De vrije wil van de mens kan de almachtige God nooit dwarsbomen.
De vrije wil is God die de mens eigenlijk zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."
De vrije wil van de mens kan de almachtige God nooit dwarsbomen.
Nou, fijn, ik ben helemaal blij. Joepie.Mullog schreef: ↑26 jan 2023, 19:37Ok. Ja, ik denk dat ik je wel kan volgen.Tin schreef: ↑26 jan 2023, 17:57
Ok. Ja, ik denk dat ik je wel kan volgen.
Het woord 'werkelijkheid' is hier het meest belangrijke woord.
In je laatste regel schrijf je ook 'de werkelijkheid waar de wetenschap zich mee bezighoudt'
Mijn vraag is: is die werkelijkheid DE werkelijkheid. Of brengt het ons überhaupt iets dichter bij DE werkelijkheid?
Mijn idee is van niet.
Ja, ieder heeft ook een 'persoonlijke werkelijkheid'. Vol van fantasieën en ideeën die wetenschappelijk ontkracht kunnen worden en daarom niet geldend voor de mensheid als geheel. Immers: de wetenschap onderzoekt dingen (het waargenomene) die tov de waarnemer (de mens) in alle gevallen tot dezelfde waarneming en dus dezelfde constatering van feiten zullen leiden. Mits juist uitgevoerd.
De wereld van kennis, de wereld van het denken, de wereld van ruimte en tijd, kan ik echter niet voor mezelfonmogelijk zien als laatste antwoord. Dus DE werkelijkheid moet een andere zijn.
En hoewel ik de gemiddelde materialistisch/atheïstisch denkende mens best kan begrijpen, begrijp ik bv niet welke plaats 'voelen' in dat geheel heeft. Liefde als eigenschap van bepaalde stoffelijke schikkingen in de hersenen? Ongetwijfeld aan te wijzen in de hersenen. Maar is dat de liefde zelf?
Daar draait het altijd om. Dat is m.i. onze valkuil. Een uiting van de dualiteit waarin we leven.
In de vergelijking met dieren en zo men wil planten en het mineralenrijk zie meer hoe 'de werkelijkheid van het leven' zich in verschillende vormen manifesteerd. En interessant boek in dit kader is 'Dieren zijn wat mensen hebben' van L.F.C. Mees.
Ik kwam laatst weer eens lang Conway's Game of Life en dat illustreert een beetje zoals ik ertegen aan kijk. Met hele eenvoudige regels ontstaan complexe patronen. Emergentie, zoals temperatuur een emergente eigenschap van een hoop atomen of moleculen want één atoom levert geen temperatuur.
En ik denk dus dat zaken als bewustzijn, liefde en aanverwante emergente eigenschappen zijn van de complexiteit van onze hersenen. Wat ik daar bewijs voor vindt is dat deze zaken ook voorkomen bij dieren met primitievere hersenen in een afdalende hiërarchie. Dus mensapen die dicht bij ons staan scoren beter dan paarden en zoogdieren in zijn algemeenheid beter als reptielen.
Aardige omschrijving.
De dualiteit waar jij het over hebt zie ik als een denkbeeld dat ontstaat omdat we niet in staat zijn voor onszelf te erkennen dat we het hier over emergente eigenschappen hebben die alleen bestaan bij de gratie van de fysische complexiteit en organisatie van onze hersenen. Wat overigens niet onlogisch is omdat deze eigenschappen zich slechts bewustzijn van hun eigen bestaan en niet de onderliggende fysiek. Zoals de gezelligheid in een historische binnenstad zich niet bewust is van het woongenot van de omliggende venixwijken die de mensen leveren om voor die gezelligheid te zorgen.
Hallo...sorry mensen, ik had een tijdje geen tijd om achter mijn laptop te zitten, dus kon geen reacties plaatsen.Dat_beloof_ik schreef: ↑28 jan 2023, 23:49 Dus volgens jou is het Gods wil dat miljoenen babys de hongerdood sterven, en dat is nodig om ons vrije wil te geven.
Klopt dat?
Zo is het. Het is ons verantwoordelijkheid dat die mensen lijden.Snelheid schreef: ↑28 jan 2023, 13:02Geef God niet de schuld van de ellende op deze wereld altijd het zelfde bij mensen altijd de schuld bij een ander zoeken alle ellende die er is veroorzaken de mensen zelf en ja ze kunnen er ook wat aan doenDat_beloof_ik schreef: ↑28 jan 2023, 12:34
Dat is zo, maar er zijn heel wat christenen die dat toch doen.
Ik vroeg om jouw mening, niet wat andere mensen zouden doen volgens jou.
Maar ik neem dan aan dat het antwoord op de vraag dus 'Ja' is.
Dan is het volgens jou dus Gods wil dat er jaarlijks miljoenen baby's de hongerdood sterven?
Om het nog complexer te maken, Islaams visie is een mix van het bovengenoemde:peda schreef: ↑29 jan 2023, 11:28 Het zou interessant zijn om de visie van de echte orthodoxe gelovigen te vernemen, die er volgens de profetie van uitgaan dat het einde van de huidige aardse schepping ( van Godswege ) vast staat en dat het niet gaat om de bescherming van de "'oude "' ten dode voorspelde aarde, maar om de toegang tot de "' nieuwe "" schepping. Diegenen die daarentegen geheel andere wereld en natuur gerichte premissen volgen, hebben zo mijn visie, veel meer met een nog zeer langdurig bestaande "' oude "" aard, die dan ook tot zo ongeveer het uiterste beschermd moet worden voor door mensen veroorzaakt "' verval ". Bij hen doet immers de door God geprofeteerde toekomst totaal niet mee. Andere premissen, andere uitkomsten, andere conclusies, dit alles gebracht in zwart-wit verwoording.
Het waarom van het lijden behoort tot het vraagstuk van de theodicee. De nodige antwoorden worden gegeven, maar schieten allen tekort wanneer het uitgangpunt blijft dat God ook een schepping had kunnen realiseren waar paradijselijke toestanden zouden heersen. Waarom heeft God zo'n uitstekende, fantastisch goede schepping niet de voorkeur gegeven boven de huidige schepping van voor velen grote kommer en kwel waar de klungelige mens met vrije wil de regie voert. Het antwoord is niet exact te weten, dus de theodicee. De god-ontkenners brengen steeds deze niet opgeloste vraag naar voren in hun verhaal. Hoe kan een Almachtige, Algoede God nu zo' n knoeiboel schepping realiseren. Het goede antwoord blijft uit, dus komt de vraag opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Hi Umit,umit schreef: ↑01 feb 2023, 08:48
Om het nog complexer te maken, Islaams visie is een mix van het bovengenoemde:
het einde van de aardse schepping ligt vast, maar de bescherming van de aarde wordt gezien als een goede daad.
iemand die een boom plant bijvoorbeeld, krijgt extra credits zolang de boom blijft staan en schaduw, schuilplaats en voedsel verschaft aan mens en dier.
Dus de bescherming van de Aarde staat er totaal los van of de einde van de Aarde vaststaat of niet....ik bedoel, waarom zou je stofzuigenen stof afnemen als alles over een paar dagen weer stoffig wordt en je het weer opnieuw kan doen...vind je niet? bespaar je je de moeite dan toch?
Dat had Hij kunnen doen.
omdat wij een vrije wil hebben...wij gehoorzamen God omdat wij ervoor kiezen. we zijn niet zo machtig en zo perfect als de engelen. Maar God heeft dat ook helemaal niet nodig. God is Almachtig. wij kunnen kiezen om God te dienen of niet...en omdat wij er vrijwillig voor kiezen om God te dienen, krijgen we een rang dat hoger is dan die van de Engelen. Dat is waar het om draait.peda schreef: ↑01 feb 2023, 10:07 Waarom heeft God zo'n uitstekende, fantastisch goede schepping niet de voorkeur gegeven boven de huidige schepping van voor velen grote kommer en kwel waar de klungelige mens met vrije wil de regie voert. Het antwoord is niet exact te weten, dus de theodicee. De god-ontkenners brengen steeds deze niet opgeloste vraag naar voren in hun verhaal. Hoe kan een Almachtige, Algoede God nu zo' n knoeiboel schepping realiseren. Het goede antwoord blijft uit, dus komt de vraag opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Maar in de Koran is de duivel/Satan toch ook een gevallen Engel die ongehoorzaam was en uit het Paradijs werd geworpen.
Met "credits" bedoelde ik eigenlijk het antoniem van "zonden".Petra schreef: ↑01 feb 2023, 10:34
Hi Umit,
Iemand die ..(iets goeds doet).., krijgt extra credits.
Wat heb je aan die credits?
Als je het geloof van een mosterdzaadje hebt of * zelfs nog nooit van Allah of God gehoord hebt maar toch in een God gelooft kom je toch al in de hemel.
Zo niet.. ga je naar de hel.
Wat maken die credits dan nog uit ?
En als je een boom omzaagt.. gaan er dan weer credits af?
Zijn er lijstjes voor, waar je credits mee kan verdienen en hoeveel ?
Pff, nu gaan we heel diep...Petra schreef: ↑01 feb 2023, 11:14
Maar in de Koran is de duivel/Satan toch ook een gevallen Engel die ongehoorzaam was en uit het Paradijs werd geworpen.
Dus "altijd gehoorzaam" zijn Engelen niet en perfect geschapen was het Paradijs dus ook niet
https://koran.nl/soera-7-al-a-raf-de-kantelen/
وَلَقَدۡ خَلَقۡنَٰكُمۡ ثُمَّ صَوَّرۡنَٰكُمۡ ثُمَّ قُلۡنَا لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ ٱسۡجُدُواْ لِأٓدَمَ فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبۡلِيسَ لَمۡ يَكُن مِّنَ ٱلسَّٰجِدِينَ ١١
Toen hebben Wij de Engelen verteld: “Kniel neer voor Adam,” en zij knielden neer, behalve Iblies: hij weigerde om één van de knielenden te zijn.
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسۡجُدَ إِذۡ أَمَرۡتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيۡرٞ مِّنۡهُ خَلَقۡتَنِي مِن نَّارٖ وَخَلَقۡتَهُۥ مِن طِينٖ ١٢
Hij (Allah) zei: “Wat weerhoud je ervan om te knielen wanneer Ik jou dat beveel?” Iblies zei: “Ik ben beter dan hem. Mij heeft U van vuur geschapen terwijl U hem van klei hebt geschapen.”
Ik ken de theologie dat God mensen heeft geschapen om hem te dienen. Wie God niet dient, mist zijn/ haar doel. De premisse is wel in conflict met de opvatting dat God Volkomen is, niets mist en totaal geen behoefte heeft aan geschapen menselijke gehoorzaamheid, dienstbaarheid of welke "'onderdanigheid'' ook. Op elk potje past een dekseltje, daarom raak je ook niet uitgepraat over God, hoewel er over God volgens een andere theologie niets te zeggen valt. Pak een theologie en onmiddellijk borrelt een immense veelheid aan verhalen op, waarbij de meeste verhalen gaan over de afwijzing van de theologie. Zeer kleurrijk.umit schreef: ↑01 feb 2023, 10:54 omdat wij een vrije wil hebben...wij gehoorzamen God omdat wij ervoor kiezen. we zijn niet zo machtig en zo perfect als de engelen. Maar God heeft dat ook helemaal niet nodig. God is Almachtig. wij kunnen kiezen om God te dienen of niet...en omdat wij er vrijwillig voor kiezen om God te dienen, krijgen we een rang dat hoger is dan die van de Engelen. Dat is waar het om draait.
Dat is juist...maar dan had God niets moeten scheppen omdat Hij Almachtig is en aan niets behoefte heeft...Ik bedoel een eigenschap aan God is dat Hij schept. Dat is gewoon wat Hij doet. Hij doet dat niet uit behoefte, maar omdat dat 1 van Zijn eigenschappen is.peda schreef: ↑01 feb 2023, 13:16Ik ken de theologie dat God mensen heeft geschapen om hem te dienen. Wie God niet dient, mist zijn/ haar doel. De premisse is wel in conflict met de opvatting dat God Volkomen is, niets mist en totaal geen behoefte heeft aan geschapen menselijke gehoorzaamheid, dienstbaarheid of welke "'onderdanigheid'' ook.umit schreef: ↑01 feb 2023, 10:54 omdat wij een vrije wil hebben...wij gehoorzamen God omdat wij ervoor kiezen. we zijn niet zo machtig en zo perfect als de engelen. Maar God heeft dat ook helemaal niet nodig. God is Almachtig. wij kunnen kiezen om God te dienen of niet...en omdat wij er vrijwillig voor kiezen om God te dienen, krijgen we een rang dat hoger is dan die van de Engelen. Dat is waar het om draait.
Dat God uit Eigenschap Schept, is een axioma ( onbewezen stelling ). Dit axioma is middels interpretatie af te leiden uit de bijbel, maar de leer van de Soevereiniteit stelt juist dat God in Alle Vrijheid heeft geschapen en het ook niet had hoeven doen. Zo het axioma, zo de uitkomst.umit schreef: ↑01 feb 2023, 13:35Dat is juist...maar dan had God niets moeten scheppen omdat Hij Almachtig is en aan niets behoefte heeft...Ik bedoel een eigenschap aan God is dat Hij schept. Dat is gewoon wat Hij doet. Hij doet dat niet uit behoefte, maar omdat dat 1 van Zijn eigenschappen is.peda schreef: ↑01 feb 2023, 13:16
Ik ken de theologie dat God mensen heeft geschapen om hem te dienen. Wie God niet dient, mist zijn/ haar doel. De premisse is wel in conflict met de opvatting dat God Volkomen is, niets mist en totaal geen behoefte heeft aan geschapen menselijke gehoorzaamheid, dienstbaarheid of welke "'onderdanigheid'' ook.
Zie het een beetje als een schilder die schildert niet uit behoefte, maar om zijn creativiteit te uiten.
Zo heeft God ons geschapen, niet omdat Hij behoefte heeft aan onze gehoorzaamheid, maar omdat dat Zijn eigenschap is.
Ik zie het niet. Dat het scheppen een eigenschap van God is, betekent toch niet dat Hij schept uit gebrek aan vrijheid? Ik bedoel, Hij had het ook niet kunnen doen...dat klopt helemaal. Het klopt dat het een axioma is. we kunnen er puur op filosoferen...niemand weet het zeker.peda schreef: ↑01 feb 2023, 13:58Dat God uit Eigenschap Schept, is een axioma ( onbewezen stelling ). Dit axioma is middels interpretatie af te leiden uit de bijbel, maar de leer van de Soevereiniteit stelt juist dat God in Alle Vrijheid heeft geschapen en het ook niet had hoeven doen. Zo het axioma, zo de uitkomst.umit schreef: ↑01 feb 2023, 13:35
Dat is juist...maar dan had God niets moeten scheppen omdat Hij Almachtig is en aan niets behoefte heeft...Ik bedoel een eigenschap aan God is dat Hij schept. Dat is gewoon wat Hij doet. Hij doet dat niet uit behoefte, maar omdat dat 1 van Zijn eigenschappen is.
Zie het een beetje als een schilder die schildert niet uit behoefte, maar om zijn creativiteit te uiten.
Zo heeft God ons geschapen, niet omdat Hij behoefte heeft aan onze gehoorzaamheid, maar omdat dat Zijn eigenschap is.
Dank voor je antwoord, echter dit komt op mij over als een vreemde redenatie.umit schreef: ↑01 feb 2023, 08:02Hallo...sorry mensen, ik had een tijdje geen tijd om achter mijn laptop te zitten, dus kon geen reacties plaatsen.Dat_beloof_ik schreef: ↑28 jan 2023, 23:49 Dus volgens jou is het Gods wil dat miljoenen babys de hongerdood sterven, en dat is nodig om ons vrije wil te geven.
Klopt dat?
@HJW en @dat_beloof_ik:
Ja en Ja. Dat is inderdaad Gods wil...echter die formulering is slecht, want je probeert daarbij je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.
Dat God ook het kwade heeft geschapen is omwille van onze vrije wil. Dat het kwade ook geschied, ligt aan onze keuze. Die miljoenen kinderen hoeven niet te lijden als iedereen netjes zijn bijdrage zou leveren.
er trekt een nieuwe bewoner in een huurhuis met een mooie tuin en een vijvertje erin, en een week later wordt de huurder dood in het vijvertje aangetroffen, wordt de huiseigenaar dan aangekeken omdat hij dat vijvertje daar in zijn tuin had?Dat_beloof_ik schreef: ↑01 feb 2023, 18:30Dank voor je antwoord, echter dit komt op mij over als een vreemde redenatie.umit schreef: ↑01 feb 2023, 08:02
Hallo...sorry mensen, ik had een tijdje geen tijd om achter mijn laptop te zitten, dus kon geen reacties plaatsen.
@HJW en @dat_beloof_ik:
Ja en Ja. Dat is inderdaad Gods wil...echter die formulering is slecht, want je probeert daarbij je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.
Dat God ook het kwade heeft geschapen is omwille van onze vrije wil. Dat het kwade ook geschied, ligt aan onze keuze. Die miljoenen kinderen hoeven niet te lijden als iedereen netjes zijn bijdrage zou leveren.
Het is Gods keus om de mens vrije wil te geven.
En het is Gods keus om het kwade te scheppen.
Dat tweede is niet nodig om iemand vrije wil te geven.
Een simpel voorbeeld.
Ik heb een kind en in de tuin staat een schommel om mee te spelen.
Ik besluit daar een wip en een zandbak bij te maken, zodat het kind kan kiezen.
Als ik echter besluit om een vijver aan te leggen, waar het kind in kan verdrinken, en dat gebeurt ook, kan ik dan stellen: 'Sja, dat was de eigen vrije wil van het kind?'
Natuurlijk niet. Dat is ten allen tijde de verantwoordelijkheid van degene die de tuin aanlegt!
Op zich een goede helicopterblik. Heb ik totaal niets op tegen. zo ziet het er inderdaad uit vanuit een afstandje. Echter, Ik vertrouw op een Heilige Boek waar ik het ontstaan van niet op een wetenschappelijke manier kan verklaren en dus duidt op een bovennatuurlijk wonder.peda schreef: ↑02 feb 2023, 09:43 Opnieuw zie je dat het dispuut draait om de vraag wie is er aan het klungelen. De gelovige legt in de regel de schuld van de mislukking bij de gelovigen die klungelen met hun vrije wil, de ongelovige legt de schuld bij God die de schepping ( incl de schepping van de vrije wil van de mens ) op een dilettantische wijze in elkaar heeft gezet, quasi een schepping-god- volledig- onwaardig. Het zijn derhalve 2 totaal verschillende verhalen die beiden uitgaan van totaal verschillende premissen. Diegenen die hun verhaal baseren op de premisse van een klungelige Goddelijke schepping, worden uiteraard nooit tevreden gesteld door oplossingen vanuit het verhaal met de premisse dat de aan de ellende schuldige mens de oplossing moet leveren. Waarom heeft God geklungeld ( premisse ) , vindt geen oplossing in een antwoord dat God niet heeft geklungeld, maar het schepsel mens ( premisse ). Met 2 totaal verschillende verhalen, heb je 2 totaal verschillende wegen die bewandeld worden en je komt elkaar dan ook nooit tegen.
Desondanks is er een veelheid aan christelijke lectuur rond het thema waarom God geen Absoluut Probleemloze schepping kon realiseren.umit schreef: ↑02 feb 2023, 10:05Op zich een goede helicopterblik. Heb ik totaal niets op tegen. zo ziet het er inderdaad uit vanuit een afstandje. Echter, Ik vertrouw op een Heilige Boek waar ik het ontstaan van niet op een wetenschappelijke manier kan verklaren en dus duidt op een bovennatuurlijk wonder.peda schreef: ↑02 feb 2023, 09:43 Opnieuw zie je dat het dispuut draait om de vraag wie is er aan het klungelen. De gelovige legt in de regel de schuld van de mislukking bij de gelovigen die klungelen met hun vrije wil, de ongelovige legt de schuld bij God die de schepping ( incl de schepping van de vrije wil van de mens ) op een dilettantische wijze in elkaar heeft gezet, quasi een schepping-god- volledig- onwaardig. Het zijn derhalve 2 totaal verschillende verhalen die beiden uitgaan van totaal verschillende premissen. Diegenen die hun verhaal baseren op de premisse van een klungelige Goddelijke schepping, worden uiteraard nooit tevreden gesteld door oplossingen vanuit het verhaal met de premisse dat de aan de ellende schuldige mens de oplossing moet leveren. Waarom heeft God geklungeld ( premisse ) , vindt geen oplossing in een antwoord dat God niet heeft geklungeld, maar het schepsel mens ( premisse ). Met 2 totaal verschillende verhalen, heb je 2 totaal verschillende wegen die bewandeld worden en je komt elkaar dan ook nooit tegen.
Dat is een hele mooie opmerking. Je geeft duidelijk aan wat je uitgangspositie is om van daaruit bepaalde standpunten te verdedigen.umit schreef: ↑02 feb 2023, 10:05 Op zich een goede helicopterblik. Heb ik totaal niets op tegen. zo ziet het er inderdaad uit vanuit een afstandje. Echter, Ik vertrouw op een Heilige Boek waar ik het ontstaan van niet op een wetenschappelijke manier kan verklaren en dus duidt op een bovennatuurlijk wonder.
Haha voor die conclusie heb je geen filosoof voor nodig. Dat had ik je ook wel kunnen vertellen.peda schreef: ↑02 feb 2023, 10:21
Desondanks is er een veelheid aan christelijke lectuur rond het thema waarom God geen Absoluut Probleemloze schepping kon realiseren.
De filosoof Leibniz heeft daar bijvoorbeeld zijn krachten aan gewijd. Zijn conclusie is m.i. : een werkelijk vrije wil bij de mens, in combinatie met een Volmaakte Schepping, is voor God niet mogelijk. De huidige schepping is de best mogelijke.
Ik ging in mijn aan jou gerichte inbreng in op het betoog van de vraagstellers die de knoeiboel in de schepping toeschrijven aan een falende God die met zijn Almacht geen Volkomen Schepping kan realiseren. Jouw antwoord is het alom bekende antwoord van gelovigen, niet hier, maar in de hemel. Leibniz geeft een antwoord aan de vraagstellers namelijk het was voor God Onmogelijk om een Volkomen Schepping te realiseren in combinatie met een echt vrije wil bij de mens. Een helder antwoord.umit schreef: ↑02 feb 2023, 10:29Haha voor die conclusie heb je geen filosoof voor nodig. Dat had ik je ook wel kunnen vertellen.peda schreef: ↑02 feb 2023, 10:21
Desondanks is er een veelheid aan christelijke lectuur rond het thema waarom God geen Absoluut Probleemloze schepping kon realiseren.
De filosoof Leibniz heeft daar bijvoorbeeld zijn krachten aan gewijd. Zijn conclusie is m.i. : een werkelijk vrije wil bij de mens, in combinatie met een Volmaakte Schepping, is voor God niet mogelijk. De huidige schepping is de best mogelijke.
Echter moet ik er toch weer op wijzen dat de Aarde ook totaal niet bedoeld is als een "volmaakte verblijfsplaats". Pas in het Hiernamaals wordt alles weer recht getrokken.