Bonjour schreef: ↑07 aug 2023, 10:26
Die gaan over de mytische Jezus. Lees het boek. Je verwijt mij van alles, maar let eens op de balk.
Dat klopt dat het over de mythische Jezus gaat. Maar het topic gaat over de historische Jezus. Je kunt niet met mythische argumenten een eventuele historische persoon beoordelen.
De zin van het verwijt is weer zo inhoudsloos. Ik geef in detail aan waar het aan schort en dat je anderen oproept tot iets wat je zelf niet doet.
En vanuit jou komt alleen de niet-onderbouwde "let eens op de balk".
Weer zo'n uitspraak zonder enige onderbouwing.
Ik verwijt je niets, ik constateer alleen een aantal zaken.
Je roept anderen op om tot de kern te komen of in bed te blijven. Vervolgens weiger jezelf om tot de kern te gaan en je blijft ook niet in bed. Dat is toch raar ?
Op de inhoud: Carrier haspelt van alles door elkaar, Jezus en de Christus en komt dan tot een mythische Jezus. Zoals diverse keren aangetoond kan je niet tot die conclusie komen op basis van de 5 argumenten die hij aandraagt. Dat zegt namelijk helemaal niets over de historiciteit van Jezus.
Kansberekeningen zijn altijd subjectief.
Ook jij gaat niet echt in op de vraag of je tot de conclusie kan komen dat persoon X niet kan bestaan als claims die anderen over die (vermeende) persoon doen, niet kloppen.
Vanuit de logica kun je nooit die conclusie trekken.
En de wetrenschappelijke benadering.....als je de tekst van Paulus wetenschappelijk benadert zouden de volgende vragen naar voren kunnen komen:
- heeft Paulus vergelijkbare teksten geschreven
- zijn er aanwijzingen dat de tekst later is toegevoegd en waar zijn die aanwijzingen dan op gebaseerd. Betreft dat betrouwbare bronnen, hebben we de Romeinen brief in een andere kopie waar die tekst ontbreekt
- kunnen we de bedoeling achterhalen met de rest van de brief. Wat is zijn insteek in deze brief en komt die overeen met andere brieven die we aan hem kunnen toeschrijven.
Dat is een heel andere insteek dan de niet-wetenschappelijke suggestieve die jij opschrijft.
Dus oproep: begeef je op het wetenschappelijke pad.