Welneen moet dan altijd denken bij @Peda wat er in de eerste brief van Timotheus staat(laat ik ook is wat citeren uit de HS )T 1 tot en met 7.
En Dogmatiek welneen was het maar zo maar dat is het niet.
Welneen moet dan altijd denken bij @Peda wat er in de eerste brief van Timotheus staat(laat ik ook is wat citeren uit de HS )T 1 tot en met 7.
En theologie?
http://www.ensie.nl/definitie/Wetenschap
Dank je. Je geeft een prachtig voorbeeld hoe je enerzijds de meest wonderlijke verschijnselen als normaal en wetenschappelijk bewezen verondersteld, zoals het verkrijgen van organen en ledematen, tot uiteindelijk iets als een mens, dat kan praten en denken. Om dan vervolgens bij een geval van een verondersteld ander dwarsverband of ontwikkeling, te doen alsof dat iets buitenissigs is, iets sprookjesachtigs, iets wat uitsluitend kan bestaan in sprookjes of in de verbeelding van diep waan-gelovigen.Tiberius Claudius schreef: ↑31 aug 2022, 10:17Er bestaan geen pratende honden.small brother schreef: ↑30 aug 2022, 23:44 ik denk dat dove mensen dat niet met je eens zijn, net als jijzelf als je noodgedwongen met proppen in je oren loopt, terwijl pratende honden veel minder met die signalen doen. Wel denk ik dat we als mens in staat zijn om ons nieuwe fysische eigenschappen in te beelden, die we daarna dan ook inderdaad gaan onderkennen te bestaan. Op die manier kunnen we ons ook inbeelden dat we eigenschappen hebben verloren, die we daarna dan ook inderdaad gaan erkennen te moeten hebben gehad.
Op de keeper beschouwt is het ook veel logischer dat de mens iets is kwijtgeraakt, net zoals in jullie eigen conversatie wordt gesuggereerd dat de mens iets van waarneming is kwijtgeraakt. In diezelfde lijn kan de mens de communicatie met de dieren zijn kwijtgeraakt, of bijvoorbeeld het lezen/horen/begrijpen van wat de dieren op hun lever hebben.Tiberius Claudius schreef: ↑31 aug 2022, 12:00Er zijn nog wat over van die dingen.
Er zijn er die nog heilig geloven in een pratende slang met pootjes.
Precies. Wat voor ons boven-natuurlijk is, is vooral een zaak van boven ons verstand en begrip liggen.vegan-revolution schreef: ↑30 aug 2022, 12:40Het ging er hier om wat binnen een soort (in dit geval de mens) normaal is en wat niet. Normaal werd in dit verband door mij gebruikt als "niet (zeer) uitzonderlijk". Ik kan een aversie tegen de term "buitennormaal" wel begrijpen als er een associatie vermoed wordt met de term "bovennatuurlijk". Met "buitennormaal" bedoelde ik dus duidelijk niet "bovennatuurlijk".Tiberius Claudius schreef: ↑30 aug 2022, 12:14 Dat lijkt mij ook.
Anders zou het orgaan van Lorenzini dat haaien bezitten en wij niet ook buiten normaal moeten worden genoemd.
Als niets zichzelf kan maken, dan vraag ik me af waarom je aan het begin van je redenatie dat toch als één van de twee voorziene mogelijkheden geeft. Dat had je dan logischerwijze aan het begin ook als mogelijkheid weg moeten laten.Seven schreef: ↑01 sep 2022, 06:49Nee hoor, Niet alles in het leven is ingewikkeld. Soms is het antwoord niet zo moeilijk. Sommige zaken zijn nu eenmaal zwart wit. Als je de vraag stelt hoe is het bestaan ontstaan, dan zijn er twee mogelijkheden. Iets is gemaakt of iets heeft zichzelf gemaakt. Meer keuzes zijn er nu eenmaal niet, En dan kan je met allerlei voorbeelden komen maar de mogelijkheden blijven daarmee het zelfde.
Toeval. Dus is het dan toevallig gemaakt? Of heeft het zich toevallig gemaakt.
Goddelijk. Dan is het dus gemaakt.
Met een doel. Dan is het dus gemaakt voor dat doel, of het heeft zichzelf voor dat doel gemaakt.
Dan blijven er nog steeds twee mogelijkheden over. Het is gemaakt of het heeft zichzelf gemaakt.
Eigenlijk weet je het antwoord al op basis van de logica. Het moet wel gemaakt zijn want niets kan zichzelf maken.
Dat schrijf ik niet. Als iets bestaat dan kan je daar logischerwijs maar twee conclusies aan verbinden. Dat iets is gemaakt of dat iets heeft zichzelf gemaakt. Andere mogelijkheden zijn er gewoonweg niet.Dat_beloof_ik schreef: ↑01 sep 2022, 18:42 Als niets zichzelf kan maken, dan vraag ik me af waarom je aan het begin van je redenatie dat toch als één van de twee voorziene mogelijkheden geeft. Dat had je dan logischerwijze aan het begin ook als mogelijkheid weg moeten laten.
Dat is gewoon een natuurwet. Namelijk causaliteit. De wet van oorzakelijkheid. Oorzaak en gevolg. Elk gevolg heeft een oorzaak. Dat is gewoon een natuurwet. God daarentegen maakt geen deel uit van onze natuur. God is bovennatuurlijk. Dus de natuurwet hoeft op God helemaal niet van toepassing te zijn want God staat er buiten. Daarom heeft God geen oorzaak nodig.Dat_beloof_ik schreef: ↑01 sep 2022, 18:42 Wat je vervolgens zou overhouden is een redenatie waarbij je stelt: Er is maar 1 mogelijkheid, dat iets is gemaakt, andere mogelijkheden zijn er niet en daarom concludeer ik dat alles is gemaakt.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Daarmee verplaats je immers alleen maar de vraag. Die was immers: hoe is het bestaan ontstaan.
Het antwoord daarop kan nooit zijn dat het is gemaakt door iets anders, want daar volgt dan onmiddellijk de vraag op hoe die maker dan is ontstaan. Kortom: deze optie geeft geen antwoord op de vraag hoe het bestaan is ontstaan.
Ja die bestaan. Dieren die geslachtloos zijn dat klopt. maar ook die diertjes of plantjes komen voort uit voorouders. Die zijn niet spontaan ontstaan.Dat_beloof_ik schreef: ↑01 sep 2022, 18:42 Daarnaast kwalificeer je de stelling dat iets zichzelf kan maken als 'onmogelijk'. Maar dat is het niet. Er zijn vele planten, en ook wel dieren, die wel degelijk zichzelf kunnen maken. Zij vermeerderen zich spontaan ongeslachtelijk met een genetisch identiek nageslacht tot gevolg. Overigens geeft ook dit geen antwoord op de vraag hoe het bestaan is ontstaan.
Waarom noem je de mogelijkheid tot spontane ontwikkeling niet?
Of de veda's, of de Pali-canon, of de Yijing, of de Am-Tuat, of de Koran, of de Tattvartha Sutra, of de Ginza Rabba, of de Daodejing, of de Avesta en er zullen vast nog wel een paar zijn.thom schreef: ↑01 sep 2022, 09:52De spijker op de kop.peda schreef: ↑01 sep 2022, 08:57 Dat God samenvalt met de Asëiteit, dat sluit ik niet uit. De vervolgvraag is dan Welke God. De God zoals beschreven in het christendom, of de God zoals beschreven in de Koran, of de Deïstische God, zoals bekend wordt de kijk op God ook niet universeel op gelijke wijze ingevuld. Kortom zelfs bij de keuze voor God is het vraagstuk niet ten einde en omdat de wetenschap zich niet bezighoudt met God ja of God neen of de Identiteit van God, komen er uit de richting wetenschap ook geen God-probleemoplossende antwoorden. De bekende punt kan door de wetenschap niet worden gepasseerd, dus voor God-antwoorden moet iemand te rade bij geloof of filosofie, het na de komma domein.
En dan opent zich het NT.
Maar dat trek je niet consequent door naar God. Kortom je frommelt jezelf uit een dilemma omdat je niet in staat bent te geloven in een eindeloze recursie van makers maar wel in een ongemaakte god terwijl dat volgens je premisse niet kan.Seven schreef: ↑02 sep 2022, 07:33Dat schrijf ik niet. Als iets bestaat dan kan je daar logischerwijs maar twee conclusies aan verbinden. Dat iets is gemaakt of dat iets heeft zichzelf gemaakt. Andere mogelijkheden zijn er gewoonweg niet.Dat_beloof_ik schreef: ↑01 sep 2022, 18:42 Als niets zichzelf kan maken, dan vraag ik me af waarom je aan het begin van je redenatie dat toch als één van de twee voorziene mogelijkheden geeft. Dat had je dan logischerwijze aan het begin ook als mogelijkheid weg moeten laten.
Misschien eerst leren lezen alvorens te reageren want dat leg ik uit namelijk . De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
Mee eens. Niettemin is het woord "natuur" een relatief begrip. De natuur van water is anders dan de natuur van zand. En water anders dan vuur. Of meer algemeen: de aard van de natuur (de schepping) is anders dan de natuur die niet geschapen is. Maar wat niet geschapen is, heeft naar haar natuur andere eigenschappen. God is Geest. God is Createur. God is relatief ten opzichte van materie een verterend vuur. Dus naar Zijn Natuur, is God gewoon natuurlijk, en vanuit onze natuur bezien is God van een andere natuur dan de onze.Seven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50 De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
Dat is inderdaad het mysterie van de Aseïteit. Omdat God geen deel uitmaakt van de natuur ( schepping ) kan God in Transcendentie, althans filosofisch gedacht, Zich aan de ons bekende logica onttrekken. Dat is wel verschil in denken met het zoeken naar het Fundamentele in de Natuur. Dat ( natuurlijk ) Fundamentele staat niet Buiten de Natuur, maar maakt er op thans nog onbegrepen wijze wel deel van uit. 2 totaal verschillende denkmodellen. De denkfout die filosofisch vermeden dient te worden, is God Zelve zien als een "" natuurprodukt "', dan heb je het over godsbeelden, maar niet over God.Seven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50Misschien eerst leren lezen alvorens te reageren want dat leg ik uit namelijk . De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
Tevens heeft daardoor de natuur geen god(en) nodig.Seven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50Misschien eerst leren lezen alvorens te reageren want dat leg ik uit namelijk . De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
En zo {niet-toegestaan woord} we ons overal uitSeven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50Misschien eerst leren lezen alvorens te reageren want dat leg ik uit namelijk . De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
Goed he Maar zonder dollen;wel een vreemde opvatting God staat niet buiten Zijn natuur die Hij gemaakt heeft;Hij heeft jet wel aan de mens gegeven,alleen de mens is een slechte rentmeester in deze.Mullog schreef: ↑02 sep 2022, 11:22En zo {niet-toegestaan woord} we ons overal uitSeven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50
Misschien eerst leren lezen alvorens te reageren want dat leg ik uit namelijk . De wet van oorzakelijkheid is een natuurwet. God daarentegen staat buiten de natuur. Daarom wordt het ook bovennatuurlijk genoemd. Bovennatuurlijk houdt in dat het geen onderdeel uit maakt van onze natuur. Dus die natuurwet is op God niet van toepassing, daarom heeft God geen oorzaak nodig.
Zo'n vreemd denkmodel is het natuurlijk niet. De grotere godsdiensten hebben de fase van de natuurgoden reeds lang geleden verlaten. God die schept, betekent wel dat God geen deel is van de natuur. Toen de schepping nog niet bestond, bestond God wel degelijk en was uiteraard geen deel van de toen nog niet gerealiseerde schepping, waarbij "' bestaan "' van God weer niet "" bestaan "" van de schepping betekent. Het vraagstuk van de Asëiteit is niet opgelost en maakt daarom deel uit van het filosofie domein, wat niet het domein wetenschap is, maar zulks is inmiddels wel bekend. Met wetenschap wordt de Asëiteit niet tot verheldering gebracht, dat is zeker waar. Het pantheïsme is een ander denkmodel waarbij God en natuur ten diepste wel samenvallen, maar pantheïsme is een andere rode draad, een ander denkmodel.Mullog schreef: ↑02 sep 2022, 11:22En zo {niet-toegestaan woord} we ons overal uitSeven schreef: ↑02 sep 2022, 08:50
We weten niets van God anders dan wat in de bijbel staat. Blijkbaar zijn er mensen die van mening zijn eigenschappen wel te kennen. En dan denkt men te weten dat God eeuwig en altijd en buiten de natuur is. Wat op zich net zo mysterieus is als een eindeloze reeks van recursieve makers (persoonlijk vind ik dat zelfs een leuker idee, want het maakt van ons, geheel in lijn met God en zijn makers, mindere goden ).
Ligt eraan welke god. Er zijn legio religieuze boeken en tienduizenden goden waarvan er nog nooit eentje is aangetoond.