Mullog schreef: ↑25 jan 2023, 20:52
Tin schreef: ↑25 jan 2023, 19:37
Gelovigen verzinnen sprookjes en wetenschappers houden zich niet bezig met de aard van de werkelijkheid zelf.
Althans: zo ervaar ik het.
Als beiden zich nu niet bezighouden met deze onhebbelijkheden zou er misschien ruimte voor een religieuze (= verbonden) geest kunnen ontstaan. En dat lijkt mij wel zo mooi.
Ik ervaar dat juist de wetenschap zich met de aard van de werkelijkheid bezighoudt. Het geestelijke zie ik als een soort persoonlijke werkelijkheid, ontoetsbaar, onmeetbaar, onzichtbaar voor anderen maar wel reëel voor de persoon die het ervaart, en weinig te maken hebbende met de werkelijkheid waar de wetenschap zich mee bezighoudt.
Ok. Ja, ik denk dat ik je wel kan volgen.
Het woord 'werkelijkheid' is hier het meest belangrijke woord.
In je laatste regel schrijf je ook 'de werkelijkheid waar de wetenschap zich mee bezighoudt'
Mijn vraag is: is die werkelijkheid DE werkelijkheid. Of brengt het ons überhaupt iets dichter bij DE werkelijkheid?
Mijn idee is van niet.
Ja, ieder heeft ook een 'persoonlijke werkelijkheid'. Vol van fantasieën en ideeën die wetenschappelijk ontkracht kunnen worden en daarom niet geldend voor de mensheid als geheel. Immers: de wetenschap onderzoekt dingen (het waargenomene) die tov de waarnemer (de mens) in alle gevallen tot dezelfde waarneming en dus dezelfde constatering van feiten zullen leiden. Mits juist uitgevoerd.
De wereld van kennis, de wereld van het denken, de wereld van ruimte en tijd, kan ik echter niet
voor mezelfonmogelijk zien als laatste antwoord. Dus DE werkelijkheid moet een andere zijn.
En hoewel ik de gemiddelde materialistisch/atheïstisch denkende mens best kan begrijpen, begrijp ik bv niet welke plaats 'voelen' in dat geheel heeft. Liefde als eigenschap van bepaalde stoffelijke schikkingen in de hersenen? Ongetwijfeld aan te wijzen in de hersenen. Maar is dat de liefde zelf?
Daar draait het altijd om. Dat is m.i. onze valkuil. Een uiting van de dualiteit waarin we leven.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.