Peter79 schreef: ↑11 jul 2023, 15:41
Ik zie dat mensen atheïsme tot een soort default willen maken, alsof die positie niet verdedigd hoeft te worden,
Het hangt ervan wat je onder atheïsme verstaat. Voor mij is het niet geloven in een god. Ik heb de claims over het bestaan van een god gehoord, maar ik ben niet overtuigd van het bestaan. Dat is inderdaad niet een positie die verdedigt hoeft te worden. Ik kan uiteraard onderbouwen waarom ik iets niet overtuigend vind, maar iets niet geloven is geen claim die de "burden of proof" vereist.
Peter79 schreef:
maar gewoonweg uit de natuur volgt.
Het volgt voor mij niet uit "de natuur", maar uit skepticisme. Ik geloof pas iets als ik daar een goede reden voor heb.
Peter79 schreef:
Ik beschouw dat als een soort houvast zoeken, een bepaald geloof hoe de werkelijkheid in elkaar zit.
Het is zo dat die 'attitude" (instelling) een bepaald houvast geeft. Niet hoe de werkelijkheid in elkaar zit, maar hoe deze ontdekt dient te worden. Het is een epistemologische "mindset".
Peter79 schreef:
Geloof is denk ik geboren uit een soort efficientie: als ik tien zwarte kraaien heb gezien, denk ik dat de volgende tien ook wel zwart zullen zijn. Het is een soort van automatische piloot. Als je je koers hebt uitgezet, vraag je je niet steeds af of je die koers wel wilt varen.
Wij zijn inderdaad 'patroonzoekers'. Inmiddels zijn we ook een stuk verder in filosofie en kunnen we drogredenen (Black Swan fallacy) herkennen.
Peter79 schreef:
Het woord ongelovige krijgt m.i. daarom ook alleen maar betekenis als bekend is welk geloof er niet geloofd wordt.
Mee eens!