlopen worden - met de vele verschillende brillen die dat met zich meebrengt - wordt het wellicht helder en duidelijk.
De ‘common ground’ is en blijft echter het ‘Zijn’ dat in de loop van dat langdurige proces vaak niet meer ervaren wordt.
Zowel die Eeuwigheid in de zin van totaal leven in het NU, Reïncarnatie alsmede de uiteindelijke Alverzoening, die in mijn visie wel degelijk op waarheid zijn gestoeld, zijn (vaak) verbannen in (christelijk) metafysica land. Wat in mijn visie uitermate onredelijk is.