Wie en wat is Israël?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wie en wat is Israël?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Ook ik geloof dat er bepaalde bedelingen zijn, maar het is niet mijn bedoeling alles in een schema te passen. De Here Jezus zelf gebruikt bijvoorbeeld de uitdrukking "de toekomende eeuw" en Paulus heeft het over "de vorst dezer eeuw". Er zijn aanwijzingen in de bijbel die aangeven dat God zelf Zijn tijd indeelt in kleinere gedeelten. Maar het is wel belangrijk dat we hierbij binnen de grenzen blijven die de bijbel aangeeft.
Het is een misverstand dat een bedeling een bepaalde periode is of een schema. Een bedeling is een huishouding waarin God altijd Dezelfde is , maar niet altijd hetzelfde handelt. Het is ook geen aioon en ook geen bepaalde tijd, maar een economie.

Adinomis schreef:We vergeten wel eens vanuit onze "vervangingsachtergrond" dat de bijbel een door en door Joods boek is. Dat kritiek op elkaar en veroordelingen bestemd waren binnen de Hebreeuwse familie. Wij nemen die soms over vanuit het idee dat wij als gelovigen uit de heidenen dit mogen toepassen op Israël. Vergelijk het eens met een straf die jij binnen je gezin aan één van je kinderen oplegt en iemand anders uit Urk gaat dat kind er ook om veroordelen. Dat wil je toch niet?

Dit bovenstaande begrijp ik niet zo goed.

Jer. 31:7 Want zo zegt de HEERE:
Zing vrolijk over Jakob, met blijdschap!
Juich om het hoofd van de heidenvolken!
Laat het horen, prijs Hem en zeg:
Verlos Uw volk, HEERE,
het overblijfsel van Israël.

En dat is dus een bedelingenkwestie. Anders zou de Bijbel tegenstrijdig zijn en dat is Hij niet. De Bijbel roept op om te bidden voor hun behoud en niet voor de vrede. En niet wijzen op Palestina,maar op Christus.Psalm 112 roept op tot gebed als de stad waar de stoelen des gerichts gezet zijn de stoelen van het huis van David . Het is het Jeruzalem uit de dagen van de Davidische koningen.
, Toen om al de zonden van het volk het besluit van God vaststond om Jeruzalem te verwoesten, moest het gebed voor de stad ophouden. Zie Jeremia 7 vers 16., Jer. 11 vers 14
Ook hun eigen gebed zou niet baten.
Jer. 21 vers 2. Jer. 37 vers 3.
Waarom bidden voor iets wat God niet verhoren kàn?
Bidden zou God aangenaam zijn en vindt verhoring, anders is het zoals Jacobus zegt: "Gij bidt wel, maar gij ontvangt niet, doordat gij verkeerd bidt".

Eeuwenlang heeft het Jodendom gebogen gezeten over de boeken van de traditie, de leer van de Rabbijnen om zaligheid voor de ziel te vinden ,maar wat zij zocht "hebben zij niet verkregen"..

Nu is de geest van diepe slaap over hen gekomen vermoeid en beladen en uitgeput van ellenlange jaren van ellende en ballingschap, wie zou zo iemand geen verlossing gunnen.
Maar Adi, het is maar één stap tot Jezus. Ook voor de Jood.
Geve God dat velen van hen de keuze maken voor Jezus Christus en zo meegaan voordat de Grote Verdrukking komt.

Eerder gezegd n.a.v. Psalm 122 dat het gaat om "de stad des gerichts", dat is niet het huidige Jeruzalem. Pas als de Koning de troon zal bestijgen gaat deze Psalm op , dus weer een kwestie van bedelingen.

Adinomis schreef:Die beperkte zendingsopdracht werd uitgebreid vóórdat Jezus opsteeg naar de Vader:
Ja die opdracht werd uitgebreid met een opdracht aan de volkeren, worden er nu volken behouden? Nee dat zijn nog steeds individuen, de opdracht gaat ook pas in als aan de volken gepredikt zal worden via de 2 getuigen en de 144.000 dat is geen opdracht aan de heidenen maar aan de Joden.

Math. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
In deze bedeling dopen wij in de Naam van de Here Jezus Christus, er worden geen volkeren onderwezen, maar individuen. Er wordt geen gebod gepredikt, ook een kwestie van de volgende bedeling.
Pas dan is de voleinding van de aioon aan de orde, nu nog niet.

Adinomis schreef:Het is mooi dat je ons niet boven het Joodse volk wilt stellen. Ik kreeg soms die indruk. Maar dat de komst van de Here Jezus los staat van de toekomst van Israël, dat kan niet kloppen. De bedelingenleer hoeft geen leer op zichzelf te zijn.

Dat is het ook niet, de Bijbel gebruikt het woord een aantal malen. Niet als leer.
Adinomis schreef:We constateren in Gods Woord dat er bepaalde perioden zijn. Maar als we gaan invullen hoe dat precies is afgebakend kan er gemakkelijk een misrekening plaatsvinden. Gods gedachten zijn zo anders als de onze.
Zoals gezegd er is niets afgebakends aan, maar het is een huishouding zie de uitleg van het woord "oikonomea."

Adinomis schreef:Je hebt zelf al eens benadrukt - wat ik heel verhelderend vond - dat het niet ons geloof is waardoor we worden behouden, maar dat het de genade van God is. Gods genade zal geloof bewerken.
Als God zegt dat "heel Israël zal worden behouden", dan weet ik niet "hoe". Ik kan dat loslaten en in vertrouwen aan Hem overlaten. Wie kan wat tegen hebben op hun behoud?
Ik doe niets af aan heel Israël dat behouden zal worden, maar het is goed om te onderscheiden aangaande het huis Juda, het Huis Israël, de verloren stammen en de complete natie en de individuele gelovigen wat en tot wie en over wie in welke bedeling dat is gezegd en nog profetie is.

Ook al in Johannes wordt vaak de term "de Joden" dikwijls gebruikt voor het georganiseerde verzet tegen Jezus en soms wordt het gebruikt voor de bewoners van Jeruzalem en soms voor de bewoners van Judea en de Galileeërs werden door de overige bewoners van land Kanaän beschouwd als min of meer primitief wat ruw van manieren en uitspraak.
Jezus zelf werd een Jood genoemd zonder enig bezwaar van Zijn kant. De 144.000 zullen in de eindtijd een vooraanstaande plaats innemen onder de gezegenden uit de volkeren en er is geen enkele sprake van enig antisemitisme maar wel in volkomen overeenstemming met de profetie uit Jeremia betr. de onuitroeibaarheid van Israël
Johannes is het meest Joodse evangelie en hij heeft het meestal over het georganiseerde verzet tegen Jezus. Johannes schaarde zich onder de vervolgde minderheid die in de 80 , 90 tiger jaren uit de synagoge werd geworpen en uit de Joodse gemeenschap waarvan zij deel hadden uitgemaakt.
Stel dat de Christenen het Oude Testament zouden verloochenen.
Welnu een vooraanstaande Rabbi zei ooit: "Laten wij de Christenen dwingen al de NT leugens te verbeteren want het NT verslag van de kruisiging is volkomen in strijd met de feiten.
Terwijl het enige verslag over de kruisiging is te vinden in de evangeliën , en er bestaat geen enkel betrouwbaar document hierover.
De toespelingen op de dood van de Here Jezus in de Talmud uit de 2e tot 6e eeuw na Christus kan geen ernstig mens voor waar aannemen.
Bovendien zijn de apostelen getuigen geweest. Daarom zegt de Heer: "Gij zult Mijn getuigen zijn", en getuigen ben je van iets wat je gezien of gehoord hebt.
Zij waren immers ooggetuigen.
Spreekt de Bijbel ergens minachting uit over de Joden? Nee nergens.
God heeft dat land uitverkoren. De Joden van het NT vertegenwoordigen het hele menselijk geslacht met al zijn heiligen en zondaars. maar de Joden waren niet de enige deelnemers aan het drama van Golgotha. In die tijd was Israël door Rome bezet waarvan Pilatus de aanvoerder was een corrupte heerser die veel Joods bloed op zijn geweten had.
Maar de Heer zei Zelf: Niemand neemt mij het leven van Mij, maar Ik leg het van Mijzelf af, Ik heb macht het af te leggen, en heb macht het wederom te nemen".

De Acteur in het kruisigingsdrama was God Zelf. Hij heeft de Heer gezalfd tot Messias, Die naar Zijn tevoren bepaalde wil en doel Zijn dood aan het kruis tot verlossing van de mens tot stand heeft gebracht.
Het NT legt niet de nadruk op het handelen van de mens, maar op het handelen van God en als je de Joden ervan beschuldigt heb je de betekenis van het kruis niet begrepen, dit bedoel ik uiteraard in het algemeen.

http://www.ibstudiehuis.nl/ib-webshop/2 ... uisgekomen

Hier staan 10 getuigenissen in van Joden die tot geloof in Jezus Christus zijn gekomen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wat de vijgenboom betreft is zij de vierde vrucht in Deuteronomium en daarmee voor hen die in in bedelingen denken, is zij een beeld van de 4e bedeling. Dus de bedeling van voor het kruis en de opstanding aangaande een natie Israë;l.
Maar vijgen zijn ook een beeld van individuele Israëlieten , ik denk dan aan de gelijkenis van de vijgenkorven in Jeremia 24 vers 1-10 en Jeremia 8 vers 13 zijnde de ongelovige Joden, want die kun je niet wegredeneren door te stellen dat elke Jood een streepje voor heeft door zijn afstamming.

Dat de zomer nabij is wil zeggen dat het Koninkrijk nabij is met 2 kenmerken, de tak wordt teder of week en haar bladeren spruiten uit.

In Mattheus 21 werd de vijgenboom vervloekt en daarom verdorde zijn, let op , het is niet andersom. Het werd een dode boom aan het einde van de 4e bedeling het volk kwam NIET in geloof tot Jezus Christus en ook niet na de opstanding, met gevolg dat de vijgenboom helemaal verdween in 70 na Christus.

Natuurlijk is er een soort van "wonder van de staat Israël", maar het is een dode vijgeboom, want het is niet het werk van de Heer, die ooit die boom vervloekt had, dat heeft Hij nergens herroepen, maar het is wel in overeenstemming met de profetie uit Ezechiël 37.

Daarom zal deze staat ook alsnog vernietigd worden want de Heer heeft hen het land uitgezet op grond van ongeloof en het volk was brutaal genoeg om het land eigenhandig terug te pakken.
Pas wanneer het in geloof de Naam des Heeren aanroept zal het door de Heer Zelf in het land gebracht worden.
Dat is niet anti-semitisch, maar Bijbels gefundeerde waarheden en profetie.

Er zijn veel meer landen in het M>O> die eerder niet bestonden en dan zou je dat ook een wonder moeten noemen of erkennen. De vijandige volkeren uit de tijd van Babel zijn ook weer aanwezig en dit decor is niet het werk van de Heer maar wel het gereedbrengen van het decor voor de 70e week van Daniël.

Mattheus 24 spreekt niet over een dode vijgenboom maar juist over een levende vijgeboom, het is nog geen zomer, maar die is wel nabij. Er zit leven in, want het is lente, maar de oogst is pas in de zomer. Er zou nog een geslacht ( 33 en 7 jaar) voorbij moeten gaan voordat zou gebeuren, en het is ten onrechte vertaald met "einde der wereld die nabij zou zijn" want het is het einde van de eeuw.
De ongelovigen komen om en de gelovigen gaan de duizend jaar binnen.
Dus de komst van de Heer op de Olijfberg valt niet samen met het verdwijnen van hemel en aarde, want men heeft nog Openbaring 20 tegaan.

Kortom nà de duizend jaar en het loslaten alsnog voor een korte tijd van satan op aarde zal deze kosmos pas verdwijnen want, dit geslacht zal niet voorbij gaan voordat deze dingen geschied zijn en deze dingen slaat op de voorbijgane oude schepping in tegenstelling tot het Woord Gods wat niet zal voorbijgaan.

Voor de gelovigen van vandaag, is het belangrijkste dat de oude schepping al voorbij is gegaan bij dood en opstanding.
Dat is wedergeboorte. Want wij zijn als gelovigen een nieuwe schepping in Christus.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Je hebt hiermee een aantal argumenten van mij van tafel geveegd. Het is je goed recht het er niet mee eens te zijn.
Ik ga mijn overtuiging er niet weer tegenin brengen.
Ik ben het met je eens dat ook de Joden van vandaag Jezus moeten leren kennen.
Ik gaf al een link van een Messiasbelijdende Jood, Jacob Damkani, die ook met gelovigen uit de heidenen het land in trekt om Jezus te prediken.
Ik heb zijn boek "Waarom ik?" gelezen en uitgeleend. Maar ik heb wel de Engelstalige uitgave ervan in mijn computer, die je hier kunt downloaden.
Eerst een armoedig bestaan in het Noorden van Israël, vervolgens een rebelse jeugd en vertrek naar Amerika. Daar ontmoette hij Jeff die hem vaak bezocht en over Jezus vertelde. Na veel strijd kwam hij ertoe om zijn leven aan Jezus over te geven. Hij heeft nu een bediening van prediking aan Joden en Arabieren.

Het is bekend dat er onder de orthodoxe Joden zijn die vanuit hun Tora-studie "weten" dat Yeshua de Messias is, maar er niet voor durven uitkomen.

Heb je wel eens gehoord van de rabbi Yitzhak Kaduri die 106 jaar oud was? Hij had een droom waarin de Messias aan hem werd geopenbaard en hij vertelde aan zijn discipelen: “ik zal de naam van de Messias schrijven op een stuk papier”. Hij schreef die naam in een code op papier. En ze openden die brief een jaar nadat hij stierf . Hij had een Hebreeuwse zin geschreven en het was een heel interessante zin. Het was een acroniem. Met de eerste letter van elk woord was de naam Yehoshua gespeld. Israël was verbaasd en het veroorzaakte een enorme controverse.

In Zacharia 6:12 wordt gezegd: “Zie, een Man – Zijn Naam is SPRUIT – zal uit Zijn plaats opkomen, en Hij zal de tempel van de HEERE bouwen. “

Het woord “Spruit” in deze zin was herkend door de Rabbi. Het was een titel voor de Messias. Het was zijn kenmerk.
Dus wat is Zijn naam? Als die uitgesproken wordt als Yehoshua de zoon van Jozadak is hij de man waarvan Zacharia 3 zegt:

8 Luister toch, hogepriester Jozua, u en uw vrienden die vóór u zitten, – zij zijn immers een wonderteken – want zie, Ik ga Mijn Knecht, de SPRUIT, doen komen.

En Hij is degene die de komende dingen zal verwezenlijken. Laten we - met onze verschillen van inzicht - maar op Hem vertrouwen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:Ik ben het met je eens dat ook de Joden van vandaag Jezus moeten leren kennen.
Joden moeten niets ---dat is een christelijke obsessie...en ergeren zich dood aan die christelijke bekeringsdrift....
ook dit is een vorm van antisemitisme en het tonen van geen respect en daar hebben ze al genoeg onder geleden.

laat de joden hun geloof, wat totaal afwijkt van het christelijke geloof, in velerlei opzichten:

o.a.
---geen drie-eenheid
---geen Messias, die ook God is
---geen bemiddelaar nodig - joden richten zich rechtstreeks tot God..
---de Messias komt geen 2x [nergens te vinden in het OT]
etc...

Het is bekend dat er onder de orthodoxe Joden zijn die vanuit hun Tora-studie "weten" dat Yeshua de Messias is, maar er niet voor durven uitkomen.
bron?
of wishfull thinking?
:roll:
Sommige stromingen binnen het christendom streven bekering van alle Joden na. Als die voltooid is, zal volgens hen het koninkrijk Gods op aarde neerdalen.
Joden beschouwen deze pogingen als verwerpelijk en getuigend van gebrek aan respect.
Zij hebben immers al een religie en voor hen is het dan ook onbegrijpelijk waarom zij bekeerd zouden moeten worden.
Bekering tot enige andere religie druist overigens tegen de basisprincipes van het jodendom in.
Belast door allerlei gebeurtenissen uit het verleden worden joden dan ook het liefst in hun religieuze beleving met rust gelaten.
Het jodendom zelf kent geen zendingsdrift.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_vis ... hristendom

en lees verder de artikelen van Etsel over dit onderwerp.
o.a.:
Internationaal geven christenen miljoenen dollars uit om Joden te bekeren. Vooral Joden die weinig kennis hebben van de Joodse Bijbel worden hiervan het slachtoffer. Er worden zogenaamde “Joodse Nieuwe Testamenten” gedrukt om de Joodse band met het evangelie te benadrukken. Ook organiseren ze massaal christelijk zionistische reizen naar Israël en hebben ontmoetingen met hoge Israëlische politici. Maar deze sympathie voor Israël is slechts uiterlijk vertoon.
Uiteindelijk gaat hen er om zieltjes te winnen onder de Joden.

Het zijn wolven in schaapskleren.
lees verder
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... n-aan.html

etc.
Heb je wel eens gehoord van de rabbi Yitzhak Kaduri die 106 jaar oud was? Hij had een droom waarin de Messias aan hem werd geopenbaard en hij vertelde aan zijn discipelen: “ik zal de naam van de Messias schrijven op een stuk papier”. Hij schreef die naam in een code op papier. En ze openden die brief een jaar nadat hij stierf . Hij had een Hebreeuwse zin geschreven en het was een heel interessante zin. Het was een acroniem. Met de eerste letter van elk woord was de naam Yehoshua gespeld. Israël was verbaasd en het veroorzaakte een enorme controverse.
ja, zijn zoon David, die ook rabbijn is heeft ontkent dat het handschrift van zijn vader was....
en als het wel van zijn vader zou zijn geweest is het nog maar de vraag hoe het uitgelegd en geïnterpreteerd wordt.

ik vind het beschamend hoe er over de joden wordt gesproken -dat ze verblind zouden zijn etc........ hoofdzakelijk door Israël-knuffelaars
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Je hebt hiermee een aantal argumenten van mij van tafel geveegd. Het is je goed recht het er niet mee eens te zijn.
Ik ga mijn overtuiging er niet weer tegenin brengen.

Ik heb nooit de intentie gehad om argumenten van een andere gelovige van tafel te vegen en zou ook niet weten welke argumenten dat zouden moeten zijn.
Ik ben het met je eens dat ook de Joden van vandaag Jezus moeten leren kennen.

Ik ben het met Callista eens dat ze helemaal niets "moeten". Als zij de Messias afwijzen dan is dat een keuze die consequentie heeft, maar het zij zo.
Het staat gelijk aan elk mens die een keuze maakt en de Messias afwijst.
Ik gaf al een link van een Messiasbelijdende Jood, Jacob Damkani, die ook met gelovigen uit de heidenen het land in trekt om Jezus te prediken.
Ik heb zijn boek "Waarom ik?" gelezen en uitgeleend. Maar ik heb wel de Engelstalige uitgave ervan in mijn computer, die je hier kunt downloaden.
Eerst een armoedig bestaan in het Noorden van Israël, vervolgens een rebelse jeugd en vertrek naar Amerika. Daar ontmoette hij Jeff die hem vaak bezocht en over Jezus vertelde. Na veel strijd kwam hij ertoe om zijn leven aan Jezus over te geven. Hij heeft nu een bediening van prediking aan Joden en Arabieren.
Inderdaad ik heb het gelezen en ik gaf een link over het boekje "thuisgekomen" van Israël en de Bijbel met als auteur Br. Joh. TH. Bos.
Dat zou kunnen dat weet ik niet. De orthodoxe joden zijn nogal duidelijk in hun geloofsbeleving heb ik geconstateerd toen ik in Israël in de orthodoxe wijken was.

Ik geloof nooit zo in dingen niet te controleren zijn.

In Zacharia 6:12 wordt gezegd: “Zie, een Man – Zijn Naam is SPRUIT – zal uit Zijn plaats opkomen, en Hij zal de tempel van de HEERE bouwen. “
Het woord “Spruit” in deze zin was herkend door de Rabbi. Het was een titel voor de Messias. Het was zijn kenmerk.
Dus wat is Zijn naam? Als die uitgesproken wordt als Yehoshua de zoon van Jozadak is hij de man waarvan Zacharia 3 zegt:

8 Luister toch, hogepriester Jozua, u en uw vrienden die vóór u zitten, – zij zijn immers een wonderteken – want zie, Ik ga Mijn Knecht, de SPRUIT, doen komen.

En Hij is degene die de komende dingen zal verwezenlijken. Laten we - met onze verschillen van inzicht - maar op Hem vertrouwen.
Absoluut, maar die zaken bijten elkaar in mijn beleving niet.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Adinomis schreef : Ik ben het met je eens dat ook de Joden van vandaag Jezus moeten leren kennen.
.................
Wilsophie schreef:
Ik ben het met Callista eens dat ze helemaal niets "moeten". Als zij de Messias afwijzen dan is dat een keuze die consequentie heeft, maar het zij zo.
Het staat gelijk aan elk mens die een keuze maakt en de Messias afwijst.
Nou, zo bekeken ben ik het ook met Callista en jou eens. Met "moeten" bedoel ik dat het de voorwaarde is om gered te worden.
Wilsophie schreef:
Inderdaad ik heb het gelezen en ik gaf een link over het boekje "thuisgekomen" van Israël en de Bijbel met als auteur Br. Joh. TH. Bos.
Dat lijkt me ook een mooi boek. Ik heb die link bekeken. Er is vreugde in de hemel over iedereen die "thuis" komt.
Er is tegenwoordig in iedere stad in Israël al een gemeente waarin Yeshua als Verlosser beleden wordt.
Adinomis schreef: Het is bekend dat er onder de orthodoxe Joden zijn die vanuit hun Tora-studie "weten" dat Yeshua de Messias is, maar er niet voor durven uitkomen.
.................
reactie Wilsophie: Dat zou kunnen dat weet ik niet. De orthodoxe joden zijn nogal duidelijk in hun geloofsbeleving heb ik geconstateerd toen ik in Israël in de orthodoxe wijken was.
Ook ik heb die weerstand ervaren. Juist daarom ligt het zo gevoelig als de waarheid zo dichtbij komt. Eigenlijk is alles van Jezus in het Oude Testament op een verborgen wijze te vinden.
Als Jezus verschijnt zullen ze Hem herkennen.
Wilsophie schreef:
Ik geloof nooit zo in dingen (onderwerp rabbi Yitzhak Kaduri ) niet te controleren zijn.
Nou het is anders algemeen bekend. Je kunt er bij Wikipedia over lezen en ook op Joodse sites.
Wilsophie schreef:
Absoluut, maar die zaken (Zacharia 6:12 Kaduri herkende Spruit als Messias) bijten elkaar in mijn beleving niet.
Dit was alleen bedoeld als de verklaring waarom rabbi Yitzhak Kaduri de Messias uit zijn droom in de Tenach herkende. En we mogen toch zaken benoemen die elkaar niet bijten? :-)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
Nou, zo bekeken ben ik het ook met Callista en jou eens.
Met "moeten" bedoel ik dat het de voorwaarde is om gered te worden.
gered? :o
Joden zijn al "gered" - weer zo'n christelijke gedachte...voortkomend uit het grieks - hellenistisch denken, dat alles via een bemiddelaar moet gaan....een God, die mens wordt en afdaalt naar de mens...al blasfemisch in hun ogen..Hosea 11:9 Ik ben God en geen mens...
joden wenden zich rechtsreeks tot God....alzo ook vele anderen
In Ezechiël 26-27 staat:
"Wanneer een rechtvaardige zich afkeert van zijn rechtvaardigen wandel en onrecht doet en daarom sterft, dan sterft hij om het onrecht dat hij gedaan heeft.
Maar als een goddeloze zich bekeert van zijn goddeloze daden, en naar recht en gerechtigdheid handelt, dan zal hij het leven behouden."
Ook ik heb die weerstand ervaren.

Juist daarom ligt het zo gevoelig als de waarheid zo dichtbij komt.
Eigenlijk is alles van Jezus in het Oude Testament op een verborgen wijze te vinden.
Als Jezus verschijnt zullen ze Hem herkennen.
:o eigen invulling?
je bedoelt de christelijke "waarheid"?
zouden de joden hun eigen TeNach niet kunnen lezen, maar moeten laten uitleggen door christenen? :clown:
dom zijn ze niet, want onder hen zijn de meeste Nobelprijzen vergeven.....
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
zouden de joden hun eigen TeNach niet kunnen lezen, maar moeten laten uitleggen door christenen? :clown:
Klopt, het is een volk met prachtige gaven door God gegeven.
De Joden vormen 0.02% van de wereldbevolking en hebben 129 nobelprijswinnaars in hun midden, de meesten voor één of ander wetenschappelijk onderzoek.
Ik leer juist heel veel van Joden. Zij hebben een beter inzicht in Gods Woord, omdat ze het land, de taal en de cultuur kennen.
En omdat God hen bijzondere gaven heeft gegeven ook wat betreft technologie en geneeskunde.

Voor verklaringen van moeilijke Bijbelgedeelten ga ik zo mogelijk te rade bij Joden die Yeshua erkennen.
Maar ik leer soms ook van degenen die Hem niet erkennen.
Ik weet bovendien dat God in de bijbel zegt "dat geheel Israël gered wordt".

PS Ben jij je roots al eens nagegaan? :D
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef:
Klopt, het is een volk met prachtige gaven door God gegeven.
De Joden vormen 0.02% van de wereldbevolking en hebben 129 nobelprijswinnaars in hun midden, de meesten voor één of ander wetenschappelijk onderzoek.
Ik leer juist heel veel van Joden. Zij hebben een beter inzicht in Gods Woord, omdat ze het land, de taal en de cultuur kennen.
En omdat God hen bijzondere gaven heeft gegeven ook wat betreft technologie en geneeskunde.

Voor verklaringen van moeilijke Bijbelgedeelten ga ik zo mogelijk te rade bij Joden die Yeshua erkennen.
Maar ik leer soms ook van degenen die Hem niet erkennen.
Ik weet bovendien dat God in de bijbel zegt "dat geheel Israël gered wordt".

PS Ben jij je roots al eens nagegaan? :D

haha..Adimomis....mijn roots?
tja...dat weet ik niet precies.
mijn [christelijke] ouders zeiden dat er zigeuners in hun voorouders zaten ---allemaal gitzwart haar b.v.
en toen ik ging solliciteren in een Joodse kliniek met hoofdzakelijk mensen met een trauma vanwege de oorlog --- als niet joods zijnde, ik waagde het erop ---- werd ik meteen aangenomen, omdat men vond dat ik joods was of leek en daar zou prima passen.... :o

dat laatste klopte wel.....ik voelde me wel op de een of andere manier met hun verbonden...heb ook veel feesten bijgewoond en elke vrijdag bij tijd naar huis ivm de sabbath.
fantastische mensen ---stronteigenwijs in sommige opzichten :mrgreen: , maar altijd zichzelf...en sterk[ wat geen wonder is] ...dat sprak mij wel aan....
we kregen kortingsbonnen in van oorsprong joodse winkels - in Amersfoort toen..etc....
een prachtige tijd.....en leerzaam.

maar ze hadden een gruwelijke hekel aan duitsers en aan sommige christenen..... :| wat wel te begrijpen is.
dus ik heb daar wel van van meegekregen vermoed ik.
maar joods ben ik niet... ;)

en nogmaals: Israël is al "gered"....daar hebben ze Jezus niet voor nodig...
laten de christenen zich daarmee mee bezighouden......voor zichzelf dan en dat niet anderen door hun neus boren -----en zeker niet aan joden...
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef: [

mijn [christelijke] ouders zeiden dat er zigeuners in hun voorouders zaten ---allemaal gitzwart haar b.v.
en toen ik ging solliciteren in een Joodse kliniek met hoofdzakelijk mensen met een trauma vanwege de oorlog --- als niet joods zijnde, ik waagde het erop ---- werd ik meteen aangenomen, omdat men vond dat ik joods was of leek en daar zou prima passen.... :o

dat laatste klopte wel.....ik voelde me wel op de een of andere manier met hun verbonden...heb ook veel feesten bijgewoond en elke vrijdag bij tijd naar huis ivm de sabbath.
fantastische mensen ---stronteigenwijs in sommige opzichten :mrgreen: , maar altijd zichzelf...en sterk[ wat geen wonder is] ...dat sprak mij wel aan....
we kregen kortingsbonnen in van oorsprong joodse winkels - in Amersfoort toen..etc....
Joodse winkels in Amersfoort.... Misschien ken ik er wel een paar. Ik ben van oorsprong "keientrekker". :D
callista

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef: [

Joodse winkels in Amersfoort.... Misschien ken ik er wel een paar. Ik ben van oorsprong "keientrekker". :D
ahaaa..leuk...destijds was het de Sinaï kliniek aan de laan 1914 [zeer berucht ;)] , nu heeft het een andere naam.....dat ken je dan wellicht ook nog wel.
zeer strikt en orthodox destijds--- 2 keukens [melk en vlees]--- en ook het personeel moest zich daaraan houden...
de namen van die winkels ben ik vergeten.... :|
Adinomis

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
ahaaa..leuk...destijds was het de Sinaï kliniek aan de laan 1914 [zeer berucht ;)] , nu heeft het een andere naam.....dat ken je dan wellicht ook nog wel.
zeer strikt en orthodox destijds--- 2 keukens [melk en vlees]--- en ook het personeel moest zich daaraan houden...
de namen van die winkels ben ik vergeten.... :|
Ik dacht meteen al aan de Sinaï kliniek. Leuk! Zaterdag nog met Joodse holocaust overlevende in A'foort gepraat. Maar we moeten maar weer terug naar het onderwerp.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Leuk is dat. Wie weet ontdekken we ooit nog eens dat we uit de 10 stammen zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De vraag blijft nog steeds: "Is Israël Gods volk en je kunt daar zowel ja als nee op antwoorden.
Ja als je het ziet vanuit Gods oorspronkelijke beloften, roeping en bestemming van Israël en dat blijft het ook,
maar een nee als het gaat om de relatie tussen de HEERE en Israël want het is nog steeds Lo-ammi , er is nog steeds geen sprake van een verbondsrelatie.
Het oude verbond is geëindigd, maar het nieuwe is nog niet gesloten. Waar geen verbond is, is ook geen recht op trouw en zegen en bewoning van het land.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:De vraag blijft nog steeds: "Is Israël Gods volk en je kunt daar zowel ja als nee op antwoorden.
Ja als je het ziet vanuit Gods oorspronkelijke beloften, roeping en bestemming van Israël en dat blijft het ook,
maar een nee als het gaat om de relatie tussen de HEERE en Israël want het is nog steeds Lo-ammi , er is nog steeds geen sprake van een verbondsrelatie.
Hoe zo nog steeds Lo-Ammi? Zeker er zijn harde woorden door God gezegd tegen zijn Zoon Israël. zoals een vader dat doet tegen zijn kind dat het bloed onder de nagels weghaalt.
Je kunt ze soms wel achter het behang plakken. Maar het blijft je kind, waarvan je zielsveel houdt.
In Hosea 11 lezen we ook deze woorden (en je proeft Gods grote liefde voor zijn volk):

8 Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm,
u uitleveren, Israël?
Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama,
met u doen als met Zeboïm?
Mijn hart keert zich in Mij om,
al Mijn medelijden is opgewekt.
9 Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen,
Ik zal niet terugkeren om Efraïm te gronde te richten.
Want Ik ben God,
en geen mens,
de Heilige in uw midden.

Op meerdere plaatsen lezen we in het NT dat Israël nog steeds Gods volk genoemd wordt. Waarom moeten wij dan zeggen "niet Gods volk"?

Luk.7:68 Geprezen zij de Heere, de God van Israël, want Hij heeft naar Zijn volk omgezien en er verlossing voor tot stand gebracht.
Rom. 11: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet!

Het oude verbond is geëindigd, maar het nieuwe is nog niet gesloten. Waar geen verbond is, is ook geen recht op trouw en zegen en bewoning van het land.
Waar staat in de bijbel dat het "oude" verbond is geëindigd? "De genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk." Rom. 11:29
Het verbond is eeuwig, altijd durend en het verbond met Abraham is onvoorwaardelijk. Een nieuw verbond is een vervolmaking van het oude, dat niet vervalt.
Het nieuwe verbond "in het bloed van Jezus" is wel gesloten. Het verbond uit Jer.31:31-34 laat nog wel op zich wachten.
Zolang de zon en de maan en de sterren hun vaste baan hebben, zolang zal Israël Gods volk zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Hoe zo nog steeds Lo-Ammi? Zeker er zijn harde woorden door God gezegd tegen zijn Zoon Israël. zoals een vader dat doet tegen zijn kind dat het bloed onder de nagels weghaalt.
Je kunt ze soms wel achter het behang plakken. Maar het blijft je kind, waarvan je zielsveel houdt.
In Hosea 11 lezen we ook deze woorden (en je proeft Gods grote liefde voor zijn volk):

u uitleveren, Israël?
Want Ik ben God,
en geen mens,
de Heilige in uw midden.

Op meerdere plaatsen lezen we in het NT dat Israël nog steeds Gods volk genoemd wordt. Waarom moeten wij dan zeggen "niet Gods volk"?
Omdat God dat Zelf zegt. Ik zeg dat toch niet.

Hosea 11 spreekt over Gods ontferming toen Israël nog een kind was, sterker nog toen het als natie geboren werd en God hen uit Egypte leidde en het gaat over Efraim in vers 9. Maar het is goed om bij het begin te beginnen en niet bij hoofdstuk 11 want heel het boekje Hosea staat voor Lo-ammi en Lo-Ruchama en later koopt hij de overspelige vrouw weer terug op de markt.
Daar staat ook dat de Heere zegt in Hosea 1 vers 6..."want IK zal mij voortaan niet meer over het huis Israel ontfermen" Wat staat hier dan? Adi?
HIJ zeg: "Ik zal ze zekerlijk wegvoeren". Vers 9: "Noem zijn naam Lo-Ammi want gijlieden zijt Mijn volk niet. Daarna wordt de profetie gesproken over hun terugkomjst op de dag van Jizreeël. Is die dag al geweest?
Waar staat in de bijbel dat het "oude" verbond is geëindigd? "De genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk." Rom. 11:29
Het verbond is eeuwig, altijd durend en het verbond met Abraham is onvoorwaardelijk. Een nieuw verbond is een vervolmaking van het oude, dat niet vervalt.
Het nieuwe verbond "in het bloed van Jezus" is wel gesloten. Het verbond uit Jer.31:31-34 laat nog wel op zich wachten.
Zolang de zon en de maan en de sterren hun vaste baan hebben, zolang zal Israël Gods volk zijn.
Zeker de genadegaven zijn onberouwelijk en elke Jood of wie dan ook die nu een keuze maakt voor Christus voor hen gelden die genadegaven, maar dat gaat om personen, om mensen en niet om een natie.
Het verbond was met een volk gesloten niet met een persoon.
Leg mij eens uit wanneer de zon en de maan en de sterren een vaste baan hebben en dus Israël Gods volk zal zijn?

De huidige terugkeer is zeker voorzegd in Gods profetisch Woord, maar het is niet wat God heeft beloofd.
God wil ook niet dat iemand verloren gaat en dat is Zijn wil, maar het is niet wat er werkelijk gebeurt.

Er zijn 13 plaatsen in het OT waar gezegd wordt dat God Zijn volk LIET verstrooien. En altijd had dit te maken omdat Israël weigerde in God te geloven.
En centraal staat in het herstel van Israël de reiniging van zonden en het ontvangen van de Geest, zie Ez 36 vers 22-38.
Altijd in een verband lezen aandachtig en nauwkeurig en dus in Zefanja zegt de Heer dat hij het hinkende zal verlossen en het verstrooide zal verzamelen en Hij zal afrekenen met al de verdrukkers , en dat is totop heden nog niet gebeurd. Amos 9 vers 14 zegt dat God een keer zal brengen in het lot van Israël want de verwoeste steden zullen zij herbouwen en wijngaarden zullen zij planten. Dat is pas een herstel na de 7 jaar.

490 jaar is de wet niet voorgelezen en eigenlijk langer omdat de 70 jaren onderbroken worden.
Maar de 7x70 jaren zijn nog niet om. Bij 483 jaar is de Messias omgebracht en is het heil door afwijzing van Israël naar de heidenen gegaan en wordt er een volk verzameld uit Jood en heiden en het herstelplan gaat beginnen als dat volk er niet meer is.

Het verbond laat ik even liggen, dat is een heel onderwerp en het ging mij erom dat het verbond met Abraham loopt tot het Zaad hetwelke is Christus.
..."Indien gij desondanks niet naar Mij luister en u tegen Mij blijft verzetten dan zal Ik Mij met grimmigheid tegen u verzetten en Ik, ja Ik zal U zevenmaal ( daar heb je die 7) tuchtigen over uw zonden en Ik zal het land verwoesten en U zal Ik onder de volkeren verstrooieen en Ik zal achter u het zwaard trekken en uw land zal een woestenij zijn en uw steden een puinhoop dan zal het land zijn Sabbatsjaren vergoed krijgen , al de dagen dat het woest ligt en gij in het land uwer vijanden zijt."

Elk 7e jaar zou het een jaar van rust krijgen, om te leren dat het land van de HEERE was en mochten zij genieten van de vruchten zonder inspannende arbeid te verrichten. Een beeld van de grote Sabbath die zal aanbreken in het Koninkrijk van Salem.
Als je dus vanaf de onderwerping van Babel 490 jaar terug telt kom je uit bij de regerin van Saul en al deze jaren was deze wettelijke inzetting niet gehouden. En dus eist God vergelding en de wegvoering wordt een feit.

Elke 7e jaar moest het volk samenkomen om te luisteren naar de hele wet maar ook dat gebeurde niet en daarom zegt Hosea 4 vers 6: "Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis....en..."daarom verwerp Ik U dat gij geen priester voor Mij zult zijn want gij hebt de wet van Uw God vergeten en daarom zal IK uw zonen vergeten"

Dat kun je toepassen op je eigen kind, dus naar een lager niveau halen Adi, maar dit is toch wat God zegt.

En nog wordt het sabbatsjaar niet gehouden en de leer die er nu gehouden wordt is de leer van de rabbijnen en Daniël spreekt vanuit de ballingschap en kreeg bezoek van Gabriël en hij sprak over 70 weken over het VOLK niet over een land. En dan volgt een hoopvolle toekomst zegt Jeremia 29 vers 11 .
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef: Hoe zo nog steeds Lo-Ammi? Zeker er zijn harde woorden door God gezegd tegen zijn Zoon Israël. zoals een vader dat doet tegen zijn kind dat het bloed onder de nagels weghaalt.

u uitleveren, Israël?
Want Ik ben God,
en geen mens,
de Heilige in uw midden.

Omdat God dat Zelf zegt. Ik zeg dat toch niet.

Hosea 11 spreekt over Gods ontferming toen Israël nog een kind was, sterker nog toen het als natie geboren werd en God hen uit Egypte leidde en het gaat over Efraim in vers 9. Maar het is goed om bij het begin te beginnen en niet bij hoofdstuk 11 want heel het boekje Hosea staat voor Lo-ammi en Lo-Ruchama en later koopt hij de overspelige vrouw weer terug op de markt.
Daar staat ook dat de Heere zegt in Hosea 1 vers 6..."want IK zal mij voortaan niet meer over het huis Israel ontfermen" Wat staat hier dan? Adi?
HIJ zeg: "Ik zal ze zekerlijk wegvoeren". Vers 9: "Noem zijn naam Lo-Ammi want gijlieden zijt Mijn volk niet. Daarna wordt de profetie gesproken over hun terugkomjst op de dag van Jizreeël. Is die dag al geweest?
Maar overal zegt God duidelijk dat Hij Zelf het weer zal vergeven.
7 Voor een klein ogenblik heb Ik u verlaten,
maar in grote barmhartigheid zal Ik u bijeenbrengen.

8 In een stortvloed van grote toorn heb Ik voor u
Mijn aangezicht een ogenblik verborgen,
maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij over u ontfermen,
zegt de HEERE, uw Verlosser.

Pas als de mens het heelal zou kunnen opmeten, dan zou God het nageslacht Israel verwerpen.
(Merk op dat de mens nooit het heelal zal kunnen opmeten).
37 Zo zegt de HEERE: Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,
om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.

(Jeremia 31)

42 Want zo zegt de HEERE: Zoals Ik al dit grote onheil over dit volk gebracht heb, zo zal Ik ook al het goede over hen brengen dat Ik over hen uitspreek.
(Jeremia 32)

13 Al uw kinderen zullen door de HEERE onderwezen zijn,
en de vrede van uw kinderen zal groot zijn.

(Jesaja 54) God zal het Zelf doen.

14 Sion zegt echter: De HEERE heeft mij verlaten,
de Heere heeft mij vergeten.

15 Kan een vrouw haar zuigeling vergeten,
zich niet ontfermen over het kind van haar schoot?

Zelfs al zouden die het vergeten,
Ík zal u niet vergeten.
(Jesaja 49)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Er zijn 13 plaatsen in het OT waar gezegd wordt dat God Zijn volk LIET verstrooien. En altijd had dit te maken omdat Israël weigerde in God te geloven.
Onwaar, Israel wist altijd heel goed dat JHWH bestond, geen twijfel daaraan in Israel. Maar men kon onmogelijk de Wet van God doen en daarvoor heeft God Jezus gestuurd om de schuld daarvan voor Israel weg te nemen. Israel worstelde met de Wet van God. Niet de heidenen, die wisten nog nergens van.
Wilsophie schreef:En centraal staat in het herstel van Israël de reiniging van zonden en het ontvangen van de Geest, zie Ez 36 vers 22-38.
Altijd in een verband lezen aandachtig en nauwkeurig en dus in Zefanja zegt de Heer dat hij het hinkende zal verlossen en het verstrooide zal verzamelen en Hij zal afrekenen met al de verdrukkers , en dat is totop heden nog niet gebeurd. Amos 9 vers 14 zegt dat God een keer zal brengen in het lot van Israël want de verwoeste steden zullen zij herbouwen en wijngaarden zullen zij planten. Dat is pas een herstel na de 7 jaar.
Deze profetie is nu aan het geschieden in het Beloofde Land Israel, je zou het kunnen zien als je de "haat" jegens Israel eens aflegde.
Wilsophie schreef:490 jaar is de wet niet voorgelezen en eigenlijk langer omdat de 70 jaren onderbroken worden.
Maar de 7x70 jaren zijn nog niet om. Bij 483 jaar is de Messias omgebracht en is het heil door afwijzing van Israël naar de heidenen gegaan en wordt er een volk verzameld uit Jood en heiden en het herstelplan gaat beginnen als dat volk er niet meer is.
Is dit bijbelse wiskunde? :D Numerologie?
Wilsophie schreef:Het verbond laat ik even liggen, dat is een heel onderwerp en het ging mij erom dat het verbond met Abraham loopt tot het Zaad hetwelke is Christus.
..."Indien gij desondanks niet naar Mij luister en u tegen Mij blijft verzetten dan zal Ik Mij met grimmigheid tegen u verzetten en Ik, ja Ik zal U zevenmaal ( daar heb je die 7) tuchtigen over uw zonden en Ik zal het land verwoesten en U zal Ik onder de volkeren verstrooieen en Ik zal achter u het zwaard trekken en uw land zal een woestenij zijn en uw steden een puinhoop dan zal het land zijn Sabbatsjaren vergoed krijgen , al de dagen dat het woest ligt en gij in het land uwer vijanden zijt."
Ook geschied, want de bijbel laat ook zien dat dit alles door God weer ongedaan wordt gemaakt. Jij leest dat liever niet natuurlijk, maar er heeft nagenoeg geen mens gewoond in israel tijdens de afwezigheid van de Joden. Er zijn zelfs schriften bekend van niet christenen die beschrijven hoe dor en verlaten Israel was toen.
Nu is het land vruchtbaar, koeien in Israel geven meer melk dan welke andere koe ter wereld. De woestijn bloeit. Steden zijn herbouwd en JHWH wordt geëerd in de Synagoges.
verderop zegt het vers namelijk:
44 Maar bovendien: wanneer zij in het land van hun vijanden zijn, dan zal Ik hen niet verwerpen en niet van hen walgen door hen te vernietigen en Mijn verbond met hen te verbreken, want Ik ben de HEERE, hun God.
45 Ik zal ter wille van hen denken aan het verbond met de voorouders, die Ik voor de ogen van de heidenvolken uit het land Egypte geleid heb om hun tot een God te zijn. Ik ben de HEERE.

Dus als je iets citeert dan graag niet alleen die verzen die je uitkomen :D
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

En niet iets voor numerologie uitmaken als het gewoon in de Bijbel staat.

Je kunt toch aan iemand ontrouw zijn hoewel je weet dat hij bestaat. Wat een vreemd argument. Er staan 13 plaatsen in de Bijbel die spreken over het feit dat God hen LIET verstrooien. Als jij dat onwaar noemt is dat jouw zaak. Het is het Hebr. woord "piets' en is een causatieve vorm omdat het een handeling uitdrukt zoals "drenken" de causatieve vorm van "drinken"is. God was er rechtstreeks bij betrokken. Overigens kan ik je desgewenst die dertien teksten geven. "Hij zal u weer bijeenbrengen uit de volkeren". Ook onwaar?
Hier staat het woord "kabets en dat is een actieve vorm van "verzamelen of bijeenbrengen en laat de grote liefde van God voor Zijn volk zien.
Let op dat het bemoeien van God met de persoon, met een individu verandert weer in Zijn bemoeienis met een volk, te beginnen bij Israël.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef: Omdat God dat Zelf zegt. (Lo Ammi) Ik zeg dat toch niet.

HIJ zeg: "Ik zal ze zekerlijk wegvoeren". Vers 9: "Noem zijn naam Lo-Ammi want gijlieden zijt Mijn volk niet. Daarna wordt de profetie gesproken over hun terugkomst op de dag van Jizreeël. Is die dag al geweest?
Je hebt gelijk als je zegt dat het Gods eigen woorden zijn als Hij Hosea zijn kinderen zinnebeeldig Lo Ammi (niet mijn volk) en Lo Ruchama (geen ontferming) laat noemen, hetgeen slaat op Israël.
Ik heb ook gelijk als ik zeg dat God toch later spreekt over "Zijn volk". Dus is er een contradictie. Maar dat moet een schijnbare tegenstelling zijn, want Gods Woord spreekt zichzelf niet tegen.
Ik ben biddend op zoek gegaan. Ik had me eigenlijk nooit zo verdiept in de vergelijking van Hosea.
Je citeert vers 9 van Hosea 1, maar daar komt ook nog iets achteraan: 9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-Ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn. In de Statenvertaling staat er het woordje "zo" tussen. Dat klopt met het Hebreeuws waar het woordje "ki" כִּי staat, dat "want" of "omdat" betekent. In enkele Engelse vertalingen staat dan ook "for" of "because". Dat doet me vermoeden dat het hier gaat om een wederkerige reactie: jullie zijn niet (gedragen je niet) als mijn volk, dan zal ik ook jullie God niet zijn. Dan ontferm ik me niet over jullie.

Maar, in vers 7 staat: over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de HEERE, hun God.

Hieruit blijkt dat het over de twee "huizen" van Israël gaat: de 10 stammen (waar jij Wilsophie het vaak over hebt) en het huis van Juda. Dus als het later over het volk van God gaat is dat Juda. Als dat zo is, is er geen tegenstelling meer.

In vers 10 staat er dan: Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden. Dat doet me vermoeden dat de gelovigen uit de heidenen meegeteld gaan worden bij de stam van Efraïm, die door zijn grootvader Jakob gezegend werd met de woorden: zijn nageslacht zal tot een grote menigte van volken worden. Gen.48:19. In het Hebreeuws staat er: en zijn zaad zal zijn de "melo ha goyiem" , יִהְיֶה מְלֹא-הַגּוֹיִם "vol van naties". Het woord "goyiem" kan zowel "volken" als "naties" betekenen. Dus.... eigenlijk kun je zeggen "de volheid der heidenen"!!

Zou wat Ruth zei geen voorbeeld voor ons zijn? Uw God is mijn God en uw volk is mijn volk.

Ik ben hier ook dingen aan het ontdekken....
Leg mij eens uit wanneer de zon en de maan en de sterren een vaste baan hebben en dus Israël Gods volk zal zijn?
Ik had de link naar Jeremia 31 al gegeven en ik zie dat Ericjan die tekst ook al heeft genoemd.
Terwijl ik die tekst opzocht om de link te maken, viel me ook een tekst over Efraïm op:
20 Is Efraïm voor Mij niet een dierbare zoon, is hij voor Mij niet een lievelingskind? Want zo dikwijls als Ik tot hem spreek, denk Ik nog voortdurend aan hem.
God voelt zich nog steeds de Vader van Efraïm. Hij denkt later nog voortdurend aan hem. En Jezus was gezonden tot de verloren schapen van Israël.

Dat doet me denken aan wat ik eens als een uitleg van de gelijkenis van de verloren zoon heb gelezen: (Lukas 15)
Juda was altijd bij de Vader, hij was niet Lo-Ammi, hij was het volk van God. Maar Israël reisde naar een ver land, zat bij de varkens (de Joden in ballingschap eten varkensvlees). Maar hij wordt wakker, komt tot bezinning.
Hij moet terug. (Dat zien we vandaag gebeuren!) Vader voelt zich nog steeds Vader en staat op de uitkijk. Maar de zoon moet zich nog wel bekeren. Maar dit is een proces.

Hosea 6:1 Kom, laten wij terugkeren naar de HEERE,
want Hij heeft verscheurd, maar Hij zal ons genezen;
Hij heeft geslagen, maar Hij zal ons verbinden.
2 Na twee dagen (tweeduizend jaar) zal Hij ons levend maken,
op de derde dag zal Hij ons doen opstaan.
Dan zullen wij voor Zijn aangezicht leven.

Dat is hetzelfde als wat Ezechiël 37 in het visioen van de "dorre beenderen" vertelt.
En dan weer de gelijkenis uit Lukas 15: 24 Want deze, mijn zoon, was dood en is weer levend geworden. En hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen vrolijk te zijn.

Eerst tot zover.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik ben het met je eens. Hosea is op zich als geschiedenis een illustratie hoe het met de 2 stammen en de 10 stammen is gegaan en zal gaan.
Een vrouw der hoererij die weer aangenomen wordt.
Er wordt afgestand gedaan van de Man staat er in Hosea 2 vers 1., Het gaat ook later over de wijnstok en de vijgenboom in vers 11. En over de dagen dat men zal spreken over "Mijn Man" en niet mijn Baäl. En dan volgt er een ondertrouw IN GELOOF zie vers 18.

Het laatste stuk in hoofdstuk 14 spreekt over Samaria dat woest zal worden en zullen door het zwaard vallen en wordt er opgeroepen tot bekering. En pas na hun bekering zie je dat de scheuten zich uitspreiden en de heerlijkheid van de olijfboom te zien is en er zal een reuk zijn als de Libanon en zullen bloeien als een wijnstok. Efraim komt weer in beeld.
Efraim is een beeld van de Gemeente, maar het gaat hier over Samaria dus over de 10 stammen.

Dan nog even naar het verwijt dat ik aan numerologie zou doen.
Ik heb altijd de getallen uit de Bijbel zelf gebruikt en dat is geen occulte zaak of verzonnen toestanden of kabbalisme dat is wat de Bijbel zegt over b.v. het getal van het beest wat 666 is.
En een uitleg over de 70 jaar weken.

Voor ons westerlingen mag een periode van zeven jaar een handig rekentrucje lijken, maar een Jood zal deze periode direct herkennen.

Het betreft namelijk de zogenaamde "jaarsabbatten" (uit de NBG′51) of ″jaarweken″ (uit de SV) waarover we lezen in Leviticus 25:″Gij zult u ook tellen zeven jaarweken, zevenmaal zeven jaren; zodat de dagen der zeven jaarweken u negen en veertig jaren zullen zijn.

Daarna zult gij in de zevende maand, op de tiende van de maand, de bazuin des geklanks doen doorgaan; op de verzoendag zult gij de bazuin doen doorgaan in uw ganse land. En gij zult dat vijftigste jaar heiligen, en vrijheid uitroepen in het land, voor al zijn inwoners; het zal u een jubeljaar zijn; en gij zult weerkeren een ieder tot zijn bezittingen, en zult weerkeren een ieder tot zijn geslacht” (Lev. 25: 8-10).

Jullie kennen allemaal de sabbat, waarop de mens na 6 dagen te hebben gewerkt, mocht uitrusten en herstellen van het werk.

Door de Joden werd elke week uitgekeken naar de sabbat, die in huiselijke kring echt werd gevierd.

Men begroette elkaar met het zingen van het Shalom alechem.

De sabbat verwijst naar de rust van het Vrederijk en de daaropvolgende eeuwige heerlijkheid, die het volk Israël eens zal binnengaan.

Sterker nog gold dit voor het sabbatsjaar (elke 7 jaar) waarin het land moest rusten van zes jaren oogst, ik legde dat al eerder uit.

In het zevende jaar mocht niet geoogst en ook niet gezaaid worden:″Zes jaren zult gij uw akker bezaaien, en zes jaren uw wijngaard snoeien, en de inkomst daarvan inzamelen. Doch in het zevende jaar zal voor het land een sabbat der rust zijn, een sabbat voor de HEERE; uw akker zult gij niet bezaaien en uw wijngaard niet snoeien” (Lev. 25:3,4).

Dan moest bovendien elke Hebreeër die zich als slaaf verkocht had, weer vrijgelaten worden (vgl. Lev. 25:1-7 en Ex. 21:2 en 23:10,11).

Het spreekt vanzelf dat het hele Joodse leven afgestemd was op dit denken in zeven jaren.

Tenminste in de perioden dat zij zich aan deze voorschriften gehouden hebben.

Wat is deze instelling een prachtig beeld van de overvloed en de vrijheid die het geplaagde Israël eens zal ontvangen in het Vrederijk en de eeuwige heerlijkheid die daarop zal volgen.

Zowel de sabbat als het sabbatsjaar verwijzen naar de rust die Israël daarin zal binnengaan (vgl. Hebr. 4:1-11) en die het einde van de slavernij van het volk zal betekenen.

Ook legde ik iets uit over het jubeljaar, het jaar na zeven jaarweken (7x7=49 jaar), waarin ook nog eens alle verkochte bezittingen teruggeven moesten worden (zie Lev. 25:8-23). Met recht heette dat een jubeljaar. Het werd ingeluid met bazuingeschal op de grote verzoendag. Hier zien we het geestelijke herstel (verzoening van de zonden) samenvloeien met het materiële herstel (van grond en bezittingen).
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Dat verwijt van "numerologie" kwam niet van mij. In de bijbel hebben getallen, naast de letterlijke, ook vaak een symbolische betekenis. Ik had wel het gevoel dat je daarin erg ver ging. Het getal 7 is inderdaad erg belangrijk in de bijbel.
De instelling van het jubeljaar is heel mooi! Bezittingen moeten in zo'n jaar weer worden teruggegeven als die uit nood verkocht moesten worden. Als de hele wereld dat zou doen zou er geen sprake van zijn dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armer zouden worden. Gods wetten getuigen van zijn wijsheid!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Een "gevoel" dat ik erg ver ging , zegt me niet zo veel. Het gaat om feiten en die kun je weerleggen als je vond dat ik te ver ging.
Ik weet dat de aanklacht t.a.v. getallen bij Ericjan vandaan komen , wellicht uit zijn eigen onkunde. Maar als jij vindt dat ik te ver ging moet je dat even uitleggen, jij weet als geen ander dat de 70 jaar weken uitkomen op 70 keer 7 en als ik met de sabbathsjaren ernaast zit dan hoor ik dat graag.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Dat verwijt van "numerologie" kwam niet van mij. In de bijbel hebben getallen, naast de letterlijke, ook vaak een symbolische betekenis. Ik had wel het gevoel dat je daarin erg ver ging. Het getal 7 is inderdaad erg belangrijk in de bijbel.
De instelling van het jubeljaar is heel mooi! Bezittingen moeten in zo'n jaar weer worden teruggegeven als die uit nood verkocht moesten worden. Als de hele wereld dat zou doen zou er geen sprake van zijn dat de rijken steeds rijker en de armen steeds armer zouden worden. Gods wetten getuigen van zijn wijsheid!

Ik ken geen symbolische betekenis, ik weet dat elke letter ook een cijferwaarde heeft met een maximum want het gaat een bepaald moment verder met decimalen.
Ik weet dat het Hebreeuws ook een woordwaarde kent, dus een optelsom van een bepaald woord, wij kennen dat in de Naam Jehovah die een getalswaarde van 26 heeft denk ik.
Wij kennen dat in vele woorden die overeenkomen vanwege de getalswaarde.
Dat is de rijkdom van de Hebr. taal. En de Bijbel maakt daar ook gebruik van uiteraard want het is Gods taal.
En ik wil graag weten waar ik tever ging.
Daniël spreekt duidelijk over de jaarweken of jaarzevens en ik licht toe hoe men ertoe kwam om te stellen dat een jaarweek gelijk is aan 7 jaren van 360 dagen.
Is dat niet goed?
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Een "gevoel" dat ik erg ver ging , zegt me niet zo veel. Het gaat om feiten en die kun je weerleggen als je vond dat ik te ver ging.
Ik weet dat de aanklacht t.a.v. getallen bij Ericjan vandaan komen , wellicht uit zijn eigen onkunde. Maar als jij vindt dat ik te ver ging moet je dat even uitleggen, jij weet als geen ander dat de 70 jaar weken uitkomen op 70 keer 7 en als ik met de sabbathsjaren ernaast zit dan hoor ik dat graag.
Ik bedoelde dit niet als verwijt hoor! Het is een gevoel. Mijn gevoel is geen maatstaf. Dat gevoel ontstond niet bij je laatste bericht, maar bij hetgeen je wel eens eerder schreef. Met wat je uiteenzette over de 70 jaarweken ben ik het helemaal eens.