Alpha schreef: ↑21 aug 2023, 13:28
Mullog schreef: ↑14 aug 2023, 12:59
Sterker nog, in de eerste eeuw geloofde men nog dat het allemaal in de eerste eeuw zou gaan gebeuren
- ”Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.” (Jezus, Mt. 16:27,28)
- ”Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.” (Jezus, Mt. 24:33,34; Mc. 13:29,30)
- ”Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: ’Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten.” (Toespraak van Petrus op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17)
- ”Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen.” (Jakobus 5:6)
- ”Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg.” (Hebr. 10:37)
- ”Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet…Want de tijd is nabij.” (Openbaring van Johannes 1:1-3)
- ”Kinderen, het laatste uur is aangebroken…Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
- ”Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest.” (1 Petrus 4: 7)
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "
nu", "
binnenkort", "
spoedig" en "
nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Het is ingewikkeld. De ene keer moeten we naar de letter lezen, de andere keer naar de geest, dan weer hoort er een (deel van een) boek niet bij of juist wel, al gelang het zo uitkomt. En in de eerste eeuw hadden ze niet zo heel veel te lezen, ook nog eens.
Gelukkig zijn we allemaal min of mee zwak begaafd want we kunnen geen van allen begrijpend lezen. Veel te moeilijk voor ons stervelingen. Gelukkig zijn de armen van geest zalig, dat biedt hoop. Zolang je er niet van uitgaat dat hoop slechts uitgestelde teleurstelling is. Waarbij ik weer terug ben bij
Maar misschien hadden in de eerste eeuw "nu", "binnenkort", "spoedig" en "nabij" in de eerste eeuw een andere betekenis?
Nee, je moet begrijpend lezen, proberen te begrijpen wat er is bedoeld.
In de trilogie : "Het geslacht Björndal" worden de gebeurtenissen van 3 generaties besproken.
Een geslacht is dus breder dan één generatie.
Kwestie van begrijpend lezen, denk ik. In heel mijn lijstje komt het woord "
geslacht" niet voor. Maar wel de woorden "
nu", "
binnenkort", "
spoedig" en "
nabij".
Er staat wat er staat. Dus het had allemaal allang gebeurd moeten zijn. En als de bijbelschrijvers dat anders bedoeld hadden, hadden ze het anders op moeten schrijven. Dat begrijpt een kind. Zoals een kind ook begrijpt dat als iemand schrijft "
Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg." dat we dan geen 2.000 (
tweeduizend !) jaar hoeven te gaan zitten wachten. Een kwestie van weken, maximaal, de stoomboot is bijna in Nederland, 5 december komt er nu aan, en niet over 10 jaar, zullen we maar zeggen.
En als Trygve Gulbranssen al te hulp moet worden geroepen om de bijbel uit te leggen dan is het einde zoek, lijkt mij.