Het is een misverstand dat een bedeling een bepaalde periode is of een schema. Een bedeling is een huishouding waarin God altijd Dezelfde is , maar niet altijd hetzelfde handelt. Het is ook geen aioon en ook geen bepaalde tijd, maar een economie.Adinomis schreef: Ook ik geloof dat er bepaalde bedelingen zijn, maar het is niet mijn bedoeling alles in een schema te passen. De Here Jezus zelf gebruikt bijvoorbeeld de uitdrukking "de toekomende eeuw" en Paulus heeft het over "de vorst dezer eeuw". Er zijn aanwijzingen in de bijbel die aangeven dat God zelf Zijn tijd indeelt in kleinere gedeelten. Maar het is wel belangrijk dat we hierbij binnen de grenzen blijven die de bijbel aangeeft.
Adinomis schreef:We vergeten wel eens vanuit onze "vervangingsachtergrond" dat de bijbel een door en door Joods boek is. Dat kritiek op elkaar en veroordelingen bestemd waren binnen de Hebreeuwse familie. Wij nemen die soms over vanuit het idee dat wij als gelovigen uit de heidenen dit mogen toepassen op Israël. Vergelijk het eens met een straf die jij binnen je gezin aan één van je kinderen oplegt en iemand anders uit Urk gaat dat kind er ook om veroordelen. Dat wil je toch niet?
Dit bovenstaande begrijp ik niet zo goed.
Jer. 31:7 Want zo zegt de HEERE:
Zing vrolijk over Jakob, met blijdschap!
Juich om het hoofd van de heidenvolken!
Laat het horen, prijs Hem en zeg:
Verlos Uw volk, HEERE,
het overblijfsel van Israël.
En dat is dus een bedelingenkwestie. Anders zou de Bijbel tegenstrijdig zijn en dat is Hij niet. De Bijbel roept op om te bidden voor hun behoud en niet voor de vrede. En niet wijzen op Palestina,maar op Christus.Psalm 112 roept op tot gebed als de stad waar de stoelen des gerichts gezet zijn de stoelen van het huis van David . Het is het Jeruzalem uit de dagen van de Davidische koningen.
, Toen om al de zonden van het volk het besluit van God vaststond om Jeruzalem te verwoesten, moest het gebed voor de stad ophouden. Zie Jeremia 7 vers 16., Jer. 11 vers 14
Ook hun eigen gebed zou niet baten.
Jer. 21 vers 2. Jer. 37 vers 3.
Waarom bidden voor iets wat God niet verhoren kàn?
Bidden zou God aangenaam zijn en vindt verhoring, anders is het zoals Jacobus zegt: "Gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt".
Eeuwenlang heeft het Jodendom gebogen gezeten over de boeken van de traditie, de leer van de Rabbijnen om zaligheid voor de ziel te vinden ,maar wat zij zocht "hebben zij niet verkregen"..
Nu is de geest van diepe slaap over hen gekomen vermoeid en beladen en uitgeput van ellenlange jaren van ellende en ballingschap, wie zou zo iemand geen verlossing gunnen.
Maar Adi, het is maar één stap tot Jezus. Ook voor de Jood.
Geve God dat velen van hen de keuze maken voor Jezus Christus en zo meegaan voordat de Grote Verdrukking komt.
Eerder gezegd n.a.v. Psalm 122 dat het gaat om "de stad des gerichts", dat is niet het huidige Jeruzalem. Pas als de Koning de troon zal bestijgen gaat deze Psalm op , dus weer een kwestie van bedelingen.
Ja die opdracht werd uitgebreid met een opdracht aan de volkeren, worden er nu volken behouden? Nee dat zijn nog steeds individuen, de opdracht gaat ook pas in als aan de volken gepredikt zal worden via de 2 getuigen en de 144.000 dat is geen opdracht aan de heidenen maar aan de Joden.Adinomis schreef:Die beperkte zendingsopdracht werd uitgebreid vóórdat Jezus opsteeg naar de Vader:
Math. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
In deze bedeling dopen wij in de Naam van de Here Jezus Christus, er worden geen volkeren onderwezen, maar individuen. Er wordt geen gebod gepredikt, ook een kwestie van de volgende bedeling.
Pas dan is de voleinding van de aioon aan de orde, nu nog niet.
Adinomis schreef:Het is mooi dat je ons niet boven het Joodse volk wilt stellen. Ik kreeg soms die indruk. Maar dat de komst van de Here Jezus los staat van de toekomst van Israël, dat kan niet kloppen. De bedelingenleer hoeft geen leer op zichzelf te zijn.
Dat is het ook niet, de Bijbel gebruikt het woord een aantal malen. Niet als leer.
Zoals gezegd er is niets afgebakends aan, maar het is een huishouding zie de uitleg van het woord "oikonomea."Adinomis schreef:We constateren in Gods Woord dat er bepaalde perioden zijn. Maar als we gaan invullen hoe dat precies is afgebakend kan er gemakkelijk een misrekening plaatsvinden. Gods gedachten zijn zo anders als de onze.
Ik doe niets af aan heel Israël dat behouden zal worden, maar het is goed om te onderscheiden aangaande het huis Juda, het Huis Israël, de verloren stammen en de complete natie en de individuele gelovigen wat en tot wie en over wie in welke bedeling dat is gezegd en nog profetie is.Adinomis schreef:Je hebt zelf al eens benadrukt - wat ik heel verhelderend vond - dat het niet ons geloof is waardoor we worden behouden, maar dat het de genade van God is. Gods genade zal geloof bewerken.
Als God zegt dat "heel Israël zal worden behouden", dan weet ik niet "hoe". Ik kan dat loslaten en in vertrouwen aan Hem overlaten. Wie kan wat tegen hebben op hun behoud?
Ook al in Johannes wordt vaak de term "de Joden" dikwijls gebruikt voor het georganiseerde verzet tegen Jezus en soms wordt het gebruikt voor de bewoners van Jeruzalem en soms voor de bewoners van Judea en de Galileeërs werden door de overige bewoners van land Kanaän beschouwd als min of meer primitief wat ruw van manieren en uitspraak.
Jezus zelf werd een Jood genoemd zonder enig bezwaar van Zijn kant. De 144.000 zullen in de eindtijd een vooraanstaande plaats innemen onder de gezegenden uit de volkeren en er is geen enkele sprake van enig antisemitisme maar wel in volkomen overeenstemming met de profetie uit Jeremia betr. de onuitroeibaarheid van Israël
Johannes is het meest Joodse evangelie en hij heeft het meestal over het georganiseerde verzet tegen Jezus. Johannes schaarde zich onder de vervolgde minderheid die in de 80 , 90 tiger jaren uit de synagoge werd geworpen en uit de Joodse gemeenschap waarvan zij deel hadden uitgemaakt.
Stel dat de Christenen het Oude Testament zouden verloochenen.
Welnu een vooraanstaande Rabbi zei ooit: "Laten wij de Christenen dwingen al de NT leugens te verbeteren want het NT verslag van de kruisiging is volkomen in strijd met de feiten.
Terwijl het enige verslag over de kruisiging is te vinden in de evangeliën , en er bestaat geen enkel betrouwbaar document hierover.
De toespelingen op de dood van de Here Jezus in de Talmud uit de 2e tot 6e eeuw na Christus kan geen ernstig mens voor waar aannemen.
Bovendien zijn de apostelen getuigen geweest. Daarom zegt de Heer: "Gij zult Mijn getuigen zijn", en getuigen ben je van iets wat je gezien of gehoord hebt.
Zij waren immers ooggetuigen.
Spreekt de Bijbel ergens minachting uit over de Joden? Nee nergens.
God heeft dat land uitverkoren. De Joden van het NT vertegenwoordigen het hele menselijk geslacht met al zijn heiligen en zondaars. maar de Joden waren niet de enige deelnemers aan het drama van Golgotha. In die tijd was Israël door Rome bezet waarvan Pilatus de aanvoerder was een corrupte heerser die veel Joods bloed op zijn geweten had.
Maar de Heer zei Zelf: Niemand neemt mij het leven van Mij, maar Ik leg het van Mijzelf af, Ik heb macht het af te leggen, en heb macht het wederom te nemen".
De Acteur in het kruisigingsdrama was God Zelf. Hij heeft de Heer gezalfd tot Messias, Die naar Zijn tevoren bepaalde wil en doel Zijn dood aan het kruis tot verlossing van de mens tot stand heeft gebracht.
Het NT legt niet de nadruk op het handelen van de mens, maar op het handelen van God en als je de Joden ervan beschuldigt heb je de betekenis van het kruis niet begrepen, dit bedoel ik uiteraard in het algemeen.
http://www.ibstudiehuis.nl/ib-webshop/2 ... uisgekomen
Hier staan 10 getuigenissen in van Joden die tot geloof in Jezus Christus zijn gekomen.